احداث ۳۵ تقاطع غیرهمسطح در مسیر رینگ چهارم ترافیکی/ لازمه تکمیل پروژه همکاری شهرهای همجوار

رینگ چهارم یا رینگ حفاظتی شهر اصفهان، مجموعه ای از بزرگراه ها و تقاطع های غیرهمسطح را شامل می شود که از شرق اصفهان از کنار مرکز همایش ها آغاز، شمال اصفهان را دور زده و به شهرستان خمینی شهر وارد می شود.

 به گزارش خبرنگار ایمنا، تسهیل عبور و مرور در سطح شهر، کاهش اتلاف وقت و کاهش مصرف سوخت از مهمترین عوامل احداث رینگ های ترافیکی در اصفهان است.

از این رو طراحی ۳ رینگ ترافیکی به عنوان مسیرهای عبوری اصلی در سطح شهر اصفهان شامل رینگ اول در محدوده مرکزی شهر به طول ۱۲.۵کیلومتر شامل خیابان ها و شریانی فرعی، رینگ دوم در محدوده میانی شهر به طول ۲۴.۵کیلومتر شامل شریان های درجه ۲ با ۶ تقاطع غیرهمسطح، رینگ سوم به طول ۴۶ کیلومتربه عنوان بیرونی ترین مسیر حرکت نسبت به مرکز شهر شامل ۱۲بزرگراه درون شهری و ۳۰ تقاطع اجرا شده است و رینگ حفاظتی شهر یا رینگ چهارم، به طول ۷۸ کیلومتر نیز به عنوان محور مواصلاتی شهری و برون شهری در دستور کار قرار دارد.

حدود ۵۰ کیلومتر از این رینگ در محدوده شهر اصفهان و مابقی در شهرهای اطراف از جمله خورزوق، شهر ابریشم، درچه، خمینی شهر، دولت آباد و برخی نقاط دیگر قرار دارد.

رینگ حفاظتی شهر اصفهان دارای ۳۵ تقاطع غیر همسطح خواهد بود که به منظور حفاظت از حریم شهر و اراضی کشاورزی و جلوگیری از توسعه ناموزن شهر نیز احداث می شود.

کاهش بار ترافیکی در مبادی ورودی شهر، توزیع ترافیک در ورودی شهر قبل از رسیدن به هسته شهر، حذف ترافیک شهری، سهولت عبور از اصفهان، کاهش اثرات منفی ترافیک نظیر آلودگی هوا، کاهش اتلاف وقت و تصادفات، کاهش بار ترافیکی رینگ سوم، جلوگیری از گسترش بی رویه ساخت و ساز، گسترش کمربند سبز اصفهان و جلوگیری از ورود وسایل نقلیه سنگین به شهر که هم اکنون مشکلاتی را برای ساکنان مناطق ۷، ۱۲ و ۱۴ ایجاد کرده، از دیگر اهداف مهم اجرای این طرح هستند.

همچنین با اجرایی شدن این طرح مشکل تردد خودروهای سنگین داخل شهر به صورت زیربنایی رفع خواهد شد.

رینگ حفاظتی، از تقاطع غیر همسطح کارخانه قند آغاز و به سمت خیابان شهید خاتون آبادی، بزرگراه شهید اردستانی، خیابان آیت الله غفاری، خیابان بعثت، بزرگراه معلم، میدان استقلال، خیابان لوله (واقع در خمینی شهر)، خیابان آتشگاه، اتوبان ذوب آهن (محدوده زندان)، جنوب سپاهان شهرو کمربندی شرق اصفهان در جوار مرکز همایش های بین المللی، نمایشگاه بین المللی (سایت جدید)، شهر رویاها، میدان مرکزی میوه و تره بار عبور و به تقاطع کارخانه قند در خیابان جی متصل و منتهی می شود.

۵۰ درصد رینگ حفاظتی در شهرهای اطراف اصفهان

نکته ای که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که رینگ حفاظتی باید به صورت یکپارچه و با وحدت رویه در تمام مسیر ۷۸ کیلومتری آن احداث شود، از این رو نباید طراحی و اجرای این پروژه تغییر کند؛ چرا که اجرای آن دچار مشکل خواهد شد.

معاون عمران شهری شهرداری اصفهان در این باره در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهارمی کند: ایده و طرح  احداث رینگ چهارم از سال ۸۵ در شهرداری اصفهان  با همکاری استانداری اصفهان با توجه به اینکه ۵۰ درصد مسیررینگ در شهر اصفهان و ۵۰ درصد دیگر در شهرهای اطراف اصفهان است، آغاز شد.

ایرج مظفر ادامه می دهد: در سال های ۸۵ تا ۸۹ مطالعات نقشه برداری و دقیق سازی محل احداث رینگ محقق و از سال ۸۹ به بعد نقشه برداری های دقیق تری انجام و نقشه های فاز یک و دوم رینگ چهارم تهیه شد.

