"تکست نک"بیماری شایع در نسل گجت زده/ چگونه  درد ناشی از کار با موبایل را کم کنیم

لیست بیماری های که بشر تا به هنگام با آنها سر و کله زده است با اختراع هر قطعه جدید از تکنولوژی افزایش پیدا می‌­کند. ممکن است نام برخی از این بیماری­ ها برای شما عجیب به نظر برسد اما در واقعیت این بیماری ها وجود دارند و به سلامت انسان ها آسیب می رسانند.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، "تکست نک Text Neck"، اصطلاحی است که برای توضیح درد گردن و خطرات ناشی از آن با نگاه کردن به گوشی، تبلت یا سایر دستگاه های بی سیم به طور متناوب یا طولانی  مدت گفته می شود. این در حالی است که در دنیای امروز کودکان و نوجوانان بیشتر در خطر ابتلا به این بیماری و نشانه های آن هستند.

 به نظر می آید که شیوع این بیماری در حال افزایش است، به گونه ای که به تازگی بیماران زیادی به کلینیک های درد مراجعه کرده و از این شکایت دارند که درد زیادی در ناحیه گردن، پشت، و شانه های خود حس می کنند.

طبق یک تحقیق جدید، نگاه کردن مداوم به صفحه‌ی موبایل در زاویه‌های مشخص آسیب زیادی به ستون فقرات می­زند و ممکن است منجر به  آسیب دیدگی دائمی آن شود.

"تکست نک" روز به روز به یک بیماری همه ­گیر تبدیل می­ شود

دکتر علیرضا مقتدری، متخصص طب فیزیکی و الکترودیاگنوز در گفتگو با خبرنگار ایمنا می گوید: قطعا وضعیت خم کردن گردن برای نگاه کردن به پایین فقط برای نوشتن پیام کوتاه نیست. در واقع سال ها است که افراد برای مطالعه سر خود را به پایین خم می کنند. اما مشکل نگاه کردن به پایین برای نوشتن پیام کوتاه از طریق موبایل و تبلت یک فعالیت مضاف بر سایر فعالیت ها است که ما را مجبور به نگاه کردن به سمت پایین می کند. در واقع افراد تمایل دارند تا این کار را در مدت طولانی انجام دهند و این مسئله از آن جهت حائز اهمیت است که افراد جوان و درسنین رشد دچار آسیب های طولانی مدت و مداوم در ناحیه نخاعی شده که موجب درد طولانی مدت گردن و در برخی موارد درد گردن برای همه عمر آنها می شود.

آیا گوشی های هوشمند باعث درد در گردن می­ شوند؟ شاید این سوال را خیلی از ما در هنگام احساس درد در گردن خود بعد از استفاده مدام در یک دوره به نسبت طولانی از تلفن همراه، از خود پرسیده باشیم ولی جالب است بدانید طبق تحقیق جدیدی که به تازگی توسط یک دکتر آمریکایی انجام شده است، این احساس درد در ناحیه گردن کمترین ضرری میتواند باشد که تلفن های همراه به ستون فقرات ما می­زنند، تکست نک روز به روز تبدیل به یک بیماری همه­گیر می ­شود که این بیماری می­تواند منجر به یک آسیب دیدگی جدی در افراد شود.

طبق گفته­‌ی پزشکان حالتی که برای کار کردن با تلفن همراه مورد قبول عام هست، فشار در ناحیه گردن را افزایش می­ دهد که می­ تواند باعث ساییدگی و پارگی بیش از اندازه در این ناحیه شود. ممکن است در نهایت برای بهبود این مشکل نیاز به عمل جراحی باشد.

مقتدری ادامه می دهد: این بیماری عموما باعث درد در گردن، از یک درد مزمن آغاز شده و تا درد خفیف یا تیز وبرنده همراه با کوفتگی، خستگی و یا گرفتگی عضلات گردن، شانه ها و پشت  می رود. همچنین نگاه کردن طولانی به گوشی تلفن، آن هم هر روز، موجب بروز درد مزمن، درد شدید و آزاردهنده تا درد تیز و برنده، کوفتگی، خستگی و یا گرفتگی عضلات گردن، شانه ها و پشت، درد شانه ها و خشکی در حرکت به دلیل گرفتگی ماهیچه های گردن و شانه ایجاد می شود.

