فضای کسب و کار کشور سختگیرانه‌تر شده است/در بخش جذب سرمایه وضعیت مناسبی نداریم

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس با تاکید بر اینکه طی چهار ساله گذشته شرایط فضای کسب و کار در کشور سختگیرانه‌تر شده است، گفت: نامساعد بودن فضای کسب و کار در ایران از جمله موانع جدی در راه تولید و اشتغال است.

حسینعلی حاجی دلیگانی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایمنا با اشاره به اینکه قوانین کسب و کار سختگیرانه‌تر شده است، اظهار داشت:‌ اینقدر قوانین کسب و کار را سختگیرانه کرده‌ایم که مردم برای ایجاد کار جدید پشیمان می‌شوند.

وی با اشاره به آمار مرکز ملی آمار، بانک مرکزی و صندوق بین‌المللی پول، افزود: در بخش سرمایه‌گذاری، جذب سرمایه و زمان مورد نیاز برای اخذ مجوز کسب‌و کار وضعیت مناسبی نداریم.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس بیان داشت: بر اساس آمار و ارقام موجود هم اکنون ایران در بین ۲۰ کشور منطقه غرب آسیا به لحاظ شاخص جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری و همین طور زمان مورد نیاز برای دریافت مجوز کسب و کار رتبه ۱۵ و در بین ۱۳۸ کشور جهان رتبه ۸۷ را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه رتبه ۶۳ ایران در سال ۹۲ هم اکنون به عدد ۸۷ رسیده است، تصریح کرد: این آمارها نشان می‌دهد طی چهار ساله گذشته شرایط فضای کسب و کار در کشور سختگیرانه‌تر شده است.

حاجی دلیگانی افزود: در حال حاضر قید و بند بسیاری به پای حوزه کسب و کار مملکت بسته شده به نحوی که افراد امروز برای حضور در بخش سرمایه‌گذاری و تولید تمایل چندانی از خود نشان نمی‌دهند.

لزوم تسهیل روند فضای کسب و کار در جامعه

وی ضمن تاکید بر تسهیل روند فضای کسب و کار در جامعه، گفت: متاسفانه آغاز کسب و کار جدید در ایران هر سال نسبت به سال قبل به مراتب دشوارتر می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس نامساعد بودن فضای کسب و کار در ایران را از جمله موانع جدی در راه تولید و اشتغال دانست و اظهار داشت: روان‌سازی قوانین و مقررات به منظور تقویت بخش تولید و پرهیز از موازی‌کاری‌ها از جمله تاکیدات و مطالبات مهم فعالان اقتصادی در کشور است.

وی افزود: بدون شک برای دستیابی به اهداف و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال در مملکت ضمن روان‌سازی فضای کسب و کار باید قوانین دست و پاگیر در این مسیر از میان برداشته شود.

حاجی دلیگانی با تاکید بر اینکه ایجاد اشتغال بخشی از حقوق شهروندی است که محقق نشده، بیان داشت: بر اساس اصول ۳۱ و ۳۴ قانون اساسی از جمله حقوق همه شهروندان ایرانی تامین شغل، تهیه ابزار کار و فرصت کاری مناسب است.

وی با بیان اینکه وضعیت اشتغال در جامعه به‌ هیچ‌ عنوان مناسب نیست، گفت: مردم توقع زیادی از دولت ندارند، توقعات مردم خیلی معقول است، دولت باید تدبیر لازم را داشته باشد و همه امکانات خود را برای ایجاد اشتغال داخلی بسیج کنند.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی اشتغال، رفع بیکاری، تولید و رونق اقتصادی را مهمترین اولویت‌کاری دولت برشمرد و تاکید کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای ایجاد اشتغال برای جوانان و رفع بیکاری و حمایت از تولید داخلی باید مورد توجه دولت باشد.

مردم چشم انتظار تحقق وعده‌های دولت

وی با بیان اینکه آنچه روی زمین مانده نیازهای مردم است و شهروندان چشم انتظار تحقق وعده‌های دولت هستند، گفت: همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند ما هم معتقدیم که دولت دوازدهم باید کارهای بزرگی را با کمک مردم، برای رونق تولید و حل مشکل اشتغال جوانان انجام دهد، باید بیکاری کاهش یابد و جوانان به آینده خود امیدوار شوند.

