۵ الی ۱۰ درصد از افراد دیابتی مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند

دیابت بیماری است که پیر و جوان ندارد و افراد باید قبل از مبتلا شد به این بیماری پیشگیری های لازم را انجام دهند چرا که پیشگیری بهتر از درمان است و فردشاداب و سرزنده است.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، دیابت یک بیماری متابولیکی است، در این بیماری در سوخت و ساز قند خون اختلال ایجاد می شود . قند خون طبیعی باید تا مرز ۹۹ میلی گرم باشد و بالاتر از آن بالاتر از ۱۰۰ یا  ۱۲۵ یا فرد مستعد به دیابت است و اگر بالاتر از ۱۲۵ بود فرد دارای دیابت است.

افراد به دلیل مصرف غذاهای چرب و پرانرژی و چاقی به دیابت مبتلا می شوند همچنین عواملی نظیر ژنتیک، سن ، مصرف دخانیت ،استرس و استعمال دخانیات  در مبتلا شدن افراد به دیابت موثر هستند.

اختلات بینایی، قطع پا، نارسایی کلیه ، حملات قلبی و عروقی ناشی از بیماریهای دیابت بود که می توان با اصلاح سبک رندگی و رعایت برنامه غذایی و کنترل دقیق میزان خون ، کنترل فشار خون و چربی و غیره از مبتلا شدن به  دیابت پیشگیری کنند.

امروز درباره تشخیصی دیابت گفتگویی را با « دکتر مجید رمضانی فوق تخصص غدد و متابولیسم» انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

دیابت چیست؟

بیماری دیابت یک اختلال متابولیسیمی در مصرف قند بدن است که دراین بیماری بدن فرد قادربه تولید انسولین در بدن نیست  عملکرد مناسبی را برای کنترل قند بدن ندارد.

روش های تشخیصی برای دیابت چیست؟

زمانی که آزمایش قند خون فردناشتا در ۲ نوبت  ۱۲۶ باشد و یا زمانی که به فرد ۷۵ گرم کلوکز خوراکی داده شود  وقند آن بیشتر از آن ۲۰۰ باشد فرد به بیماری قند مبتلا است همچنین ادرار  زیاد از دیگر نشان های دیابت است.

چند نوع دیابت وجود دارد؟

دیابت ۲ نوع اصلی دارد دیابت نوع یک در افراد زیر ۳۰سال ئو افراد لاغر و کودکان ایجاد می شودو علائم این نوع بیماری نیز پرتکراری و کاهش وزن است.

ودر دیابت نوع ۲، ۵ الی ۱۰ درصد از دیابت های مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند افراد مسن،بالایی  ۳۰ سال و چاق و افراد کم تحرک و سابقه افرداری که در خانواده آنان دچار دیابت هستند به نوع ۲ مبتلا می شوند. نشانه های افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ نظیر خستگی ، ضعف و غیره است.

دیابت بارداری چیست؟

حدود ۷درصد از بانوان در زمان بارداری به علت برخی از به دلی اختلالات متابولیک و افزایش هورمون ها که باعث  مقاومت از انسلولین می شود  مبتلا به دیابت می شوند و اصولا این نوع دیابت بعد از بارداری برطرف می شود.

اما افرادی که در زمان بارداری به دیابت مبتلا می شوند  در آینده بیشتر خطر مبتلاشدن آنان به دیابت بیشتر است.

علت مبتلا شدن افراد به دیابت نوع یک چیست؟

علت مبتلا شدن افراد به دیابت نوع یک خیلی مشخص نیست لذا روش های خاصی برای پیشگیری از آن وجود ندارد دیابت نوع یک جنبه ژنتیکی ندارد و این نوع دیابت حدود ۶ الی۳ درصد ازدر افراد ژنتیکی است اما دیابت نوع از لحاظ ژنتیکی قوی تر است.

چه عواملی در مبتلا شدن به بیماری دیابت موثر است؟

عوامی همچون برای بیماری دیابت ژنتیکی ، کاهش فعالیت فیزیکی ، چاقی و افزایش سن افراد، کم تحرکی ، چاقی و افزایش وزن ،استرس، آلودگی هوا ، کم مصرف کردت غلات و غیره است.

 چه عواملی در پیشگیری از دیابت موثر هستند؟

پیشگیری بهتر از درمان است از همین رو شهروندان برای جلوگیری از مبتلا شدن به دیابت باید در طول زندگی خود ورزش مناسبی داشته باشند  و در هفته ۳ بار ورزش کنند .

ورزش در کنترل قند بیماری دیابت و پیشگیری از دیابت موثر است  ورزش های هوازی و مقاومتی برای پیشگری از دیابت مناسب است.

افرادی که دیابت دارند باید چه ورزش های انجام دهند؟

افرادی که دیابت دارند باید برای کنترل قند خود پیاده روی، شنا و کوه نوردی انجام دهند.

افراد برای جلوگیری از دیابت باید ازخوردن غداهای چرب و وکم تحریکی دوری کنند.

کد خبر 318533

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.