خطوط بی. آر. تی در چهار نقطه شهر اصفهان توسعه می یابد

با توجه به چالش های زیست محیطی و ترافیکی فرا روی کلان شهرها استفاده از اتوبوس های تندرو به عنوان راهکاری نوین در حمل ونقل شهری قابل تامل است.

به گزارش ایمنا، رشد شتابان کلانشهرها در جهان، توام با افزایش جمعیت در این شهرها، مشکلات متعددی را مانند معضل ترافیک و اختلال در سامانه حمل و نقل درون شهری به وجود آورده است. این معضل از چالش های اساسی فراروی برنامه ریزان شهری در اواخر قرن بیستم بوده که بر دستیابی به اهداف توسعه پایدار شهری تأثیر نهاده است.

افزایش سریع وسایل حمل و نقل موتوری به ویژه اتومبیل و استفاده زیاد از آن در شهرهای کشور و مشخصاً در کلان شهرها همراه با رشد جمعیت و گسترش بی رویه آن و نیز عدم برنامه ریزی های علمی و جامع و مشکلات عدیده سیستم حمل و نقل عمومی باعث بروز مشکلاتی نظیر آلودگی های شدید زیست محیطی، تراکم های ترافیکی زیاد و خسته کننده، اتلاف زیاد وقت شهروندان، مصرف بیش از حد انرژی، ناامنی مسیرها و تصادفات شده است. بدین ترتیب، زندگی در این محیط ها دشوار شده و از نظر رفاه و آسایش دچار تنزل گشته است.

سیستم حمل و نقل عمومی به عنوان بازاری در راستای ساماندهی نظام تردد در سطح شهری است که در این میان می توان از اتوبوس های تندرو به عنوان یکی از کارآمدترین نوع سیستم حمل و نقل عمومی یاد کرد. این سیستم با کاهش میزان تقاضا برای اتومبیل شخصی و حتی تاکسی ها زمینه صرفه جویی های اقتصادی را فراهم می سازد.

توسعه خطوط ویژه اتوبوس و ساماندهی ناوگان اتوبوسرانی یکی از راهکارهای اصلی کوتاه مدت، کم هزینه و مؤثر در بهبود وضعیت ترافیک اصفهان است.

توسعه خطوط بی. آر. تی در چهار نقطه شهر اصفهان

معاون حمل و نقل شهری شهرداری اصفهان در همین رابطه اظهار می کند: به منظور کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک در شهر اصفهان، راه اندازی خطوط اتوبوس های تندرو در دستور کار شهرداری قرار دارد.

علیرضا صلواتی با اشاره به اینکه خط یک بی. آر. تی در  ۲ فاز و با اعتبار ۲۵ میلیارد تومان تکمیل شد، ادامه می دهد: فاز اول خط یک بی. آر. تی  به طول ۱۰ کیلومتر از شهر ابریشم تا میدان آزادی در سال ۹۰ و فاز دوم این خط نیز به طول ۱۰ کیلومتر از میدان آزادی تا میدان قدس در سال ۹۱ به پایان رسیده است.

وی به راه اندازی خط سوم اتوبوس های تندرو اشاره کرد و می گوید: به تازگی نیز خط سوم بی. آر. تی حدفاصل خیابان ارغوانیه تا میدان امام علی(ع)   به طول ۱۰ کیلومتر در ماه جاری با حضور شهردار و مدیران شهری اصفهان به بهره برداری و در اختیار شهروندان قرار گرفت.

این مقام مسئول شهری با اشاره به اینکه توسعه خطوط بی. آر. تی در دستور کار شهرداری است، یادآور می شود: عملیات اجرایی خط دوم بی. آر. تی نیز از میدان قدس تا میدان جمهوری  به طول ۴ کیلومتر در دست اجراست و تا نیمه اول سال جاری تکمیل می شود.

وی ادامه می دهد: عملیات احداث خطوط بی. آر. تی از میدان استقلال تا میدان جمهوری، میدان جمهوری تا شهدای غزه، خیابان آتشگاه تا خیابان شیخ بهایی و میدان لاله تا خیابان بزرگمهر در دست طراحی و مطالعه است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان خاطرنشان می کند: به یاری خدا، اصفهان تا سال ۱۴۰۰ دوازده خط اتوبوس تندرو خواهد داشت و امسال بنا داریم تا ۷ خط دیگر را راه اندازی کنیم که این خطوط جمعا به طول ۶۵ کیلومتر خواهد بود.

سامانه اتوبوس های تندرو منافع فراوانی را در اختیار شهروندان و مدیریت شهری قرار می دهد که از جمله آن ها می توان به کم شدن زمان انتظار در ایستگاهها، ایمنی و امنیت مسافران به دلیل طراحی خاص ایستگاهها، سهولت استفاده معلولین جسمی – حرکتی، هزینه کمتر آماده سازی خطوط اتوبوس های تندرو نسبت به خطوط حمل و نقل ریلی و تخصیص هوشمندانه اتوبوس ها به مسیرها که باعث کاهش ازدحام مسافران در ایستگاهها و افزایش بهره وری اتوبوس ها می شود، اشاره کرد.

افزوده شدن ۱۵۰ دستگاه اتوبوس یورو۴ به سامانه اتوبوس های تندور تا سال ۱۴۰۰

یکی از بسترهای لازم برای ایجاد سامانه اتوبوس های تندرو، وجود اتوبوس هایی با استاندارد بالا و در حد کلاس های جهانی است تا شرایط را برای خدمت رسانی به مردم سهل الوصول تر کند. طبق قانون وزارت کشور، ارائه بخشی از هزینه تامین وسایل نقلیه عمومی شهرها از جمله وظایفی است که دولت باید نسبت به آن اهتمام ورزد. این قانون به این صورت است که دولت، شهرداریها و مردم هر کدام یک سوم از این هزینه را باید تامین کنند.

در سالهای اخیر از سوی مردم و شهرداری هزینه ها پرداخت شد ولی دولت بر خلاف وعده های داده شده از ارائه حق خود امتناع کرد که همین مسئله باعث شد تا شهرداریها حق دولت را هم بپردازند و ارائه این هزینه مانع از رشد شهر در سایر بخش ها شود.

با این حال یکی از اصلی ترین دلایلی که مانع توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در شهر اصفهان شده است همین مسئله است. این در حالی است که هزینه خرید اتوبوس ها نسبت به سال های گذشته افزایش چشمگیری داشته و شهرداری اصفهان یک تنه تامین هزینه این وسایل را به دوش می کشد.

البته با وجود رکود اقتصادی و کاهش درآمدهای شهرداری به گفته مدیران شهری اصفهان طی ۲ سال اخیر ۸۰۰ دستگاه اتوبوس خریداری شده است که ۳۰۰ دستگاه آن در سال گذشته وارد شهر اصفهان شد و ۵۰۰ دستگاه دیگر به مرور و ماه به ماه به ناوگان اتوبوسرانی اضافه می شود.

کد خبر 319116

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.