حاجی دلیگانی اظهار داشت: دولت باید زمینه اشتغال مردم را فراهم کند یعنی هر فرد ایرانی که خواست کار کند و مشغول به شغلی برای به دست آوردن نان حلال شود این امکان برایش فراهم باشد، اما در حال حاضر این امکان برای همه فراهم نیست و یک جمعیت چند میلیونی دنبال کار می‌دوند اما کار پیدا نمی‌کنند.

وی ادامه داد: از جوان دیپلمه سربازی رفته تا جوان تحصیلکرده از جوان ۲۲ ساله تا مرد ۵۰ ساله که هنوز به سن بازنشستگی نرسیده همه جویای کار هستند اما جایی کار پیدا نمی‌شود مرتب از این کارخانه به آن کارگاه مراجعه می‌کند فرم پر می‌کنند، اما خبری هم نمی‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی افزود: مسئله اشتغال بحثی است که رهبر معظم انقلاب نیز بارها آن را مطرح کردند و در سخنرانی اخیر هم این موضوع را جز رسالت دولت برشمردند.

وی تاکید کرد: چنانچه اشتغال راه بیفتد خودبه‌خود تولید هم رونق می‌گیرد و تولید ثروت می‌شود.

ایجاد سالانه ۹۵۵ هزار شغل دو هدف جدی برنامه ششم

حسینعلی حاجی دلیگانی با اشاره به جلسه کمیسیون برنامه و بودجه با حضور نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه برای بررسی عملکرد دولت در اجرای برنامه ششم توسعه، گفت: در این جلسه سازمان برنامه دو محور اصلی اجرای برنامه جهت دستیابی به اهداف اصلی و راهبردی را تشریح کرد. بر این اساس رسیدن به رشد ۸ درصدی و ایجاد سالانه ۹۵۵ هزار شغل از دو هدف جدی برنامه ششم بود.

وی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه بر این اساس دقیقا مشخص کرده بود برای دستیابی به هدف ایجاد ۹۵۵ شغل در سال باید پیشرفت در بخش‌های صنعت، نفت و کشاورزی چه سهمی داشته باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس اظهار داشت: بالاترین سهم برای دستیابی به هدف ایجاد ۹۵۵ هزار شغل در سال، سهم وزارت ارتباطات به میزان ۹.۶ درصد و پائین‌ترین سهم مربوط به وزارت نفت به میزان ۲.۱ درصد بود.

ساماندهی سرمایه های سرگردان مردم از اولویت های کاری دولت

وی یکی دیگر از اولویت‌های کاری دولت دوازدهم را ساماندهی سرمایه‌های سرگردان مردم دانست و گفت: متاسفانه برنامه‌ریزی و راهکارها درستی از سوی مسئولان برای سرمایه‌های‌ سرگردان مردم ارائه نشده و این سرمایه‌های سیار به هر سمتی که حرکت می‌کند، باعث مشکل می‌شود.

حاجی دلیگانی ادامه داد: مثلا در گذشته بخشی از این سرمایه‌ها، در موسسات مالی-اعتباری سپرده‌گذاری شد که برخی از این موسسات ورشکست و سپرده‌گذاران با مشکلات عدیده روبرو شدند.

وی افزود: اگر این سرمایه‌ها به سمت بازار ارز سوق یابد، ممکن است مشکل درست کند؛ بنابراین ضرورت دارد تا دولت برنامه‌ریزی درستی در این زمینه داشته باشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یکی دیگر از اولویت‌های دولت را استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود کشور دانست و گفت: دولت باید با استفاده از ظرفیت‌های کشور در جهت افزایش تولید و صادرات حرکت کند.

وی با بیان اینکه همه باید دست در دست هم در جهت رفع مشکلات اصلی مردم و جامعه گام بردارند، افزود: دولت با تعیین اولویت‌های اصلی و برای اجرای این اولویت‌ها باید با سایر قوا و مردم هماهنگ باشد.

کد خبر 318145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.