۱۲ هزار نوزاد مبتلا به بیماری قلبی در ایران/شایع ترین ناهنجاری مادرزادی، بیماری قلبی است

قلب اندام اصلی دستگاه گردش خون است و با هر ضربان قلب، خون به سراسر بدن فرستاده می شود و اکسیژن و مواد غذایی به همه سلول های بدن می رسد.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، شایع ترین ناهنجاری مادرزادی در نوزادان ناهنجاری قلبی است به طوری که از هر ۱۰۰۰ کودکی که متولد می شوند ۶ تا ۸ نوزاد ممکن است به این ناهنجاری ها مبتلا باشد.

اینکه این ناهنجاری ها تا چه میزان خطرناک است و عوامل زمینه ساز آنها کدامند و دیگر سوالات مطرح در این باره را  در گفتگو با "دکتر علیرضا احمدی- فوق تخصص قلب کودکان وعضو هیأت علی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان" پاسخ داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

ناهنجاری های مادرزادی قلبی کودکان چقدر خطرناک است؟

ناهنجاری های مادرزادی قلبی کودکان می تواند حتی منجر به مرگ کودکان شود. طبق آمارهای موجود ۶ تا ۱۰ درصد مرگ و میر دوران نوزادی مربوط به بیماری های قلبی مادرزادی است.

در دنیا هر سال حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نوزاد با این بیماری ها متولد می شوند که ۴۰۰ نوزاد بیماری های شدید دارند.

در کشور ایران سالانه از یک میلیون و ۵۷۰ هزار موالید انجام شده، ۹ تا ۱۲ هزار نوزاد مبتلا به بیماری های قلبی وجود دارند.

در این بیماری نیاز به مراقبت و بستری ضروری است و هزینه های زیادی برای خانواده ها به همراه دارد.

این ناهنجاری ها شامل چه مواردی است؟

یک دسته از نوزادان در بدو تولد کبودی ندارند اما علایم تندی تنفس، خستگی در هنگام شیر خوردن، نارسایی در رشد، مشکلات تنفسی در آنها دیده می شود.

در برخی از شیرخواران مبتلا به بیماری مادرزادی قلب، نارسایی قلبی (عدم توانایی قلب در پمپ کردن خون به نحو مؤثر) موجب کُند غذا خوردن و عدم توانایی غذا خوردن کامل می‌شود و کودک مبتلا به این بیماری ممکن است تنفس سریع داشته باشد و عرق کند.

دسته دیگر نوزادان همراه با کبودی هستند که کبودی بر روی بدن نوزاد در همان روزهای اول پدید می آید و کم کم تشدید می شود.

مواردی که کبودی ندارند شامل بیماری هایی همچون سوراخ دیواره دهلیزی و مجاری شریانی، تنگی دریچه آئورت و شُشی هستند که ۸۰ درصد بیماران را تشکیل می دهند و مواردی که کبودی دارند شامل جابه جایی عروق بزرگ قلب می شوندکه شیوع کمتری دارند اما بیماری شدید تری را ایجاد می کنند و نیاز به عمل جراحی خواهند داشت.  

کبودی بیشتر در کدام قسمت بدن نوزاد به وجود می آید؟

کبودی ها معمولاً در لب ها، ناخن، پوست و زبان نوزاد به وجود می آید که با گریه کردن نوزاد تشدید می شود.


به وجود آمدن مشکلات قلبی در جنین از چه زمانی آغاز می شود؟

بیبماری های قلبی نوزادان در هفته های ۶ تا ۷ بارداری به وجود می آید؛ در واقع زمانی که قلب تشکیل می شود، ژن معیوب و خطرساز برای کودک باعث می شود در قلب اشکالاتی به وجود آید.

در سنین ۱۸ تا ۲۰ هفتگی می توان این بیماری را با تجهیزات پزشکی تشخیص داد.

دلایل به وجود آمدن عوامل خطرساز این بیماری کدامند؟

در مجموع در بیماری های قلبی مادرزادی ۲۰ درصد عوامل ژنتیک و خطرساز موجب بیماری می شوند و ۸۰ درصد علت های مخلوطی از عوامل ژنتیک و محیطی می باشند.

اگر مادرباردار مبتلا به دیابت باشد احتمال ابتلای جنین او به بیماری های قلبی مادرزادی وجود دارد.

مصرف داروهای ضد صرع و مواد شیمیایی موجود در مواد آرایشی نیز ریسک ایجاد بیماری های قلبی مادرزادی را افزایش می دهند.

اگر مادر باردار در اوایل حاملگی به سرخجه مبتلا شود، دیابت داشته باشد و آن را کنترل نکرده باشد، داروهای معینی را در زمان بارداری مصرف کند یا کودک دیگری با نقص قلب مادرزادی داشته باشد، احتمال اینکه کودکی با نقص قلب مادرزادی به دنیا آورد، بیشتر است.

مشکلات قلبی  چه عوارضی دارد؟
کودکان مبتلا به بیماری قلبی مادرزادی، حتی اگر خفیف باشد، ممکن است در معرض آندوکاردیت میکروبی قرار گیرند. در این عارضه، دریچه‌های قلب در اثر آلودگی به میکروب‌هایی که وارد جریان خون شده‌اند، ملتهب می‌شوند.

ورود میکروب‌ها به جریان خون معمولاً در دندان پزشکی یا عمل جراحی رخ می‌دهد.
اگر مشکوک به این هستید که کودک شما به یک ناهنجاری قلبی مادرزادی مبتلا است، باید کودک مورد معاینۀ پزشک قرار گیرد.

اگر کودکی بیماری قلبی مادرزادی دارد، در صورت ابتلای او به تب، بی‌حالی و کم اشتهایی فوراً با پزشک تماس گرفت؛ زیرا این علائم نشانۀ آندوکاردیت میکروبی است.

کد خبر 318871

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.