عزاداری برای ائمه باید بر معرفت و شعور مردم بیفزاید

امام جمعه اصفهان گفت: بدانید که عزاداری کردن به تنهایی رشد فکری به انسان نمی دهد و فلسفه قیام امام حسین(ع) را به مردم نشان نمی دهد. بنابراین در کنار این فعالیت ها باید به فکر رشد معرفت مردم و مخاطبان هم بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت الله یوسف طباطبایی نژاد دقایقی قبل در مراسم افتتاحیه پانزدهمین اجلاس بین المللی پیرغلامان و خادمان حسینی در اصفهان با بیان این مطلب گفت: شهر اصفهان به جز آنکه شهر فرهنگ و هنر است، شهر دیانت و علم هم هست و بزرگان بسیاری از علما و اندیشمندان بزرگ جهان اسلام در این شهر زیسته و در همینجا مدفون هستند. مصداق بارز آن هم قبرستان تخت فولاد سومین قبرستان تاریخی و ارزشمند جهان اسلام است.

او با اشاره به اهمیت برگزاری اجلاس پیرغلامان حسینی در اصفهان گفت: من گمان می کنم لقب پیرغلام برای خادمان و خدمتگزاران آستان حسینی چندان مناسب نیست، چرا که کلمه غلام در زبان عربی به معنای پسر و در زبان فارسی به معنای نوکر است، در حالیکه ائمه معصومین (ع) نه از ما غلامی می خواهند و نه نوکری، بلکه می خواهند که ما آدم باشیم.

وی افزود: کلمه پیر هم مانع از ورود جوانان عاشق ائمه معصومین به این جمع می شود.

وی ادامه داد: وقتی امیرالمومنین به شهر انبار عراق وارد شد و ایرانیان به دنبال مرکب او دویدند به آنها گفت این دویدن من را بزرگ نمی کند اما شما را کوچک می کند.

نماینده ولی فقیه در اصفهان با اشاره به اینکه خادمان و پیشکسوتان آستان حسینی باید به فکر تربیت جوانان به عنوان جایگزین های خود باشند عنوان کرد: اگر این کار را نکنید راه خدمت و ثواب را بسته اید، چرا که اگر شما جوانی را تربیت کردید راه برای انتقال ارزش های این آستان باز خواهد ماند. مداحی آن جوانان پای شما که او را ساختید نوشته می شودو لذا عمر طولانی برای خود به وجود می آورید.

او با تاکید بر اینکه پیروزی انقلاب اسلامی تا حد زیادی مدیون روشنگری های مداحان و ذاکران اهل بیت بود عنوان داشت: این شما بودید که با بیان ارزش ها و مفاهیم عاشورایی ذهن مردم را روشن کرده و لذا این جریان منجر به پیروزی انقلاب شد.

وی همچنین از معرفت و آگاهی به عنوان رکن اصلی عزاداری نام برد و گفت: به خاطر داشته باشید که عزاداری رسالتش تنها گریاندن مردم و ایجاد شور در مجالس نیست، بلکه هدف این است که شعور و معرفت مردم افزوده شود و در پایان عزاداری بر آگاهی آنان افزوده شده باشد.

او با تاکید بر اینکه سینه زنی و گریه کردن فقط احساسات مذهبی انسان را تحریک می کند گفت: بدانید که این کارها رشد فکری به انسان نمی دهد و فلسفه قیام امام حسین(ع) را به مردم نشان نمی دهد. بنابراین در کنار این فعالیت ها باید به فکر رشد معرفت مردم و مخاطبان هم بود.

آیت الله طباطبایی نژاد خاطرنشان کرد: فلسفه قیام امام حسین(ع) ایستادگی و مقاومت در برابر ظلم است، امام حسین(ع) بنده و برده نمی خواهد. همه ما بنده خدا هستیم و نباید با هیجانی شدن در عزاداری ها این اصول و مبانی اصلی دینمان را فراموش کنیم./

کد خبر 319062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.