کتاب قوانین و مقررات شهرداری در ۹۰۰ صفحه چاپ می شود

مدیر امور حقوقی شهرداری اصفهان گفت: کتاب قوانین و مقررات شهرداری به منظور آشنایی شهروندان با قوانین شهری در ۹۰۰ صفحه چاپ می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دامنه فعالیت واحد امور حقوقی شهرداری اصفهان وسیع و نوع فعالیت های روزمره آن بسیار حائز اهمیت است. مسئولیت حساس و خطیر اعمال قانون و مقررات و دفاع از حقوق شهرداری در رابطه با دعاوی مطروحه علیه شهرداری و طرح دعاوی به منظور وصول حقوق شهرداری، رفع اشکالات حقوقی موجود در واحدها و حل و فصل آنها و اظهار نظر حقوقی در رابطه با سوالات مطروحه از سوی واحدهای تابعه، همچنین تنظیم دادخواست شکوائیه کیفری، اظهارنامه و اخطاریه، مزایده و مناقصه و همکاری در اجراء آرا کمیسیون های موضوع کانون شهرداری ها، پاسخ استعلام های مراجعه، ابلاغ قوانین و مقررات و چگونگی اجرای آنها و شرکت در کمیته ها و کمیسیون های خاص و غیره از جمله وظایفی است که برعهده اداره حقوقی شهرداری است.

در این فرصت جهت آشنایی با دیگر وظایف و نحوه عملکرد مدیریت آزادسازی و املاک شهرداری اصفهان گفتگویی انجام داده ایم با «مسعودحیدری - مدیر امور حقوقی شهرداری اصفهان» که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

عمده فعالیت مدیریت امور حقوقی شهرداری اصفهان پیرامون چه مواردی است؟

اداره حقوقی شهرداری اصفهان ۲ وظیفه عمده بر عهده دارد و باید به نوعی از حقوق مردم و شهرداری حمایت کند و در مراجع قضایی پاسخگوی آنها باشد.

اما اداره حقوقی شهرداری اصفهان امروز پا را فراتر از دفاع از حقوق مردم برداشته و به نوعی در راستای پیشگیری از وقوع جرایم نیز فعالیت می کند اقدامات مفیدی در این راستا انجام داده است که از جمله آنها می توان به کمیسیون ماده ۳۸ که مربوط به حل اختلاف بین کارفرمایان با شهرداری است یا چاپ کتب حقوقی مرتبط با قوانین و حقوق مردم، اشاره کرد.

اداره حقوقی شهرداری اصفهان تمام دعاوی مربوط به شهرداری اصفهان که به نوعی از شهرداری شکایت شده را پاسخگو است و حتی اگر حقوق شهرداری تضییع شده است را مورد پیگیری قرار می دهد.

فراوان ترین موضوعاتی که در این اداره مطرح می شود، کدامند؟

خوشبختانه در سالهای اخیر آمار پرونده های این اداره آنچنان افزایشی نداشته زیرا مردم فهیم ما با رعایت قوانین و مقررات بر حفظ حقوق شهرداری کوشیده اند.

البته اموال شهرداری نیز متعلق به مردم است اما در هر جامعه ای افرادی وجود دارند که از حقوق خود تعدی می کنند که مورد پیگرد قرار می گیرند و دلیل عمده آن بی اطلاعی از قوانین و مقررات است.

تعداد پرونده های کیفری اداره حقوقی شهرداری اصفهان کم است و با پیگیری هایی که انجام می شود آن تعداد اندک شمار هم با مصالحه خاتمه می یابد.

طی سال گذشته ۳۲ درصد پرونده های این اداره حقوقی بوده اند و ۶۰ درصد  نیز مربوط به پرونده های مطرح در دیوان عدالت اداری بوده است.

زمین هایی که در مسیر توسعه معابر شهری قرار می گیرند، در صورت عدم توافق به استناد چه قانونی آزادسازی می شوند؟

امور حقوقی شهرداری اصفهان تقریباً ۱۰ وظیفه مهم و اساسی بر عهده دارد که از جمله آنها رسیدگی به مشکلات حقوقی شهروندان و اعلام نظر مشورتی در موارد ارجاعی، تهیه و تنظیم لوایح دفاعی و انجام وظایف نمایندگی از طرف شهرداری، تقاضای تعقیب متجاوزان به حقوق شهرداری که همان تجاوز به حقوق شهروندان محسوب می شود، بررسی اطلاعات جمع آوری شده جهت ارایه نظریات مشورتی، وصول بخشنامه ها، دستورالعمل ها و آیین نامه ها، رسیدگی به اعتراضات و شکایات رسیده در اثر اجرای طرح و اظهارنظر درباره آنهاست.

