ولایت فقیه منبعث از غدیر است/تبعیت از ولایت فقیه لازمه استمرار فرهنگ غدیر است

لنجان_امام جمعه فولادشهر گفت:غدیر به ما می‌گوید همانطور که پس از رحلت حضرت محمد(ص)، رهبری جامعه اسلامی در قالب امامت ادامه می‌یابد، بعد از غیبت امام معصوم نیز باید افرادی باشند که همان راه را بفهمند و رهبری را بر عهده بگیرند و این، همان مسئله ولایت فقیه است.

حجت الاسلام والمسلمین مسعود سرافراز در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان اظهار کرد: غدیر یکی از روزهای بسیار مهم در تاریخ زندگی پیامبرعظیم الشّأن اسلام بلکه مهمترین حادثه در تاریخ اسلام است، چون روزی است که پیغمبرعظیم الشّأن اسلام، امیرالمؤمنین علی(ع) را رسماً برای جانشینی خود تعیین و معرفی کرد.

وی افزود: برای عید غدیرخم چهار ویژگی مهم بیان شده است؛ نخست روز یأس کافران و دوم روز  اکمال دین، سوم روز اتمام نعمت الهی بر مردم و چهارم روزی که اسلام به عنوان دین و یک مذهب کامل مورد رضایت و پسندخدای تبارک و تعالی قرارگرفته است.

امام جمعه فولادشهر تصریح کرد: اگر وقایع روزهای تاریخ اسلام را بررسی کنیم، هیچ روز مهمّی حتی بعثت، هجرت، فتح مکه، پیروزی درجنگها با همه ارزشهایی که داشته اند، شامل این چهار ویژگی مهم روز غدیر که در آیة شریفه۳ سورة مائده مطرح شده نیستند که می فرماید: الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ دِینِکُمْ، الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِیناً.

وی ادامه داد: باید توجه داشت کفار انتظار داشتند آیین اسلام، قائم به شخص باشد و با از میان رفتن پیغمبر، اوضاع به حال سابق بازگردد و اسلام به تدریج برچیده شود، همانطور که در جنگ اُحُد وقتی که پیغمبرعظیم الشّأن مجروح شدند و عده ای شایعه کردند که آن حضرت  کشته شد، این شایعه، کفار را خوشحال و امیدوار کرد اما مسلمانها  متزلزل شدند بطوریکه عده ای به سرعت از میدان جنگ خارج شدند.

سرافراز اضافه کرد: از این جهت آیة ۱۴۴ سورة آل عمران نازل شد که حکایت از این حقیقت دارد که دین اسلام قائم به شخص نیست بلکه آیینی است که تا ابد جاودان خواهدماند، از این رو خداوند متعال فرمود وَ ما مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلی‌ أَعْقابِکُمْ؛ محمد(ص) تنها فرستاده خداست که پیش از او هم فرستادگانی بودند که از دنیا رفتند، پس آیا اگر او بمیرد و یا کشته شود باید شما دست از عقایدتان بردارید و به آیین بت پرستی برگردید.

وی عنوان کرد: قرآن کریم، روز غدیر را روز یأس کفار اعلام می کند چون  وقتی که مشرکین دیدند مردی که از نظر علم و تقوا و قدرت و عدالت بعد از وجود مقدس پیغمبر در بین مسلمانها بی نظیر بود، به عنوان جانشین پیغمبر انتخاب شد و پیغمبر از مردم برای او بیعت گرفت، یأس و ناامیدی نسبت به آینده اسلام، آنها را فراگرفت و فهمیدند که دین اسلام ریشه دار و پایدار است.

امام جمعه فولادشهر بیان کرد: در روز غدیر، با نصب امیرالمؤمنین علی(ع) دین کامل شد چون رهبری پیدا کرد که هم دینشناس است و هم عادل و معصوم است و هم دین را در همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی اجراء می کند.

وی خاطرنشان کرد: اما اتمام نعمت به خاطرآن است که قرآن بزرگترین نعمت را نعمت رهبری و هدایت مردم معرفی کرده است، اگر پیغمبر اکرم از دنیا برود و مردم را بی سرپرست و بلاتکلیف بگذارد در واقع رسالت خود و دیگر انبیاء عظام الهی را ناتمام گذاشته و زحمات بیست و سه ساله اش بی نتیجه می ماند، پس چگونه بدون تعیین رهبری الهی، نعمت تمام میشود.

