غدیر؛مهمترین واقعه ی تاریخ تشیع/واقعه غدیر خم بیانگر اهمیت و جایگاه ولایت در حاکمیت اسلامی

لنجان_رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لنجان گفت: بدون شک واقعه غدیر خم، نقش سرنوشت سازی در تعیین مسیر آینده اسلام داشته است چراکه در این واقعه، پیامبر اکرم(ص) مهم‌ترین مأموریت دوران پیامبری خود را به انجام رساندند.

حجت‌الاسلام داوود صائبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان اظهار کرد: غدیرخم سمبل امامت و ولایت بوده که در این واقعه نشانه و رمزی است که از تداوم خط نبوت حکایت دارد  و نقطه طلایی کاروان رسالت و طلایه دار امامت و ولایت به شمار می آید.

وی افزود: باید توجه داشت غدیر اساس دین اسلام و ثمره نبوت پیامبر(ص) بوده و نام غدیر تعیین کننده صراط مستقیم تا آخرین روز دنیاست، ‌ و خطابه غدیر زنده‌ترین سند تاریخی است که نتیجه آن ولایت امیرالمومنین (ع) به شمار می آید که این امر متعلق به تمام اعصار، ادیان  و دوران هاست.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لنجان تصریح کرد: از این جهت باید راهبرد کلان واقعه غدیر خم را به جهان ارائه دهیم و پیام این واقعه از مرز ایران خارج کرده و به جهانیان منتقل شود چرا که غدیر مضمونی متعلق به همه بشریت است و می‌توان از این راهبرد برای به سازی شرایط دچار حاکم بر جهان استفاده کرد.

وی ادامه داد: باید توجه داشت غدیر تنها نام یک منطقه و یک واقعه تاریخی نیست بلکه حلقه اتصال رسالت با امامت است که جایگاه ویژه ای نزد مسلمانان دارد.

صائبی اضافه کرد: مهم‌ترین مسئله‌ی اسلام، مسئله دینی و معرفتی و ولایت است و اوج تجلی ولایت نیز در مسئله حکومت متجلی شده است و در روز غدیر نمونه کامل والهی این مهم به مردم معرفی شد.

وی عنوان کرد: در روز غدیرخم رسالت پیامبر اعظم (ص) و امامت امیر مومنان حضرت علی (ع) پیوند خورد لذا باید گفت یکی از درس های مهم غدیر خم که روز تکوین دین مبین اسلام و مقدمه ولایت امیرمومنان حضرت علی (ع) و ۱۱ فرزند برومند آن حضرت است ولایت پذیری است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لنجان بیان کرد: باید توجه داشت هدف از همه رنج هایی که پیامبران از آدم تا خاتم پیغمبران نبی اکرم (ص) و بزرگان دین متحمل شده اند استقرار ولایت الهی است که پیامبر اسلام با معرفی جانشین خود راه هدایت انسان ها را برای مردم ترسیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر آنچه پیامبر (ص) در روز غدیر اعلام کردند درست اجرا می شد بسیاری از مشکلات که در طول تاریخ ایجاد شد و مسیر تاریخی جهان اسلام را منحرف کرد شکل نمی گرفت.

صائبی اذعان کرد: اگر واقعه غدیر به معنای واقعی محقق شده بود امروز شاهد اختلافات و مشکلات مذهبی در جهان اسلام نبودیم، ریشه تمام انحراف‌های بعدی و پیدایش مذاهب جعلی درجریان سقیفه است.

وی متذکر شد: امروز قبله اول مسلمانان در تصرف آل یهود و قبله دوم در تصرف آل سعود است و این هشداری جدی برای آینده اسلام و مسلمان است که بیداری، اتحاد و ولایت‌پذیری تنها راه برون رفت از این معضل است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لنجان تاکید کرد: از درس های غدیر این است که غدیر به غیر از مسئله‌ی ولایت، حکومت، سرپرستی، چیز دیگری در آن معنا ندارد لذا نباید مسئله‌ی ولایت را فقط به یک امر اعتقادی، یک امر قلبی و معنوی صرف معنا کنیم، بلکه قدرت سیاسی اسلام در آن است.

وی با اشاره به پیام غدیر از منظر امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری گفت: امام خمینی(ره) در خصوص اهمیت غدیر فرمودند ولایتی که در حدیث غدیر است به معنای حکومت است نه به معنای مقام معنوی … مسئله مسئله حکومت است. مسئله مسئله سیاست است. خدای تبارک و تعالی این حکومت را و این سیاست را امر کرد که پیغمبر به حضرت امیر واگذار کنند. چنانچه خود رسول خدا سیاست داشت و حکومت بدون سیاست ممکن نیست. این سیاست و این حکومتی که عجین با سیاست است در روز عید غدیر برای حضرت امیر ثابت شد… آن که خدای تبارک و تعالی جعل کرد و دنبالش هم برای ائمه هدی جعل شده است حکومت است لکن نگذاشتند که این حکومت ثمر پیدا بکند. بنابراین حکومت را خدا جعل کرده است برای حضرت امیر سلام الله علیه. این حکومت یعنی سیاست یعنی عجین با سیاست.