با توسعه شهر نشینی و اجرای صحیح قوانین ما می توانیم موفقیت هایی داشته باشیم و آن چیزی که برای مردم در توسعه شهرنشینی می ماند، سنگ و آجر نیست بلکه اقدامات اثربخش شهرداری است که برای مردم ماندگار خواهد بود.

شهرداری معمولاً برای اجرای طرح ها و پروژه های خود با اراضی، ابنیه و تأسیساتی که به نوعی در مسیر قرار گرفته برخورد می کند اما با حفظ حقوق مردم نسبت به آزادسازی آنها اقدام می کند چرا که اجرای طرح ها نباید متوقف بماند.

ماده ۸ و ۹ لایحه قانون نحوه خرید و تملک اراضی اشاره می کند که تصرف اراضی، ابنیه و تأسیسات قبل از انجام معامله و پرداخت قیمت ملک و حقوق مالک برای شهرداری مجاز نیست و شهرداری بدواً قبل از تصرف به نوعی قیمت ملک و حقوق مالک را موظف است پرداخت کند؛ مگر در مواقعی که استنکاف مالک از انجام معامله صورت گیرد یا مواردی همچون اختلاف در مالکیت، مجهول بودن مالک، فوت مالک و غیره که انجام معامله برای شهرداری میسر نباشد.

به منظور جلوگیری از تاخیر در اجرای طرح ها، قانون مشخص کرده که چه اقداماتی باید انجام داد.

اینکه بعضی از شهروندان زباله های خود را خارج از نوبت درب منازل سایر همسایگان قرار می دهند آیا قانونی برای برخورد با این افراد وجود دارد؟

طبق قانون شهرداری ها بیرون گذاشتن پسماندها خارج از زمان مقرر و تقویم زمانی تعیین شده به خصوص قراردادن پسماند در جلوی درب منزل همسایه ها، تخلف محسوب می شود و پیگرد قانونی دارد.

یکی از موارد بهداشتی در شهر که ارتباطی مستقیم با سلامت شهروندان دارد، جمع آوری و دفع صحیح پسماندهای شهری است.

از جمله برنامه های شهرداری در این زمینه ارایه تقویم زمانی برای حمل پسماندهای خانگی از درب منازل است.

متأسفانه به تازگی مردم از قراردادن پسماندها خارج از زمان تعیین شده توسط عده ای از شهروندان گلایه مند هستند چرا که با توجه به گرمای فصل تابستان مشکلاتی را برای شهر و شهروندان ایجاد می کند.

بیرون گذاشتن پسماندها خارج از زمان مقرر و تقویم زمانی تعیین شده به خصوص قراردادن پسماند در جلوی درب منزل همسایه ها، طبق قانون شهرداری ها تخلف محسوب می شود و پیگرد قانونی دارد.

 طبق قانون مدیریت پسماندها مصوب سال ۸۳، تمام تولید کنندگان پسماندها اعم از مردم باید پسماندهای خود را طبق تقویم زمانبندی مقرر بیرون قراردهند و در غیر این صورت طبق همین قانون پرونده تخلف آنها به مراجع قضایی ارسال و محکوم به جزای نقدی خواهند شد.

شهروندان باید توجه کنند که پسماندهای خود را در زمان های مقرر از منزل بیرون قرار دهند و نکته دیگر اینکه موارد غیر از پسماند از جمله اقلام بازیافتی را به عنوان پسماند بیرون قرار ندهند.

در هر منطقه فردی مخصوص پیگیری این تخلفات و تشکیل پرونده مشغول فعالیت است و مردم چنانچه در منطقه خود با چنین مشکلی رو به رو شدند و قصد گزارش تخلف را داشتند می توانند با شماره ۱۳۷ تماس بگیرند تا خدمات شهری منطقه موضوع را پیگیری کند.

