رضایت در زندگی، یکی از اصول سبک زندگی اسلامی

لنجان_امام جمعه باغبادارن گفت: در هیاهوی چشم و هم چشمی های امروز، هنوز افراد زیادی هستند که خوشبختی زندگی را با آغاز زندگی ساده تضمین می کنند لذا باید گفت ازدواج اسان، امروز در پرتو رضایت زوجین به زندگی ساده و دوری از تجملات انجام می گیرد.

حجت الاسلام علیرضا فرهنگ در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان،  اصل رضایت در زندگی را یکی از اصول سبک زندگی اسلامی دانست و اظهار کرد: انسان در دنیا به سه حالت مواجه است در زندگی یا گاهی اوقات  نعمت  و شادی را به خوبی حس می کند، گاهی اوقات بلا وگرفتاری را تجربه کرد و یا اینکه در برابر قضا وقدری که قرار است برایش التفاق بیتفتد قرار می گیرد.

وی افزود: وقتی این سه حالت را در مییابیم باید در هر حالتی که هستیم رضایت در زندگی را فراموش نکنیم از این جهت امام باقر علیه السلام می فرماید الْعَبْدُ بَیْنَ ثَلَاثَةٍ بَلَاءٍ وَ قَضَاءٍ وَ نِعْمَةٍ فَعَلَیْهِ فِی الْبَلَاءِ مِنَ اللَّهِ الصَّبْرُ فَرِیضَةً وَ عَلَیْهِ فِی الْقَضَاءِ مِنَ اللَّهِ التَّسْلِیمُ فَرِیضَةً وَ عَلَیْهِ فِی النِّعْمَةِ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ الشُّکْرُ فَرِیضَة بنده بین سه چیز زندگی می‌کند گرفتاری، قضاء و نعمت، در هنگام گرفتاری باید صبر کند، و در وقت قضاء خداوند تسلیم واجب است و در هنگام نعمت خداوند شکر واجب است.

امام جمعه باغبادارن تصریح کرد: در این میان نکته مهم و قابل توجه ان است که انسان در حالت بلا و گرفتاری شکوه نکند از این جهت رضایت در زندگی انقدر مهم است که کسانی که اهل شکوه و گلایه نیستند و با مشکلات به خوبی و با رضایت دست و پنجه نرم می کنند در زندگی ارامش به سر می برند.

وی ادامه داد: از این رو حضرت علی علیه السلام می فرماید إِنَّ أَهْنَأَ النَّاسِ عَیْشاً مَنْ کَانَ بِمَا قَسَمَ اللَّهُ لَهُ رَاضِیاً، بدرستی که گواراترین مردم بحسب زندگانی کسی است که بوده باشد به آن چه خدا قسمت کرده از برای او خشنود است.

فرهنگ اضافه کرد: از این جهت از علامت های مومن را نیز همین رضایت داشتن و قدرت تحمل مشکلات ومدیریت کردن ان می دانند لذا باید گفت مومن واقعی کسی است که مشکل او را زمینگیر نمی کند بلکه در برابر مشکلات صبور و با استقامت است و از این جهت امام صادق علیه السلام در جواب سوال کسی که مومن به چه چیزی شناخته می شود می فرماید بِالتَّسْلِیمِ لِلَّهِ وَ الرِّضَا فِیمَا وَرَدَ عَلَیْهِ مِنْ سُرُورٍ أَوْ سَخَط.

وی عنوان کرد: از راههای دیگر کسب رضایت در زندگی  تقویت روحیه قناعت و قطع امید از مردم و توکل به خداست.

امام جمعه باغبادران بیان کرد: باید توجه داشت وقت انسان روحیه قناعت نداشته باشد طبیعتا طمع در او زیاد می شود و برای رسیدن به خواسته هایش دست به هر کاری حتی طمع به مال دیگران را دارد لذا رضایت جلوی همه این  مسائل را می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: از این جهت پیامبر اکرم صلی اللَّه علیه و آله در مورد دنیا و انفاقات ان و توجه به روحیه قناعت در زندگی برای کسب رضایت  می فرماید الدُّنْیَا دُوَلٌ فَمَا کَانَ لَکَ مِنْهَا أَتَاکَ عَلَی ضَعْفِکَ وَ مَا کَانَ عَلَیْکَ لَمْ تَدْفَعْهُ بِقُوَّتِکَ وَ مَنِ انْقَطَعَ رَجَاهُ مِمَّا فَاتَ اسْتَرَاحَ بَدَنُهُ وَ مَنْ رَضِیَ بِمَا رَزَقَهُ اللَّهُ قَرَّتْ عَیْنُه.

