بیماری«سندرم تنفسی خاورمیانه» در کمین حجاج/عربستان همچنان عاجز از مهار یک ویروس!

به طور قطع همزمان با بازگشت حجاج به کشور، دید و بازدیدها در بین آنها وجود دارد که برای انتقال نیافتن احتمالی ویروس بیماری هایی که برخی زائران به عنوان سوغات همراه آورده اند، باید برخی نکات بهداشتی را زائران و اقوام آنها رعایت کنند.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، کارشناسان بهداشت و درمان ایران تاکید دارند که در بازگشت حجاج، مردم از استقبال دسته جمعی، روبوسی، دست دادن و پخت ولیمه بمدت دو هفته خودداری کنند

امروز درباره اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه زائران خانه خدا و اطرافیان آنها درباره بیماری های واگیردار، گفتگویی را با «دکتر مهدی فارسی- کارشناس بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان» انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

معمولاً قبل از اعزام زائران خانه خدا، مواردی به آنها گوشزد می شود تا با رعایت نکات بهداشتی از ابتلا به بیماری های واگیر دار در امان باشند. بیماری های شایع در بین حجاج کدامند که می تواند هنگام بازگشت از موسم حج اطرافیان آنها را به خطر بیندازد؟

واژه دهکده جهانی برای جهان کنونی واژه با مُسمایی است.

در حال حاضر طی چند ساعت افراد می توانند از یک سوی دنیا به سوی دیگر دنیا مهاجرات کنند، به همین دلیل بیماری هایی که در کشورهای مختلف به خصوص بیماری های واگیر شیوع دارد، با این مسافرت ها به آسانی جا به جا شود و کشوری را به یک بیماری مبتلا کند.

عربستان هم از این قاعده مستثنی نیست؛ در کشور عربستان با ازدحام بسیار بالای جمعیت در مراسم عبادی حج چه عمره و چه واجب، بیماری هایی شیوع پیدا و به زائران منتقل شود و بعدها این زائران می توانند این بیماری ها  را به عنوان سوغات به کشور خود ببرند.

از سال ۹۱ بیماری بسیار مهم تنفسی در عربستان شیوع پیدا کرد به نام بیماری «سندرم تنفسی خاورمیانه» که عامل آن ویروس سرماخوردگی است که ما شاید در طول سال چند بار به آن مبتلا شویم.

به دلیل اینکه مشخص شده این ویروس در بین شترهای عربستان شایع است و از طریق محصولات شیر شترها به انسان ها منتقل می شود، سندرم تنفسی خاورمیانه شیوع پیدا کرد.

از سال ۹۱ تاکنون این بیماری شیوع یافته و اپیدمی های مختلفی را در عربستان ایجاد کرده است اما عربستان برای مهار آن نتوانسته اقدامی انجام دهد و اپیدمی آن را کنترل کند.

سندرم تنفسی خاورمیانه نزدیک به ۳۶ درصد مرگ و میر دارد و انتقال این بیماری از فردی به فرد دیگر به راحتی انجام نمی شود بلکه با تماس طولانی انتقال بیماری اتفاق می افتد؛ به همین دلیل اپیدمی های این بیماری در بیمارستان های عربستان اتفاق افتاده است و تعداد زیادی از افرادی که بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند، از میان کادر پزشکان و پرستاران بیمارستان های عربستان  که تماس های طولانی با بیماران داشته اند، بوده اند.

در برخی از افراد مبتلا علایم خفیف است اما در عده ای که به خصوص سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف است مثل افراد مسن و بیماران قلبی، علایم شدیدتر بروز خواهد کرد.

ما از این بابت نگران هستیم و البته در طول سالهای اخیر سعی کردیم این مراقبت ها را برای زائران به حداکثر برسانیم تا این بیماری وارد کشور نشود.

خوشبختانه تاکنون موفق بوده ایم به جز سال های ۹۲ و ۹۳ که ۶ مورد مثبت سندرم تنفسی خاورمیانه در کشور پیدا شد.

علاوه بر این بیماری، با توجه به شیوع بیماری «وبا» در کشورهای افریقایی و یمن، مراقبت بیماری وبا را مد نظر داشته ایم.

در حال حاضر تعدادی از زائران از سفر حج بازگشته اند و ممکن است به این ویروس آلوده باشند، برای آنها و  اطرافیانشان چه توصیه هایی دارید؟

برای مراقبت از این بیماری ها در دو سطح کار می کنیم، اولین اقدام در بدو ورود زائران در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان است.

کلیه زائران که آمار آنها حدود ۶۴۰۰ زائر هستند که امسال از اصفهان به سفر حج مشرف شده اند و از این تعداد ۶ هزار نفر مربوط به اصفهان و ۴۰۰ نفر مربوط به سایر شهرستان های این استان هستند، در بدو ورود به فرودگاه تک تک مسافران مورد معاینه تیم های مراقبتی ما در پایگاه مراقبت بهداشت مرزی فرودگاه اصفهان قرار می گیرند، تب آنها سنجیده می شود و شرح حالی از زائران اخذ می شود.

در این فرایند اگر زائری دچار علایم تنفسی و گوارشی باشد، توسط پزشک مستقر ما در آن پایگاه مورد معاینه قرار می گیرد.

اگر زائری دچار علایم شدید تنفسی باشد، توسط اورژانس پیش بیمارستانی فرودگاه به بیمارستانی که در نظر گرفته ایم اعزام می شوند و البته چنانچه وضعیت سلامتی بیمار رو به نرمال باشد توصیه های بهداشتی را ارایه می کنیم تا اطرافیان آنها گرفتار این بیماری نشوند.

سطح دوم این است که معمولاً تا دو هفته بعد از سفر منتظر بروز علایم در مسافر هستیم، اگر زائری دچار علایم بیماری سندرم تنفسی خاورمیانه شد، باید بلافاصله به  پزشک مراجعه کند.

حدود ۵۶ بیمارستان در استان اصفهان داریم که آماده پذیرش زائران و انجام اقدامات مراقبتی برای آنها هستند.

اگر فرزندی در خانواده وجود داشته باشد، همراه بردن او برای دیدن زائر خانه خدا اشکالی ندارد؟

زائرانی که علایم تنفسی دارند باید حتماً یک متر با دیگر افراد فاصله داشته باشد، ماسک بزند تا از انتقال ویروس به دیگران جلوگیری شود.

البته نمی توان گفت به دیدن زائران نروند، اگر زائر علایمی ندارد مراودات اشکالی ندارد.

زائرانی که مشکل تنفسی دارند با رعایت چند نکته، بیماری آنها به هیچ کسی منتقل نخواهد شد.

اولین اقدام این است که از درآغوش گرفتن، دست دادن و روبوسی کردن خودداری کند، حداقل یک متر با دیگران فاصبه بگیرد، ماسک های طبی را بزنند تا ترشح های تنفسی آنها در فضا پخش نشود و اقدامات درمانی را انجام دهد و تا رفع علایم این اقدامات حفاظتی را انجام دهد تا مشکلی برای خود و اطرافیانشان به وجود نیاید.

کد خبر 319027

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.