همچنین اگر در گردن، گیر افتادگی ریشه عصبی داشته باشیم درد گردن به دست ها تیر می کشد؛ این بیماری در بعضی از افراد منجر به بروز دردهای مزمن به دلیل آرتروز زودرس مفاصل گردن می شود.

میزان شیوع این بیماری در جهان رو به افزایش است

تحقیقات اخیر نشان می دهد که ۷۹ درصد از جمعیت ۱۸تا۴۴ سال بیشترین ساعات نگاه کردن به گوشی را دارند و فقط ۲ ساعت از ساعات بیداری شان را بدون گوشی می گذرانند. بنابراین میزان شیوع آن به سرعت در حال افزایش است.

این پزشک متخصص طب فیزیکی  پیشگیری را کلید حل مشکلات می داند

و.ی در ادامه توصیه هایی برای پیشگیری از بیماری ارائه می دهد که به شرح زیر است:

_ گوشی تلفن را تا حد امکان نزدیک چشم قرار دهید. این توصیه مربوط به تمام صفحات از جمله لپ تاب و تبلت می شود، به صورتی که گردن و سر برای نگاه کردن به پایین خم نشود.

_ زمان های استفاده از گوشی و لپ تاب باید در طول روز حساب شده باشد. برای مثال از یک تایمر یا هشدار دهنده استفاده کنید تا به شما مدت استفاده ازگوشی و لپ تاب را یادآوری کند. هر از چندگاه گوشی را کنار بگذارید و در زمان های بین استفاده از گوشی و لپ تاب بلند شده و حدود ۲۰ تا۳۰ دقیقه راه بروید و هر چند دقیقه یک بار گردن و پشت خود را به عقب خم کرده و بکشید.

_ اگر در دفتر کار می کنید، مطمئن شوید که صفحه در روبروی شما قرار دارد و نیازی نیست که سرتان را خم کنید . باید ستون فقرات و شانه ها در یک راستا و سر صاف باشد.

_ هر از گاهی سر خود را آرام به جلو خم کرده و سعی کنید چانه را به سینه بچسبانید و سپس سر را به عقب خم کنید.

_ سر خود را مکرر و آرام به چپ و راست بچرخانید.

_ دست های خود را در طرفین بدن چسبانده و شانه ها را در جهت و خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید.

_ نکته آخر اینکه سرنباید برای مدت طولانی در طول روز خم شود. سر باید در طول رانندگی و سایر فعالیت ها مثل نگاه کردن به تلویزیون صاف باشد. باید بدانید که در هر حالتی اگر مجبور باشید تا برای مدت طولانی سرتان را خم کنید، به دلیل فشار به مهره ها و دیسک های گردنی بروز آرتروز زودرس مفاصل گردن یا فتق دیسک در انتظار شما است.

قوی کردن ماهیچه گردن با ورزش کلید رهایی از بیماری تکست نک

مقتدری می افزاید: لیست بیماری های که بشر تا به هنگام با آنها سر و کله زده است با اختراع هر قطعه جدید از تکنولوژی افزایش پیدا می‌­کند. ممکن است نام برخی از این بیماری­ ها برای شما عجیب به نظر برسد اما این واقعیت که این بیماری ها و واقعا وجود دارند و به سلامت انسان ها آسیب می رسانند. از این بیماری ها می توان به شست بلک بری،که موجب آسیب دیدگی و کشیدگی در عضله ناشی از نوشتن در تلفن همراه ایجاد می­شود، و یا دست آیپد، درد و عذابی که توسط کشیدن و تایپ کردن در تبلت ایجاد می‌­شود، اشاره کرد.

بسیاری از افراد این را نمی دانند که ماهیچه های قوی مرکزی (ماهیچه های کمری و شکمی) هستند که که موجب محافظت بالا تنه یا همان گردن می شود. ماهیچه های مرکزی معمولا در طول فعالیت روزانه فعالیت کافی ندارند، بنابراین شما نیازمند ورزش های خاص برای تقویت و انعطاف پذیری ماهیچه های این مناطق هستید، تا وزن سر بر روی گردن فشار وارد نکند.

کد خبر 318447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.