چهارباغ، این سه‌شنبه حوزه امتحانی شد/ رقابت خبرنگاران آینده ترافیک

چهارباغ سه‌شنبه این هفته حوزه امتحانی نوجوانانی بود که می‌خواستند خبرنگار تخصصی ترافیک شوند. ۱۲۰ نوجوان که از ماه‌های پیش برای شرکت در این طرح ثبت‌نام کرده بودند دور هم جمع شدند تا با یکدیگر به رقابت بپردازند.

به گزارش ایمنا، سه‌شنبه این‌هفته چهارباغ حال و هوایی متفاوت‌تر از همیشه داشت. شاید بتوان گفت برای اولین بار در تاریخ عده‌ای به چهارباغ آمدند، آزمون دادند و رفتند.

در همین راستا، سعید ساکت، مدیر پویش مردمی ترافیک شهر اصفهان پیرامون این طرح اظهار داشت: یکی از دغدغه‌هایی که در طراحی رویدادهای پویش مردمی ترافیک به آن توجه شد، ایجاد ظرفیت‌های مطالبه‌گری در رده‌های سنی مختلف به‌ویژه جوانان و نوجوانان بود.

وی با بیان اینکه بیشترین سطح مطالبه‌گری در قشر خبرنگاران وجود دارد، افزود: بر همین اساس طراحی برنامه‌ای به نام خبرنگاران تخصصی حوزه ترافیک در دستور کار قرار گرفت.

شرحی بر برگزاری طرح خبرنگاران نوجوان ترافیک

ساکت در خصوص روند طرح خبرنگاران نوجوان ترافیک گفت: از چند ماه‌پیش فراخوانی برای این طرح در همین سه‌شنبه‌های بدون خودرو اعلام شد و بیش از ۵۰۰ نفر از علاقه‌مندان در رده سنی ۱۴ تا ۱۸ سال برای شرکت در این طرح ثبت‌نام کردند که با پایش‌های اولیه‌ای که انجام گرفت چیزی در حدود ۱۲۰ نفر حائز شرایط حضور در آزمون ابتدایی شناخته شدند.

وی در خصوص زمان برگزاری آزمون ادامه داد: آزمون ورودی طرح خبرنگاران نوجوان ترافیک در سه‌شنبه بدون خودرو این هفته برگزار شد و از میان شرکت‌کنندگان چیزی در حدود ۵۰ نفر به عنوان خبرنگار تخصصی حوزه ترافیک در گرایش سنی نوجوان و جوان معرفی شده و تحت آموزش‌های ویژه قرار خواهند گرفت.

مدیر پویش مردمی ترافیک شهر اصفهان، ترافیک را یکی از معضلات جدی شهر اصفهان دانست و افزود: قرار گرفتن موضوع خبرنگاری در کنار ترافیک در واقع قرار گرفتن روحیه مطالبه‌گری و پرسشگری در کنار یک معضل جدی شهری است؛ خبرنگاران کسانی هستند که مسائل و ناهنجاری‌ها را به چالش می‌کشند و ترافیک نیز معضلی است که امروزه هوای شهر ما را تحت تأثیر قرار داده است.

وی طرح خبرنگاران نوجوان ترافیک را اتفاقی مبارک توصیف کرد و گفت: خبرنگاران تخصصی ترافیک از قشر جوان و نوجوان با انرژی نهفته در این قشر معضلات شهری در حوزه ترافیک را در ۲ بخش مردم و مسئولان به چالش خواهند کشید که در حوزه شهروندی آن چیزی که وظیفه یک شهروند است برای فرهنگ ترافیک و در حوزه مسئولان، وظیفه مسئولان برای داشتن شهری ایمن، پاک و فاقد هر گونه آلایندگی است، امیدواریم با آموزش‌های تخصصی که برای این نوجوانان در نظرگرفتیم افرادی تربیت شوند که اگر در آینده نیز به سمت کار رسانه‌ای گرایش پیدا کنند حوزه تخصصی آنها ترافیک باشد و از این جهت ما بتوانیم افرادی مطالبه‌گر را در آینده تقدیم شهری کنیم که به معنی واقعی باید هوای آن را داشته باشیم.

لزوم گسترش فضای خوب نقّادی و نکته‌سنجی در شهر

همچنین معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به نبود خبرنگار تخصصی در زمینه‌های مختلف بیان کرد: با توجه به اینکه یکی از مشکلاتی که ما در زمینه حمل‌ونقل و ترافیک داریم نبود خبرنگار در حوزه‌های مختلف به ویژه ترافیک به صورت تخصصی است، از سال گذشته در کنار فعالیت‌های پویش مردمی ترافیک تصمیم بر این شد که خبرنگارانی را به صورت تخصصی در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک تربیت کنیم که در آینده در فرهنگ ترافیک شهر موثر باشند.

علیرضا صلواتی ایجاد فضای خوب نقّادی و نکته‌سنجی در شهر را نتیجه برگزاری و اجرای چنین طرح‌هایی دانست و افزود: این خبرنگاران آرام آرام در موضوعات ترافیکی صاحب‌نظر خواهند شد و مشکلات شهر و شهروندان را از مسئولان مطالبه و مدیریت شهری را یاری خواهند کرد و با رصد بهتر موضوعات، فضای بسیار خوب نقّادی و نکته سنجی در شهر اصفهان ایجاد خواهند کرد.

وی با بیان اینکه طرح خبرنگاران نوجوان ترافیک نخستین تجربه تربیت خبرنگاران تخصصی در حوزه حمل نقل است افزود: این تجربه می‌تواند گامی بلند در پیگیری مشکلات مردم، رصد و نظارت بر برنامه‌هایی که مدیران شهری ارائه می‌کنند باشد؛ این خبرنگاران با آموزش‌هایی که می‌بینند در آینده جزء نخبگان این عرصه و صدای گویای مردم خواهند بود و مدیریت شهری را در اجرای بهتر برنامه‌ها یاری خواهندکرد.

شرکت کنندگان در این آزمون، ۸۵ دقیقه فرصت داشتند به ۴۰ سوال تستی و ۳ سوال تشریحی آزمون ورودی طرح خبرنگاران نوجوان ترافیک پاسخ دهند. زمان اعلام نتایج این آزمون در سایت پویش مردمی ترافیک به نشانی trafficul.ir و نیز کانال تلگرامی فرهنگ ترافیک به نشانی traffic_cul@ اعلام خواهد شد.

کد خبر 319078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.