استفاده از اشعار منتخب جشنواره در کتیبه‌های بقعه جدید حرم زینبیه

آیین اختتامیه جشنواره شعر آیینی گوهری از مخزن شعر الهی در حرم زینبیه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدیر اجرایی آستان مقدس حضرت زینب بنت موسی بن جعفر علیه السلام در این برنامه اظهار داشت: پس از انتشار فراخوان و در مدت تعیین شده برای دریافت آثار ۱۶۵ قطعه شعر در قالب‌های رباعی، ترکیب بند، مثنوی، قصیده، چهار پایه و ... بیش از ۱۳۱۹ بیت از ۷۹ شاعر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد.

بهزاد صبری با اشاره به واگذاری تولیت این آستان مقدس از سال ۱۳۹۰ به بنیاد خیریه راهبری آلاء در قالب یک تفاهمنامه ۱۵ ساله بین بنیاد خیریه راهبری آلاء و سازمان اوقاف و امور خیریه، ادامه داد: براساس این تفاهمنامه مقرر شد بنیاد آلاء علاوه بر برنامه ریزی و اجرای فعالیت‌های فرهنگی، نسبت به طراحی، تدوین، تنظیم و اجرای طرح توسعه آستان مقدس اقدام کند.

وی تصریح کرد: بر همین اساس و با توجه به اجرایی شدن فاز یک طرح توسعه حرم که شامل تخریب، بازسازی و گسترش بقعه به چندین برابر فضای قبلی یعنی در حدود ۶ هزار متر مربع، انتخاب آیات و اشعار کتیبه‌های حرم و صحن‌ها در دستور کار مدیریت اجرایی آستان قرار گرفت.

مدیر اجرایی آستان مقدس حضرت زینب بنت موسی بن جعفر(ع) افزود: در همین راستا مدیریت اجرایی آستان مقدس طرح شب شعر "گوهری از مخزن سر الهی" را به منظور انتخاب بهترین اشعار در وصف این بانوی گرانقدر جهت استفاده در کتیبه‌های بقعه جدید را در دستور کار خود قرار داد.

وی با اشاره به روند اجرایی این طرح اظهار داشت: بر همین اساس دو کمیته برنامه ریزی و اجرایی برای اجرای این برنامه تشکیل شد که در کمیته برنامه ریزی با حضور شش نفر از بهترین شاعران شهر اصفهان همچون استاد سخا، قدسی، فردوسی، خالقی و همچنین نمایندگانی از اداره کل اوقاف و صدا و سیمای استان و جمعی از مدیران ارشد بنیاد خیریه راهبری آلاء و آستان مقدس مباحث تخصصی برگزاری این شب شعر بارها بررسی شد.

وی با اشاره به برگزاری جلسه توجیهی شب شعر " گوهری از مخزن سر الهی" به عنوان یکی از مصوبات کمیته برنامه ریزی بیان داشت: به دلیل تک موضوعی بودن شب شعر و همچنین دعم شناخت کافی شاعران از زندگی نامه این بانوی بزگوار برگزاری این جلسه توجیهی در دستور کار کمیته اجرایی قرار گرفت که به اذعان بسیاری از شرکت کنندگان این نشست، برای نخستین بار جلسه توجیهی برای شاعران دعوت شده به یک شب شعر برگزار شده است.

مدیر اجرایی آستان مقدس حضرت زینب بنت موسی بن جعفر علیه السلام با اشاره به حضور حدود ۶۰ شاعر در این نشست توجیهی تصریح کرد: در این نشست که با حضور و سخنرانی آیت الله مهدوی؛ امام جمعه موقت شهر اصفهان، آیت الله شوشتری و دکتر بانکی پور برگزار شد، شاعران علاوه بر بهره گیری از سخنان سخنرانان، مجموعه‌ای از کتب منتشر شده در مورد زندگانی حضرت زینب (س) را دریافت کردند.

وی در ادامه با اشاره به انتشار فراخوان شب شعر همزان با برگزاری نشست توجیهی بیان داشت: پس از انتشار فراخوان و در مدت تعیین شده برای دریافت آثار ۱۶۵ قطعه شعر در قالب‌های رباعی، ترکیب بند، مثنوی، قصیده، چهار پایه و ...با بیش از ۱۳۱۹ بیت از ۷۹ شاعر به دبیرخانه این جشنواره واصل شد.

صبری با اشاره به مشارکت بنیاد خیریه راهبری آلاء، اداره کل اوقاف و حوزه هنری استان اصفهان با آستان مقدس حضرت زینب علیها السلام در برگزاری شب شعر " گوهری از مخزن سر الهی" اظهارداشت: با توجه به ضرورتهای برگزاری چنین برنامه‌های ستاد برگزاری شب شعر تصمیم گرفت کل فرایند داوری اشعار توسط خانه هنرمندان حوزه هنری استان پیگیری شود.

وی تصریح کرد: از ۷۹ شاعر شرکت کننده در این شب شعر ۶۰ شاعر از آقایان و ۱۹ شاعر از بانوان هستند که به گفته بسیاری از مسئولان با توجه به تک موضوع بودن شب شعر و همچنین انتشار فراخوان در سطح استانی اسن استقبال بی نظیر بوده است.

