دود یا دوچرخه ؟ انتخاب با شماست/ افزایش 20 درصدی دوچرخه سواری شهری در اصفهان

آمارهای شهری نشان از افزایش 20 درصدی استفاده از دوچرخه برای ترددهای شهری در اصفهان دارد که تاثیر محسوسی در کاهش ترافیک و آلودگی هوا داشته است، اصفهانی‌ها برای نجات از دود و آلودگی ، دوچرخه را انتخاب کرده اند چرا که نه تنها ورزش می کنند و سلامت می مانند بلکه در جهت کاهش آلودگی هوا گام بر می دارند.

اصفهان که از دیرباز به شهر دوچرخه ها  معروف بوده  در سال های اخیر هم پیشتاز شهرهای کشور در رونق دوچرخه سواری شهری برای حفظ سلامت شهروندی و کاهش ترافیک و آلودگی هوا بر اثر حمل و نقل بوده است که در این مسیر فعالیت های موثر شهرداری و شورای شهر اصفهان بی شک مفید و موفق بوده است.

ابتکار سه شنبه های بدون خودرو از جانب شهرداری اصفهان نیز تحولی بود که به فرهنگ سازی مثبت تبدیل شد و استقبال عالی در بین مسئولین ،کارمندان و عموم مردم از آن شد به طوری که در سه شنبه ها کاهش ترافیک و آلودگی در اصفهان مشهود بوده است.

اکنون در اصفهان بیش از صد ایستگاه تحویل و امانت دوچرخه وجود دارد وبرخی این ایستگاهها هم  در حال مکانیزه شدن است، همچنین نمادها و ِالمان های زیبای شهری به شکل دوچرخه در اکثر نقاط و چهار راه های اصفهان به چشم می خورد و جاذبه ای برای عکاسی توریست ها شده است.

شهرهای اصفهان و یزد و کاشان از دیرباز  اهمیت خاصی در فرهنگ دوچرخه سواری داشته و مردم این شهرها به این ورزش شهروندی  علاقه نشان دادند به طوری که اکثر پیرمردها در این شهرها با دوچرخه تردد می کنند.

در کشورهای توسعه یافته نیمی از مردم دوچرخه سوارند و برای تردد روزانه بیشتر از دوچرخه استفاده می کنند ، در کشورهای پیشرفته شرق آسیا هم یک سوم مردم از دوچرخه استفاده می کنند،در آلمان سهم متوسط دوچرخه برای سفرهای شهری،  از سالهای ۱۹۹۵ به بعد از ۵ درصد به ۱۲ درصد رسیده است. امروزه، سهم دوچرخـه از سـفرهای محلـی در هلند ۳۰ درصد، دانمارک ۲۰ درصد، آلمان ۱۲ درصد و سوئد ۱۰  درصـد اسـت.

 امروزه با بالاگرفتن درصد مرگ و میر ناشی از سکته و بیماریهای چاقی و کم تحرکی و نیز سفارش پزشکان به ورزش، درصد بیشتری از مردم جهان به دوچرخه سواری روی آوردند تا ضمن حرکت به سوی محل کار و انجام تردد روزانه، ورزش و تحرک نیز داشته باشند.

اینکه شهرداری ها و دولت بتوانند استفاده مردم از دوچرخه را با ایجاد مسیر های دوچرخه رو شهری و نیز ایستگاههای امانت دوچرخه تسهیل کنند ،قدم مثبتی در افزایش فرهنگ خوب دوچرخه سواری است تا ضمن افزایش و رونق ورزش همگانی به کاهش آلودگی هوا  و مشکل ترافیک هم کمک شود، دولت ها هم باید بتوانند دوچرخه های ارزان و با کیفیت و وامهای خرید دوچرخه در اختیار مردم قرار دهند. 

کد خبر 318776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.