صائبی افزود:مقام معظم رهبری نیز عید غدیر را «عیدالله الاکبر» دانستند و فرمودند از همه اعیاد در تقویم اسلامی این عید بالاتر است، پر مغزتر است، تاثیر این عید از همه اعیاد بیش‌تر است. چرا؟ چون تکلیف امت اسلامی در زمینه‌ی هدایت در زمینه حکومت در این حادثه غدیر معین شده است. حرفی نیست که بر طبق توصیه پیامبر اعظم در غدیر عمل نشد، پیغمبر هم طبق بعضی روایات خبر داده بود که عمل نخواهد شد اما مسئله غدیر، مسئله ایجاد یک شاخص است. یک معیار و میزان است تا آخر دنیا مسلمانان می‌توانند این شاخص را این معیار را جلوی خودشان قرار بدهند و تکلیف مسیر عمومی امت را معین کنند.

وی تصریح کرد: معظم له همچنین فرمودند خصوصیت غدیر در مسئله ولایت است، آن عاملی که ضامن اجرای احکام است، حکومت اسلامی و حاکمیت قران است والا اگر آحاد مردم، ایمان و عقیده و عمل شخصی داشته باشند لیکن حاکمیت چه در مرحله قانون‌گذاری و چه در مرحله اجرا در دست دیگران باشد، تحقق اسلام در آن جامعه به انصاف دیگران بستگی دارد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لنجان ادامه داد: غدیر یک جریان همیشه زنده و پویا در جهان بشریت است که هر انسانی از چشمه آن بهره مند شود در دنیا و آخرت به سعادت و کمال دست خواهد یافت لذا باید توجهداشت از درس های مهم غدیر معرفی شخصیتی همچون حضرت علی ابن ابیطالب (ع) به جانشینی پیامبر مکرم اسلام (ص) است که نشان دهنده معیارهای لازم برای حکومت و اداره جامعه است.

وی اضافه کرد: واقعه غدیر به امت اسلامی می آموزد که مدیریت جوامع اسلامی باید در دست کسانی باشد که امیرمومنان را معیار و شاخص می دانند و در راه نزدیک شدن به این قله عظیم، تلاش می کنند و این مهم، از جمله پیامهای غدیر است بنابراین باید گفت ولی فقیه موجب می شود مردم در عصر غیبت از حیرت و سرگردانی خارج شده و خاتمیت و جامعیت اسلام مورد تردید قرار نگیرد.

صائبی عنوان کرد: ‌درس بزرگ دیگر که از غدیرمی توان به دست آورد ‌توجه کامل به لزوم وحدت و انسجام مسلمانان است و حضرت علی‌بن ابیطالب برای حفظ اسلام و جلو گیری از تفرقه و اینکه زحمات پیامبر اسلام به هدر نرود ۲۵ سال سکوت کرد و با کسانی که صاحب منصب حق نبودند و بر جامعه اسلامی حکومت می‌کردند، همکاری نیزکرد، چرا که اسلام به وحدت نیاز داشت و به همین علت، امیر مؤمنان ‌این فداکاری را انجام داد.

وی بیان کرد: بنابر این درس دیگرغدیر وحدت و مبارزه با اختلاف و تفرقه است و برای تحقق ‌این درس مهم پیروان مذاهب اسلامی، باید از اهانت به مقدسات یکدیگر پرهیز کنند لذا باید توجه داشت پیام غدیر خم استمرار حکومت الهی و استقرار پیام نبوت بود که امامت بعد از آن قرار گرفت و شیعیان با تقدیم شهدا و با علمشان توانستند غدیر خم را زنده نگهدارند و امروز عید غدیر خم عید ولایت مسلمانان است.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لنجان با تأکید براین که امروز پیام غدیر باید در همه عالم فراگیر شود، خاطرنشان کرد: جامعه بشری دیگر از شرایط فعلی خسته شده اند و در انتظار یک پیام و اتفاق جدیدی برای ادامه حیات خود هستند که غدیر می تواند مسیر صحیح زیستن را به جامعه امروز نشان دهد لذا باید توجه داشت اراده حکیمانه خداوند بر این تعلق گرفته است که واقعه تاریخی غدیر در تمام قرون واعصار، به صورت زنده در دلها و به صورت مکتوب در اسناد وکتب باقی بماند.

کد خبر 318498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.