مدیر اجرایی آستان مقدس حضرت زینب بنت موسی بن جعفر علیه السلام در ادامه با اشاره به برنامه‌های شب شعر " گوهری از مخزن سر الهی" بیان داشت: آیین اصلی شب شعر در مورخ دوشنبه ۲۰ شهریور ماه مصادف با سالروز ولادت امام موسی بن جعفر علیه السلام با حضور آیت الله طباطبایی نژاد؛ امام جمعه شهر اصفهان و همچنین استاد مجاهدی از شاعران برجسته و بنام شهر قم همراه با شعر خوانی ۲۰ نفر از برگزیدگان این شب شعر در آستان مقدس حضرت زینب بنت موسی بن جعفر برگزار خواهد شد.

آغاز ساخت بقعه و صحن حرم زینبیه

علی مشکاتی دبیر جشنواره گوهری از مخزن سر الهی با اشاره به مطالعات علمی گسترده میدانی در چند سال اول بیان کرد: پس‌ از این مطالعات گسترده، خرید فضا به جهت آزاد کردن اطراف حرم و مصوب کردن طرح‌ها در پنج سال ابتدایی انجام شد و از ابتدای سال ۹۵ عملیات اجرایی حرم آغاز شد و ساخت بقعه، صحن و رواق‌ها تا چند ماه آینده از حالت گچ و سنگ خارج خواهد شد.

دبیر جشنواره گوهری از مخزن سر الهی ادامه داد: قرار شد در زیباسازی حرم مطهر به‌ جز استفاده از آیات قرآن، از شعرهای شعرای خوبمان در تجلیل از حضرت زینب(س) نیز استفاده شود، از همین رو قرار شد با برگزاری جشنواره‌ای از اشعار شعرا استفاده شود.

وی با اشاره به آغاز به کار جشنواره از اردیبهشت سال جاری، تصریح کرد: دو کمیته برای جشنواره در نظر گرفتیم یکی کمیته برنامه‌ریزی و دیگری کمیته اجرایی که در کمیته برنامه‌ریزی با توجه به تخصصی بودن کار، از ۶ نفر از شعرای مطرح استان بهره بردیم و چهار جلسه در خدمت این شعرا بودیم و از نظرات تخصصی آن‌ها نیز استفاده کردیم.

مشکاتی ادامه داد: در این جلسات نماینده حوزه هنری اصفهان، نماینده بنیاد آلا و نماینده سازمان اوقاف و امور خیریه استان نیز حضور داشتند، هر هفته یکشنبه‌ها جلسات مستمر برگزار کردیم و بنا به توصیه کمیته برنامه‌ریزی، با توجه به این‌که ممکن بود برخی از شعرا شناخت کافی از زندگینامه حضرت زینب(س) نداشته باشند، یک جلسه توجیهی برگزار کردیم.

وی استقبال از این جلسه توجیهی را خوب توصیف کرد و گفت: استقبال بسیار خوبی هم از جانب شعرا صورت گرفت و بیش از ۱۳۰ شاعر در این جلسه حضور داشتند و شعرایی هم که حضور نداشتند برای آن‌ها محتوا را ارسال کردیم، بلافاصله بعد از جلسه توجیهی فراخوان عمومی انجام شد و استقبال بی‌نظیر صورت گرفت و ۱۶۸ شعر در قالب‌های مختلف شعر برای ما ارسال شد، ۱۳۷۹ بیت شعر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

دبیر جشنواره عنوان کرد: با توجه به تخصصی بودن اشعار، موضوع داوری به‌ طور کامل به حوزه هنری واگذار شد و در دو مرحله داوری‌ها صورت گرفت، کلیه اشعار دریافتی با کدگذاری و بدون درج نام شاعر در اختیار داوران قرار گرفت و ۶ نفر از شعرا برگزیده شدند که یک سفر عتبات به‌ عنوان هدیه در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت.

وی با بیان این‌که موضوع جشنواره از همان ابتدا به‌ صورت استانی اعلام شده بود، یادآور شد: اما تعداد زیادی از شعرای غیر استانی که از طرق دیگر متوجه شده بودند و به سبب علاقه خود به آستان حضرت زینب، اشعار خود را ارسال کردند و تعدادی از آن‌ها نیز برگزیده شدند، تصمیم‌گیری در این خصوص سخت بود که این اشعار حذف شود یا نه، بنابراین با تصمیم هیأت‌مدیره بنیاد آلا، برای شعرای برگزیده غیر استانی نیز هدیه عتبات در نظر گرفته شده است.

مشکات در پایان تصریح کرد: امروز اختتامیه جشنواره است اما اصل کار که قرار گرفتن اشعار شعرا در کتیبه‌های آستان و چاپ شدن آن‌ها در کتاب است ادامه دارد و شاعران‌ هم هنوز می‌توانند اشعار خود را به دبیرخانه ارسال کنند، برای شعرای برگزیده در نظر گرفته شده که چنانچه مایل باشند به‌ عنوان خادم افتخاری حرم حضرت زینب قرار بگیرند، شعرایی که در مدح حضرت زینب بنت موسی شعر سرودند نیاز است تا یک قطعه عکس به انضمام آثار خود را به ما تحویل دهند./

کد خبر 318867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.