فرهنگ اذعان کرد:‌ از رسول خدا صلی اللَّه علیه و آله نقل اس که فرمودند دنیا متحول است و ثبات و قرار ندارد، آنچه که برای تو مقرر شده است بتو خواهد رسید گرچه در نهایت ضعف و ناتوانی باشی و آنچه که بضرر و زیان تو باشد باز هم بتو خواهد رسید گرچه در کمال قدرت و نیرومندی باشی که هرگز جلو او را نتوانی گرفت، و هر کس که امید خود را از آنچه که از دست رفته قطع کند بدنش آسایش خواهد داشت و آن کس که راضی باشد به آنچه که خدا روزی او نموده دل و چشمش روشن خواهد شد.

وی متذکر شد: از این جهت باید گفت انسان راضی بخاطر قناعت، ارامشی در درون خود حس می کند که در عین نداری احساس بی نیازی می کند  لذا حسرت نداشته ها را نمی خورد و نسبت به انچه در دست دیگران است محزون نمی شود.

امام جمعه باغبادران گفت: حضرت علی علیه سلام میفرماید مَنْ رَضِیَ بِمَا قَسَمَ اللَّهُ لَهُ لَمْ یَحْزَنْ عَلَی مَا فِی یَدِ غَیْرِهِ کسی که به قسمت خدا راضی باشد به داشته های دیگران محزون نمیشود یعنی طمع ندارد.

وی یاداور شد: به توجه به اهمیت اصل  رضایت در زندگی پدران و مادران باید در تربیت فرزند روحیه رضایت در زندگی را تقویت کنند و باید به این نکته توجه داشت که در تربیت فرزندان به هر خواسته ای نباید جواب داد بلکه به خواسته های معقول باید جواب داد.

فرهنگ تصریح کرد: از سوی دیگر زوجهای جوان و انهایی که در شرف ازدواج هستند توقعات خودشان را از یکدیگر معقول کنند تا زندگی انان صفا پیدا کند و رضایت در زندگی حاصل شود.

وی با اشاره به اینکه ازدواج یک امر الهی است که رسول گرامی اسلام جوانان را به آن سفارش بسیار فرموده اند اضافه کرد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند ازدواج سنت من است و هر کسی از این سنت پیروی نکند، از من نیست اما جوان امروز جامعه ما باید بداند که هر قدر دنیا دچار تغییر شود، اساس زندگی سعادتمند و صالح او در گرو ازدواج سالم از جهات مختلف است و نباید در این مقوله کوتاهی کند و تردید به خود راه دهد.

امام جمعه باغبادران ادامه داد: برای تحقق این امر اصیل و ارزشی باید فرهنگ سازی لازم صورت بپذیرد و اتکای به فرهنگ غنی اسلام بهترین گزینه در سیاق فرهنگ سازی است، مشروط بر آنکه احکام آیین حیات بخش اسلام را با هدف منافع شخصی و گروهی مصادره نکنیم و یا در آن تغییر ایجاد نشود.

وی عنوان کرد: اما متاسفانه در زندگی های پر زرق و برق امروز، اسراف و لوکس گرایی و تجملات جای خود را با ارزشهای اسلامی عوض کرده است و همین امر باعث شده تا جوانانی که از درآمد کمتری برخوردارند از امر مهم ازدواج امتناع کنند و یا پس ازدواج اغلب به خاطر مسائل مالی راه دادگاه و طلاق را در پیش بگیرند.

فرهنگ بیان کرد:اما باید گفت در هیاهوی چشم و هم چشمی های امروز، هنوز افراد زیادی هستند که خوشبختی زندگی را با آغاز زندگی ساده تضمین می کنند لذا باید گفت ازدواج اسان، امروز در پرتو رضایت زوجین به زندگی ساده و دوری از تجملات انجام می گیرد.  

کد خبر 319061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.