سرافراز متذکر شد: از این جهت است که خدای تبارک و تعالی پیغمبر را  مورد خطاب قرار میدهد و می فرماید یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ "(۶۷ مائده) لذا با توجه به مجموع  مطالبی که در رابطه با آیه اکمال دین مطرح شد روشن می شود که امامت و  ولایت از ارکانی است که با تحقق آن، هم کفار مأیوس می شوند، هم دین کامل می شود، هم نعمت خدا به اتمام می رسد و هم دین اسلام به عنوان دین پسندیده، مرضیّ خدای تبارک و تعالی قرارمی گیرد.

وی تاکید کرد: بنابراین پذیرش امامت و ولایت به عنوان امری اعتقادی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است که همگان باید آن را بپذیرند و به آن ایمان پیداکنند.

امام جمعه فولادشهر یادآور شد: باید به این مهم توجه داشت که مسئله رهبری و ارشاد امت اسلامی در زمان غیبت امام معصوم هم باید استمرار یابد و این امر، تعطیل شدنی نیست از این جهت عقل انسان در می‌یابد رهبری جامعه اسلامی بعد از پیامبر اکرم(ص) امری انکارناپذیر است وگرنه امت نمی‌توانست راه دسترسی به سعادت حقیقی را بیابد.

وی با اشاره به اینکه رهبری و ولایت فقیه پیوند خاصی با غدیر دارد و ولایت فقیه از دل غدیر بیرون آمده است، تصریح کرد: غدیر به ما می‌گوید همانطور که پس از رحلت حضرت محمد(ص)، رهبری جامعه اسلامی در قالب امامت ادامه می‌یابد، بعد از غیبت امام معصوم نیز باید افرادی باشند که همان راه را بفهمند و رهبری را بر عهده بگیرند و این، همان مسئله ولایت فقیه است.

سرافراز با اشاره به اینکه فرهنگ غدیر در نظام اسلامی با اصل متقن ولایت فقیه عجین و همراه شده است، ادامه داد: لازمه استمرار مسئله غدیر آن است که در زمان غیبت، فقهای عادل و آشنا به معارف اسلامی، رهبری جامعه را بر عهده بگیرند لذا ولایت فقیه در استمرار امامت و غدیر است و همه دنیا می‌داند کشور ما بعد از انقلاب اسلامی به دست ولی فقیه به پیروزی رسید و نمونه واقعی از پیروی از ولایت فقیه دیده شد. 

وی با بیان این که عید غدیر می تواند بستر سعادت و اخلاق را در جامعه فراهم کند، افزود: شایسته است که در این ایام در قالب جشن و سرور نماد شادمانی را در جامعه اسلامی به خاطر این انتصاب از جانب خداوند متعال تبلور کنیم.

امام جمعه فولادشهر، لازمه استمرار فرهنگ غدیر را تبعیت از ولایت فقیه دانست و با بیان این که همه ارزش های انسانی و الهی برگرفته از فرهنگ غدیر است، افزود: ازجمله شاخصه های مهمی که در استمرار فرهنگ غدیر باید مورد توجه قرار گیرد، تداوم و بهره گیری از راه و روش امام راحل به‌عنوان مرکز ثقل تمامی تصمیم گیری ها است از این جهت باید گفت اصل ولایت فقیه به‌عنوان استمرار امامت، یکی از شاخصه های مهم جریان و فرهنگ غدیر است که باید مورد توجه قرار گیرد

وی عنوان کرد: واقعه غدیر منحصر به دهه ولایت نیست بلکه باید در طول سال به این امر مهم اهتمام داشت و آن را زنده نگه داشت و این به دلیل آن است که واقعه غدیر محدود به مکان و زمان خاصی نیست.

سرافراز بیان کرد: امروز ما باید از گذشته درس بگیریم اگر نمی‌خواهیم حوادث ناگوار بعد از واقعه غدیر دوباره رخ دهد باید از ولی فقیه زمان خود اطاعت کنیم و مسیر هدایت و ولایت را در پیش گیریم.

وی خاطرنشان کرد: خداوند تعالی در قرآن کریم خطاب به پیامبر اسلام(ص) می‌فرماید ایمان آن‌ها ایمان نیست مگر آنکه تو (پیامبر) را داور و حاکم بدانند و در درون احساس هرج و ناراحتی نکنند لذا توجه به این آیه از قرآن کریم به درستی برای همگان راه سعادت را نشان می‌دهد.

امام جمعه فولادشهر اذعان کرد: غدیر عید الله اکبر است، غدیر بهترین نمونه برای عبرت گیری است و اگر از ولایت پیروی کنیم راه واقعی خود را یافته‌ایم.

کد خبر 318570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.