"پارگی مینیسک زانو" مشکل شایع در میان ورزشکاران/ افراد بالای ۶۵ سال در معرض تهدید هستند

مینیسک زانو قطعه دیسک مانند غضروف است که به عنوان ضربه گیر داخل یک مفصل کار می‌کند. اما در اثر پارگی مینیسک زانو مایع مفصلی طبیعی اجازه می یابد که به بیرون از مفصل نشت کند.

متخصص طب فیزیکی در گفتگو با خبرنگار  ایمنا گفت: در موقع دویدن هر بار که کف پای ما به زمین می رسد، استخوان ساق و ران در محل مفصل زانو به شدت به یکدیگر کوبیده می شوند و مینیسک با قرار گرفتن بین این دو استخوان شدت این ضربه را کاهش می دهد.

دکتر علیرضا مقتدری افزود: بسته یا اینکه شکل پارگی مینیسک چگونه است و در کدام قسمت از آن قرار دارد این پارگی ها را به انواع مختلفی تقسیم می کنند. پارگی ها ممکن است طولی، عرضی، مانند دسته سطل، زبانه ای ، شاخی یا مخلوطی از انواع قبلی باشند.

وی در ادامه بیان کرد: در بسیاری اوقات پارگی های مینیسک که در حین ورزش به وجود می آیند همراه با دیگر آسیب های زانو مانند پارگی رباط زانو متقاطع قدامی است. همچنین در برخی از موارد فرد دچارعارضه کیست مینیسکمی می شود.

متخصص طب فیزیکی در خصوص علت این عارضه تصریح کرد: مینیسک زانو گاهی هنگام انجام فعالیت‌هایی پاره می‌شود که فشار یا ضربه مستقیم حاصل از چرخش یا پیچ خوردن با نیروی شدید را به زانو وارد می‌کنند.

وی افزود: بسیاری از ورزشکاران در معرض پارگی مینیسک زانو قرار دارند. ورزش‌هایی مانند فوتبال، بسکتبال و تنیس که همراه با چرخش و توقف ناگهانی هستند احتمال بروز این مشکل را افزایش می‌دهند.

این متخصص طب فیزیکی برخی از علل پارگی مینیسک زانو را شامل سن (مینیسک با افزایش سن دچار فرسودگی می شود)، ورزش های برخوردی مانند فوتبال، حاکی و راگبی، ورزش های مسابقه ای مانند دومیدانی، بلند کردن اشیاء و اجسام سنگین و خم شدن دانست.

مقتدری در ادامه خاطرنشان کرد: چرخش های شدید که باعث ایجاد وزن روی ساق پا و خم شدن زانو می شود اغلب باعث پارگی های مینیسک زانو مزمن می شود. به صورت میانگین از بین هر صد هزار نفر ۶۱ نفر در طول زندگی خود تجربه این اختلال را دارند.

وی در پایان گفت: پارگی هایی که ناشی از فرسودگی مینیسک زانو است در افراد بالای ۶۵ سال رایج است. این اتفاق زمانی ایجاد می شود که مینیسک زانو ضعیف می شود و حالت کشسانی خود را از دست می دهد. حتی تصادف های جزئی هم می تواند، در افراد پیر باعث پارگی مینیسک زانو و از بین رفتن آن شود.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، هر زانو دو مینیسک دارد. یک مینیسک خارجی و یک مینیسک داخلی. مینیسک ها بافت هایی شبیه غضروف، اما به مراتب محکم تر از آن و با خاصیت ارتجاعی زیاد مثل لاستیک دارند. آنها مانند بالشتکی در بین دو استخوان اصلی تشکیل دهنده مفصل زانو، یعنی بین استخوان ران و ساق قرار گرفته وظیفه اصلی آنها جذب شوک های ضربه ای است که به زانو وارد می شود.

کد خبر 318563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.