نهمین جلد آمارنامه شهر تا پایان شهریورماه آماده می شود/ طراحی سامانه همراه داده اصفهان

مدیر برنامه ریزی و بودجه شهرداری اصفهان گفت: نهمین جلد آمارنامه دارای ۲۰ فصل است و تا پایان شهریور ماه آماده می شود.

به گزارش ایمنا، سعید فردوانی در برنامه تلویزیونی "اینجا اصفهان" اظهارکرد: آمارنامه یک مستند نظام مندی از آمارهای شهر و فعالیت و اطلاعات ۷۰ ارگانی است که برای شهر تلاش می کنند.

وی با اشاره به اینکه از اطلاعات آمارنامه ها می توانیم برای سیاست گذاری و برنامه ریزی بهتر استفاده کنیم، گفت: شهرداری اصفهان ۹ سال پی در پی توانسته آمارنامه شهر که بازتابی از اطلاعات ارگانهای شهری است را به صورت مستند فراهم کند.

مدیر برنامه ریزی و بودجه شهرداری اصفهان با بیان اینکه نهمین جلد آمارنامه دارای ۲۰ فصل است و تا پایان شهریور ماه آماده می شود، تاکید کرد: آمارنامه با توجه به نیازهای مختلف شهری تدوین می شود از همین رو دارای فصلهای متفاوتی است.

فردوانی با بیان اینکه ارائه اطلاعات با سرعت و دقت یکی از دغدغه های مدیریت شهری است، گفت: امسال اولین سالی است که می توانیم آمارنامه شهر اصفهان را در ۶ ماه اول سال چاپ کنیم.

وی عنوان کرد: در سال های گذشته آمار نامه در ۶ ماهه دوم سال منتشر می شد اما با تدابیر و تاکیدات اعضای شورای اسلامی شهر توانستیم آمارنامه را سریعتر از سال های گذشته چاپ کنیم.

مدیر برنامه ریزی و بودجه شهرداری با بیان اینکه زمان تدوین آمارنامه یکی از دشوارترین فعالیت هاست چرا که باید اطلاعات سایر ارگانها جمع آوری شود و به همین علت است که زمان انتشار اطلاعات طولانی می شود، گفت: برای تدوین آمارنامه فرم های اطلاعاتی از سوی  اداره آمار تهیه و به ارگان های شهری ارسال می شود.

فردوانی در ادامه با اشاره به اینکه جمعیت یکی از موارد مهم در آمارنامه است، گفت: برای ارائه خدمات در شهر اصفهان باید سن در نظر گرفته شود تا بدانیم در کدام قسمت شهر جوان، میانسال و مسن ها حضور دارند تا خدمات را متناسب با شرایط آنان در سطح شهر ارائه کنیم.

مدیر برنامه ریزی و بودجه شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه باید تعداد جمعیت را در مناطق  ۱۵ گانه شهرداری اصفهان برای ارتقا سرانه خدمات بدانیم، گفت: اصفهان سرانه فضای سبز مطلوبی دارد اما ممکن است برخی از محلات و مناطق با توجه با جمعیت آن از سرانه فضای سبز پایینی برخوردار باشند از همین رو جمعیت در آمار بسیار حائز اهمیت است.

فردوانی با اشاره به اینکه در آمارنامه به حوزه حمل و نقل و ارتباطات توجه شده است، گفت: باید در نظر بگیریم که مدهای سفرها در سطح شهر چگونه است و باید بدانیم شهروندان در کدام قسمت از شهر بیشتر از اتوبوس های تندرو، تاکسی و مترو استفاده می کنند تا بتوانیم فضای حمل و نقل شهر را مدیریت کنیم.

وی با اشاره به اینکه عمران شهری نیز از دیگر حوزه های آمارنامه است که شهروندان می توانند تمام فعالیت های عمرانی شهرداری را با جزئیات مشاهده کنند، گفت: وجود آمار و اطلاعات باعث می شود تا فعالیتی را با چشم بسته انجام ندهیم.

مدیر برنامه ریزی و بودجه شهرداری اصفهان گفت: بودجه شهر در آمارنامه شفاف سازی شده تا مخاطبان از بودجه ها، اعتبارات جاری، عمرانی و هزینه هایی که برای شهر انجام می شود، مطلع شوند.

فردوانی با اشاره به اینکه سیاست و رویکرد کلان کشور در حوزه آمار و اطلاعات بر اساس رویکرد داده ثبتی و مبنا است، گفت: اصلی ترین سیاست شهرداری تعریف استاندارد از اقلام اطلاعاتی و اشتراک گذاری اطلاعات به صورت سریع و دقیق است.

وی با بیان اینکه نظام یکپارچه آمار و اطلاعات از دیگر سیاست های کلانشهر است، خاطرنشان کرد: نظام یکپارچه آمار و اطلاعات با یکپارچه سازی اقلام اطلاعاتی آغاز می شود بر این اساس کلیه اطلاعات در سامانه مرجع ثبت می گردد.

فردوانی با اشاره به اینکه یکپارچه سازی اقلام اطلاعاتی در سطح شهرداری و شهر اصفهان از برنامه های آتی سازمان است تا بتوانیم ارزیابی و تصمیم گیری بهتری از عملکرد خود کسب کنیم، گفت: در همین راستا قراردادهایی با دانشگاهها و حوزه های تخصصی انجام شده و اکنون این طرح در حال اجراست.

مدیر برنامه ریزی و بودجه شهرداری اصفهان با بیان اینکه اکنون نیز ۵۰ درصد از حوزه یکسان سازی و یکپارچه سازی اقلام اطلاعاتی در شهرداری اصفهان با رویکرد داده مبنا انجام شده است، تصریح کرد: در معاونت ها یا مناطق شهرداری اقلام اطلاعات ثبت می شود تا تمام افرادی که به این اطلاعات نیاز دارند، از داده ها استفاده کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه سامانه همراه داده اصفهان برای اولین بار در اصفهان طراحی شده است، تصریح کرد: شهروندان می توانند برای دریافت این سامانه به پرتال شهرداری اصفهان مراجعه و اطلاعات شهری را کسب کنند.

فردوانی با تاکید بر اینکه نیازهای مختلف باعث می شود تا شهروندان به سمت دریافت اطلاعات و آمارشهری حرکت کنند، ادامه داد: شهروندان برای دریافت اطلاعات محله و یا منطقه خود می توانند از اطلاعات آمارنامه بهره مند شوند.

کد خبر 318993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.