تولید؛ بحرانی‌ترین بخش‌ اقتصاد کشور/لزوم تکیه مسئولان به توان داخلی در حل معضلات اقتصادی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس گفت: افرادی که در تیم اقتصادی دولت دست‌اندرکار هستند باید خودشان باور داشته باشند که می‌توان معضلات اقتصادی را داخل کشور حل کرد.

حسینعلی حاجی دلیگانی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایمنا با انتقاد از اینکه بانک‌ها سرمایه کشور و مردم را در اختیار دارند، اما در راستای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی حرکت نمی‌کنند، اظهار داشت: بانک‌ها امسال در قالب مصوبات اقتصاد مقاومتی برای اعطای تسهیلات ابلاغ شده تنها به ۵ طرح تسهیلات داده‌اند.

وی افزود: فشارها و سخت‌گیری‌های برخی از سازمان‌ها، بانک‌ها به تولیدکننده‌ها نیز از دلایل عدم تحقق شعار سال ۹۶ است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس با بیان اینکه اکنون کشور در حال رکود است و در چین زمانی کشورهای دیگر سعی می‌کنند بسته‌های حمایتی به تولیدکنندگانشان بدهند تا تولید و اشتغال پایدار نگه داشته شود و تولیدکنندگان روی پای خود بایستند، تصریح کرد: متاسفانه طی چند سال اخیر فشارها روی تولیدکنندگان بیشتر شد و بانک‌ها، سازمان‌های مالیاتی و... باعث تعطیلی بسیاری از شرکت‌ها و تولیدی‌های ما شدند.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال؛ فردی وامی گرفته و به خاطر رکود نتوانسته محصولاتش را به فروش برساند و بانک هم ثانیه به ثانیه سود و جریمه دیرکرد خود را مطالبه می‌کند حتی برخی از صنعتگران می‌گویند سودی که به بانک پرداخت می‌کنند بالای ۳۰ درصد است که بدون شک منجر به تزلزل این تولید خواهد شد، در نتیجه فشار باید از روی تولیدکنندگان برداشته شود.

حاجی دلیگانی یکی از مشکلات عمده واحدهای تولیدی را مشکل نقدینگی و نرخ سود بالای تسهیلات برشمرد و بیان داشت: امروزه شرایط واحدهای تولیدی و صنعتی ما به گونه‌ای است که یا تولید خود را متوقف یا کاهش می‌دهند.

تاکید بر اصلاح وضعیت بانک‌ها برای تامین نقدینگی تولید

وی تاکید کرد: نرخ سود بانکی برای تولید باید تک رقمی شود تا تولیدکنندگان با استفاده از تسهیلات با سود پایین بتوانند رونق را به بخش تولید برگردانند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه ارز نیز باید به سمت تک نرخی شدن سوق یابد، تصریح کرد: ارز باید تک نرخی و با قیمت واقعی در بازار ایران عرضه شود تا کالاهای خارجی جایگزین کالاهای تولید داخل در بازار داخلی نشود.

وی با بیان اینکه فعالیت چرخه تولید نیازمند برداشتن چند گام اساسی است، افزود: باید اعتقاد و باور داشته باشیم که نسخه شفابخش اقتصاد کشور همان عمل کردن به اقتصاد مقاومتی است.

حاجی دلیگانی رسیدگی به وضعیت نرخ سود بانک‌های را امری ضروری دانست و بیان داشت: با این سود کلانی که بانک‌ها می‌گیرند نمی‌توانیم از تولید پشتیبانی کنیم، اصلاح وضعیت بانک‌ها برای تامین نقدینگی امر تولید از دیگر امور مهم است.

لزوم ایجاد فضای رقابتی واحدهای تولیدی در شرایط عادلانه

وی با بیان اینکه توقع ایجاد فضای رقابتی باید براساس شرایط عادلانه و یکسان رقابت باشد، گفت: زمانی که تولیدکننده داخلی باید برای دریافت تسهیلات سود ۲۰ درصدی پرداخت کند یا در فضای تحمیلی و ناخواسته تحریم قرار می‌گیرد و یارانه انرژی صنعت و تولید پرداخت نشود و در همین شرایط قوانین مالیاتی و تامین اجتماعی بر دوش تولیدکننده وارد شود، توقع فضای رقابتی با این شرایط منصفانه نیست و معلوم نبوده تولیدکننده داخلی چه گناهی مرتکب شده است.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس اظهار داشت: با علم به این شرایط در تبصره ۶ و ۷ طرح اصلاح ماده ۳۱ قانون مقررات صادرات و واردات پیشنهاد شده که جهت تشویق تولیدکنندگان محصولات با کیفیت و اعمال محدودیت برای تولید محصولات فاقد کیفیت ضمن اصلاح نرخ ارز براساس مابه التفاوت تورم داخل و خارج وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است، نسبت به اتخاذ تمهیدات و سیاست لازم در جهت ارتقای کیفیت محصولات داخلی اقدام کند.

وی تاکید کرد: به رغم اعتقاد مسئولان به بخش تعاون، اما سرمایه‌گذاری و توجه ویژه‌ای به بخش تعاون نشده است.

حاجی دلیگانی افزود: یکی از این کاستی‌ها نبود تحقق هدف سهم ۸۰ درصدی بخش تعاون از واگذاری‌های دولتی است؛ می‌توان مدعی شد که در خصوصی‌سازی و اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی توفیقی حاصل نشده است.