وی با اشاره به اینکه مدیریت مستقلی زیر نظر شهردار اصفهان برای هماهنگی با سایر معاونت ها و سازمان ها ایجاد شده تا بتوانیم رینگ چهارم را با سرعت بیشتری احداث کنیم، اضافه می کند: در بخش عمران فعالیت های مربوطه از همان سال ۸۵ آغاز شد اما طی ۲ سال اخیر فعالیت ها وسیع تر و جلساتی با استانداری برگزار شد و مصوبات شورای عالی ترافیک استان نیز اخذ شد.

معاون عمران شهری شهرداری اصفهان خاطرنشان می کند: در مسیر رینگ چهارم تمام املاک و صاحبان آنها مشخص شدند و روند آزادسازی ها به خوبی پیش می رود.

رینگ چهارم یک پروژه استانی بسیار مهم عمرانی و ترافیکی است

از جمله اهداف اجرای رینگ حفاظتی شهر اصفهان عملیاتی شدن طرح جامع کاهش آلودگی هوا، کاهش میزان مصرف سوخت و افزایش ایمنی و تسهیل عبور و مرور اعلام شده است.

مظفر اعلام می کند: هزینه اجرایی پروژه رینگ چهارم یا همان رینگ حفاظتی شهر اصفهان حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان است که ۱۰۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به شهرداری اصفهان و ۸۰۰ میلیارد تومان دیگر را هم سایر شهرهای در مسیر رینگ از جمله دولت آباد، خورزوق، خمینی شهر، درچه و شهر ابریشم باید هزینه کنند.

وی پروژه رینگ چهارم حفاظتی شهر اصفهان را یک پروژه استانی بسیار مهم در حوزه عمرانی و ترافیکی برشمرده و می گوید: لازمه تکمیل پروژه این است که استانداری اصفهان، شهرداری های شهرهای واقع شده در مسیر را موظف به اجرای طرح کند و برنامه ریزی های دقیقی انجام و منابع استانی تزریق شود.

معاون عمران شهری شهرداری اصفهان خاطرنشان می کند: البته اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان هم برای اخذ مجوزهای مربوطه اعلام آمادگی کرده است.

وی با بیان اینکه شهرداری اصفهان در سال ۹۶ برای احداث رینگ چهارم بودجه در نظر گرفت، اظهارمی کند: امسال قرار بود ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه برای این پروژه تخصیص دهیم اما به دلیل اهتمام برای اتمام پروژه های نیمه تمام، تمام این اعتبار محقق نشد و ما با ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار عملیات اجرایی رینگ را آغاز کردیم تا بتوانیم با اصلاح بودجه و جابه جایی ردیف های بودجه ای اقدام کنیم.

مظفر تصریح می کند: خوشبختانه بخشی از رینگ که مشکلات ترافیکی زیادی برای مردم به وجود آورده بود، در حال احداث است.

وی از پروژه میدان استقلال به عنوان یکی از تقاطع های بسیار پیچیده مسیر رینگ چهارم در شهر اصفهان یاد کرده و تاکید می کند: به همین دلیل تمام مسیرهای ترافیکی آن به صورت غیر همسطح با عرض مناسب انجام شد.

معاون عمران شهری شهرداری اصفهان می گوید: سعی داریم با احداث رینگ چهارم، اراضی اطراف آن دچار ساخت و ساز نشوند بر این اساس ساخت و سازهای تجاری که عامل افزایش ترافیک می شوند، در اطراف این رینگ ممنوع می شود.

وی با اشاره به عرض رینگ چهارم نیز تصریح می کند: عرض رینگ در مسیر از ۵۶ متر تا ۷۶ متر متغیر است و در طول مسیر ۳۵ تقاطع غیر همسطح وجود دارد که از جمله آنها  تقاطع با خیابان آتشگاه، تقاطع با بزرگراه شهید دستجردی، تقاطع با بزرگراه شهید اردستانی و تقاطع با خیابان جی و کارخانه قند می باشد.

اهمیت رینگ چهارم ترافیکی

کارشناسان شهری احداث رینگ چهارم حفاظتی شهر اصفهان را حلال بسیاری از مشکلات ترافیکی می دانند و معتقدند در کنار پروژه قطار شهری، این طرح در اولویت طرح های عمرانی قرار دارد و می تواند برای کاهش ترافیک و ایجاد ترافیکی روان تا ۲۰ سال آینده سطح شهر موثر واقع شود و احداث و راه اندازی آن میزان ترافیک، سوانح و حوادث در رینگ سوم را کاهش می دهد.

کاهش ۷ درصدی زمان سفر در کل شبکه راه های کلانشهر اصفهان، کاهش ۴.۲درصدی مصرف سوخت وسایل نقلیه و کاهش ۶.۵ درصدی آلایندگی هوا از جمله مزایای راه اندازی رینگ چهارم ترافیکی اصفهان اعلام شده است.

به هر حال با توجه به حجم بالای تردد خودرو و تعداد خودروهایی که در هر روز شماره گذاری می شود، رینگ سوم ترافیکی پاسخگوی این حجم از ترافیک در شهر نیست و حتی در ساعاتی از روز از خودرو اشباع می شود؛ از این رو باید برای تحقق هر چه سریعتر تحقق رینگ حفاظتی شهر اصفهان تلاش کرد.

کد خبر 318853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.