مشکل عمده شهروندان این است که اطلاعی از قوانین شهرداری ندارند، چه باید کرد؟

اطلاع از قوانین و مقررات شهرداری هم برای کارشناسان و مدیران شهرداری و هم برای مردم لازم است، در این راستا اداره امور حقوقی شهرداری اصفهان به کمک دستگاه قضایی کلاس هایی را برای کارمندان اداره حقوقی  و مدیران و پرسنل مناطق برگزار کردیم تا با قوانین آشنا شوند پنجشنبه هر هفته با دعوت از کارشناسان دادگستری قوانین و مقررات حقوقی شهرداری را مرور می کنیم تا مبادا حقوق شهروندان تضییع شود.

در این اداره بخشی داریم تحت عنوان چاپ و تدوین قوانین ایجاد شده که قوانین و مقررات حقوقی را استخراج و در اختیار همکاران قرار می دهد.

کتاب قوانین و مقررات شهرداری را در ۹۰۰ صفحه در حال چاپ است که به افزایش اطلاعات مردم و کارکنان شهرداری کمک می کند.

هر هفته صفحه ای از روزنامه اصفهان زیبا با عنوان آنچه مردم باید درباره شهرداری ها بدانند به چاپ می رسانیم تا قوانین به اطلاع شهروندان برسد.

آیا نگهداری از حیوانات خانگی در قسمت های مشترک ساختمان مجاز است؟

طبق ماده ۶۹۰ قانون مجازات،  نگهداری از حیوانات خانگی در بخش اختصاصی آپارتمان ها در صورتی که باعث ایجاد آلودگی، سرو صدا  و بیماری شود، ممنوع است و پیگرد قانونی دارد.

بر اساس تبصره ماده سه آیین‌نامه اجرایی قانون آپارتمان‌ها در سال ۱۳۴۷، نگهداری حیوانات در قسمت‌های مشترک آپارتمان ها مثل راه پله، حیاط، پشت بام و پارکینگ نیز ممنوع است.

طبق قانون کسی حق نگهداری هیچ‌گونه حیوانی اعم از اهلی و وحشی را در قسمت‌های مشترک آپارتمان ندارد و نگهدارنده حیوان در این قسمت‌ها مجرم بوده و می‌توان علیه وی شکایت کرد.

نگهداری حیوانات در قسمت‌های اختصاصی آپارتمان با رعایت دو ضابطه مشکلی ندارد؛ اول آنکه از نظر مقررات و قوانین بهداشت ایجاد بیماری نکند و دوم آنکه برای همسایه‌ها ایجاد مزاحمت نداشته باشد اما در صورت بروز هرکدام از این دو مورد شخص نگهدارنده حیوان طبق ماده ۶۹۰ مجرم می‌باشد و سایر همسایه‌ها می‌توانند از او شکایت کنند.

درصورتی‌که بین ساکنان مجتمع اختلافی در مورد نگهداری حیوانات در آپارتمان به وجود آید، بهترین راه‌حل رجوع به قوانین موجود در اساسنامه هیئت‌مدیره مجتمع است و راه‌حل دیگر کسب نظر اکثریت ساکنان ساختمان می باشد.

از نظر قانون، شخصی که حیوانی در خانه خود نگه می‌دارد که بهداشت عمومی ساختمان را تحت‌الشعاع قرار داده است و یا شخصی که حیوانی در آپارتمان نگهداری می‌کند که موجب آزار همسایه‌ها می‌شود، در هر دو صورت مراحل پیگیری به یک‌شکل است و طی دو هفته نتیجه حاصل می‌شود.

آنچه در قانون آپارتمان‌ها وجود دارد اول زندگی سالم و همزیستی مسالمت‌آمیز در کنار یکدیگر است، بنابراین با توجه به خطرناک بودن و عدم اطلاع شهروندان از انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، نگهداری حیوانات در آپارتمان‌ها بحث بسیار مهمی است و شخصی که می‌خواهد حیوانی را در آپارتمان نگهدارد باید این موضوعات را در نظر داشته باشد و بعد اقدام به نگهداری حیوان در منزل کند.

بی شک بازدید از پارک پرندگان و باغ‌وحش‌ها در شهرهای امروز برای افرادی که حیوانات را دوست دارند، می تواند گزینه خوبی باشد.

کد خبر 319007

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.