وی ادامه داد: به ازای ایجاد اشتغال برای هر نفر در صنایع بزرگ حدود ۲۰۰ میلیون تومان یا بیشتر اعتبار مورد نیاز است، اما هزینه سرانه اشتغالزایی در بخش تعاون حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان برآورد می‌شود؛ بنابراین می‌توان به ازای هر شغل در بخش غیر تعاونی، با همان اعتبار برای ۴ نفر در بخش تعاونی شغل ایجاد کرد.

لزوم تکیه مسئولان به توان داخلی در حل معضلات اقتصادی کشور

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه برای حل مشکلات تولیدکنندگان ابتدا مسئولان باید باور داشته باشند که می‌توان معضلات اقتصادی را با تکیه بر توان داخلی حل کرد، گفت: تولید یکی از بحرانی‌ترین بخش‌های اقتصاد به شمار می‌آید چرا که هر روز شاهد تعطیلی یکی از کارخانجات کشور هستیم و باید فکر و راهکاری اساسی برای بهبود وضعیت این بخش کرد.

وی با اشاره به مهمترین راهکار حل معضلات اقتصادی در کشور، اظهار داشت: افرادی که در تیم اقتصادی دولت دست‌اندرکار هستند باید خودشان باور داشته باشند که می‌توان معضلات اقتصادی را داخل کشور حل کرد یعنی مسئولان باید تفکری انقلابی داشته باشند و با اتکا به ظرفیت‌ها و توان داخلی مسائل و مشکلات را حل کنیم.

حاجی دلیگانی پیرامون نامگذاری سال ۹۶ با عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ تولید – اشتغال» افزود: رهبر معظم انقلاب نسبت به مسائل کشور اشرافیت کامل دارند و دوراندیش هستند.

وی تاکید کرد: رهبر انقلاب شعارهایی را که هر سال انتخاب می‌کنند بیانگر اولویت‌های کشور در آن مقطع زمانی است و باید به آنها توجه شود و چنانچه هم بی‌توجهی شود، ضررهای زیادی به کشور وارد می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه‌ و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در سال‌هایی که به شعار سال پرداخته و توجه شده، کشور از آن ناحیه آسیب ندیده است. بنا بر همین منطق، رهبر معظم انقلاب سال ۹۶ را به درستی سال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید – اشتغال» نامگذاری کردند چرا که بیشتر آسیب‌های کشور ما از این ناحیه است.

ناامیدی تولیدکنندگان با واردات قاچاق کالا و نبود بازار فروش

وی اشتغال و تولید را مکمل یکدیگر و مهم‌ترین موضوع فعلی کشور دانست و گفت: بخش خصوصی کشور با کمبود نقدینگی از یک طرف و عدم بازار فروش و رقابت قدرت‌های خارجی در بحث واردات قاچاق از سویی دیگر مواجه شده است و به همین دلیل، تولیدکنندگان ناامید شده‌اند.

حاجی دلیگانی ادامه داد: در شرایط فعلی، بسیاری از تولیدکنندگان صلاح را در این دیده‌اند تا سرمایه‌هایشان را در بانک بگذارند و به قول خودشان خیالشان هم آسوده‌تر باشد.

وی بر عملی شدن اقتصاد مقاومتی در کشور تاکید کرد و گفت: با ایجاد شرایط لازم باید هم مسئولیت را بپذیریم و هم در میدان به نحوی اقدام کنیم که به این خواسته رهبر معظم انقلاب جامه عمل بپوشانیم.

عضو کمیسیون برنامه‌ و بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: نقش دولت در تحقق اقتصاد مقاومتی بسیار مهم است، چرا که بیش از ۹۵ درصد امکانات، زیرساخت‌ها و نیروهای انسانی را در اختیار دارد.

وی اعتمادسازی و اطمینان‌بخشی را دومین قدم در راستای تقویت اقتصاد مقاومتی برای مردم دانست و افزود: مردم باید هزینه‌ها و سرمایه‌های خود را در بورس و واحدهای تولیدی سرمایه‌گذاری کنند و سهیم بشوند.

حاجی دلیگانی ادامه داد: گام بعدی ساماندهی واردات کشور و رد هوشمندانه واردات و همچنین جلوگیری از روند قاچاق کالا است.

وی با بیان اینکه ثمره نمایش کالاهای بی‌کیفیت خارجی در بازار ۸۰ میلیونی ایران سلب فرصت خرید یا حتی فکر کردن به کالاهای ایرانی است، تاکید کرد: در نتیجه واردات غیر ضروری چرخ تولید داخلی متوقف و حمایت از تولید داخلی عملا بی‌معنی و فقط در حد هدف و شعار باقی می‌ماند.

وی با بیان اینکه براساس بررسی‌های کارشناسی همانگونه که مقام معظم رهبری فرموده اند "واردات باید مدیریت شود نه متوقف"، افزود: مدیریت و کنترل واردات هیچگاه نباید به رکن دیگر اقتصاد مقاومتی که برون گرایی بوده لطمه وارد کند و تعامل و ارتباط با تجارت و اقتصاد دنیا ضروری و بازرگانی خارجی به عنوان یکی از عوامل توسعه نباید مورد خدشه قرار گیرد.

کد خبر 319038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.