امضای قراردادهای احداث کارخانه هاضم در مهرماه ۹۶

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان از اتمام مذاکرات و امضای قراردادهای احداث کارخانه هاضم در مهرماه ۹۶ خبر داده و تاکید می کند که در این کارخانه با مدیریت ۶۰۰ تن مواد آلی پسماندهای شهر اصفهان، روزانه حدود ۹ مگاوات برق و حدود ۱۵۰ تن کود مرغوب تولید خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیتم های زیادی در اطراف ما هستند که می توانند حرارت تولید کنند و به طرز شگفت آوری یکی از آنها زباله است.  

حرارت تولید شده از زباله برای تولید انرژی و برق منفعت بزرگی برای زمین دارد زیرا می تواند مواد مخرب لایه ازن را از بین ببرد. از سوی دیگر یکی از مشکلات دفع زباله، مسئله هدررفتن زمین و نشت شیرابه زباله به سفره های آب زیرزمینی و آلودگی آب است؛ این در حالی است که با استفاده از زباله در تولید انرژی می توان تا حد زیادی از مصرف سوخت های فسیلی و مضرات وجود زباله در محیط کاست.

زباله های بسیاری در روی زمین وجود دارد که بسیاری از کشورهای توسعه یافته برای اجتناب از مضراتشان، آنها را در کشورهای در حال توسعه دفن می کنند. با این حال می توان از این زباله ها برای تولید برق و انرژی های مفید در جامعه استفاده کرد. سوخت های زیستی را می توان از زباله ها پردازش کرد تا جایگزین بنزین شده و انتشار کربن جهانی را ۸۰ درصد کاهش دهند.

در حال حاضر در هر شبانه روز ۱۰۰۰ تن پسماند در شهر اصفهان تولید می شود که پسماندهای جمع آوری شده از سطح شهر به کارخانه کود آلی انتقال داده می شود و در آنجا؛ در ابتدا در خطوط پردازش، اقلام قابل بازیافت جداسازی می شود و سپس بخش آلی آن که امکان تبدیل به کود آلی دارد جداسازی و در خطوط همزنی بار ریزی می شود.

به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان، حدود ۶۰۰ تن از هزار تن پسماند خانگی جمع آوری شده مواد آلی است که در طول ۳ تا ۴ ماه با دستگاه های مخصوص، پسماندهای آلی به کود آلی سالم تبدیل می شوند.

امیرحسین کمیلی در گفتگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه تولید کود حاصل از پسماندهای جمع آوری شده ۱۶۰ تا ۲۰۰ تن در روز است، ادامه می دهد: در واقع نحوه مدیریت پسماند خانگی این است که کل پسماندها وارد کارخانه و از آن کود سالم تهیه شود.

وی تبدیل مواد مضر طبیعت در پسماندها  به مواد مفید برای طبیعت را افتخاری برای مدیریت پسماند شهر اصفهان می داند.

احداث کارخانه هاضم ۱۸ ماه پس از انعقاد قرارداد

در حال حاضر در کارخانه کود آلی، کودها از طریق هوازی تولید می شوند، البته این کودها را می توان از طریق بی هوازی هم تولید کرد، یعنی در مخازنی که هوا نداشته باشد تولید شوند اما درصد خلوص برای تولید درکارخانه هاضم و بی هوازی باید بالاتر از ۹۵ درصد باشد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه درصدد احداث کارخانه هاضم برای تولید برق و انرژی از پسماندهای شهر اصفهان هستیم، اظهارمی کند: مطالعات احداث کارخانه هاضم ۶۰۰ تنی برای شهر اصفهان از سال گذشته آغاز شده است.
وی یادآور می شود: دنبال هستیم در این راستا قراردادی بین شهرداری اصفهان و گروه مپنا به عنوان سرمایه گذار داخلی منعقد شود، البته شرکت مپنا نیز قرار است با یک شرکت آلمانی صاحب تکنولوژی قراردادی را منعقد کند که هر دوی این موارد در مرحله مذاکره و گفتگو است.

کمیلی ابراز امیدواری می کند تا ماه مهرماه ۹۶ این مذاکرات به اتمام برسد و قراردادهای مربوطه امضاء شوند.

وی خاطرنشان می کند: به محض امضای قرارداد ظرف ۱۸ ماه فاز اول ۳۰۰ تنی کارخانه هاضم را راه اندازی می کنیم و پس از آن فاز دوم احداث می شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان اضافه می کند: در مجموع با احداث ۲ فاز کارخانه هاضم، ۶۰۰ تن مواد آلی پسماندهای شهر اصفهان در آن مدیریت می شود که حاصل آن تولید ۹ مگاوات برق و حدود ۱۵۰ تن کود مرغوب در روز خواهد بود.

وی خاطرنشان می کند که تا افق اصفهان ۱۴۰۰ هر ۲ فاز کارخانه هاضم راه اندازی می شود.

کد خبر 318763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.