گوشی ای که خود را تعمیر می کند/ موتورلای جدید با دوربین دوگانه عرضه می شود

هفته‌ سی و سوم از سال۲۰۱۷ میلادی سپری شد. در بررسی مهم‌ترین رویدادهای مربوط به موبایل در هفته ای که گذشت با ما همراه باشید.

به گزارش گروه ترجمه سرویس علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، هفته‌ای دیگر از سال ۲۰۱۷ میلادی سپری شد. طبق سنت پیشین به بررسی مهم‌ترین رویدادهای مربوط به موبایل در هفته‌ای که گذشت می‌پردازیم.
این رویدادها که از معرفی تولیدات جدید برندهای معروف تا مشکلات و نقص های آنان را شامل می شود، پربحث ترین مباحث دنیای موبایل بوده که برخی از آنان را در زیر می خوانید.  اگر فکر می کنید این هفته ممکن است خبری را از دست داده اید، با ما همراه باشید تا مختصر و مفید از مهمترین اخبار موبایل در هفته گذشته باخبر شوید.

ایسوس مدل‌های جدید ZenFone 4  را معرفی کرد

گوشی‌هایی که ZenFone4، ZenFone Max، ZenFone 4Max Pro، ZenFone 4 Selfie و ZenFone 4 Selfie Pro نام دارند. دو گوشی ZenFone 4  و ZenFone 4 Max  به دوربین دوتایی در پشت مجهز شده‌اند. مدل‌های سلفی هم به دو دوربین جلوی مجهز شده‌اند که می‌توانند با زاویه دید ۱۲۰ درجه عکاسی کنند. تفاوت این گوشی‌های هوشمند بیشتر به نوع کاربری شما بستگی دارند. مدل‌های سلفی برای افرادی مناسب خواهد بود که دوست‌دارند عکس‌های سلفی باکیفیتی ثبت کنند. مدل‌های سلفی نسبت به مدل معمولی و پرو از سنسور ۲۰ و ۲۴ مگاپیکسلی بهره می‌برند. همچنین مشخص شده که مدل Selfie Pro توانایی فیلم‌برداری با کیفیت ۴K به وسیله دوربین جلو را دارد.

در این میان مدل ZenFone Max از باتری بهتری برخوردار است. ایسوس ادعا کرده ک این گوشی تا ۳۷٫۶ ساعت برای تماس ۳G مناسب است و تا ۳۲٫۵ ساعت هم می‌تواند با اتصال به شبکه وای-فای کار کند. این گوشی جدید یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی دارد که می‌شود از این باتری به عنوان پاور بانک هم استفاده کرد. دو گوشی ZenFone 4 و ZenFone 4 Max Pro هم به دوربین‌هایی با سنسورهای ۱۲ و ۱۶ مگاپیکسلی در پشت مجهز شده‌اند مدل مکس ZenFone 4 هم باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی خواهد داشت. تمام این گوشی‌های جدید با اندروید ۷٫۱٫۱ راهی بازار می‌شوند.

گوگل اپلیکیشن های Phone و Contacts اندروید را بروزرسانی کرد

گوگل در اقدامی عجیب، دو اپلیکیشن پیش فرض اندروید - Phone و Contacts - را در گوگل پلی بروزرسانی کرد، اما به سرعت تغییر عقیده داده و این دو را از سرورهای خود حذف نمود.

علت این اقدام گوگل هنوز مشخص نشده، اما به نظر می رسد که غول تکنولوژی، اخیرا به انتشار اپلیکیشن های سیستمی اندروید به صورت جداگانه علاقه فراوانی نشان می دهد. انتشار اپلیکیشن های کیبورد، دوربین و لانچر گوگل ناو در پلی استور خود مثال بارزی برای این نظریه هستند.

احتمالا هدف گوگل از این کار، بروزرسانی آسان و به موقع اپلیکیشن های پیش فرض سیستم عامل اندروید بوده و برای Contacts و Phone نیز همین اتفاق افتاده است. اپلیکیشن Phone در این بروزرسانی به قابلیت مسدودسازی مخاطبین مجهز شده، ضمنا کالر آیدی بهینه ای را در آن شاهدید که حالا اطلاعات بیشتری برای اهداف تجاری به نمایش در می آورد.

شمارشگر گرافیکی پیام های صوتی از دیگر قابلیت های جدید Phone به شمار می آیند که البته در این مرحله تنها برای کاربران پروژه Fi گوگل، T-Mobile و Orange قابل دسترسی هستند. از طرف دیگر در اپلیکیشن Contacts نیز پیشرفت هایی را شاهد هستیم؛ از جمله امکان ویرایش آسان تر مخاطبین و رفع بسیاری از باگ ها و مشکلات. برای اجرای این اپلیکیشن ها به اندروید مارشملو احتیاج دارید و فقط می توانید آنها را روی دستگاه هایی همچون نکسوس، اندروید وان و دستگاه های Google Play Edition که نسخه های قبلی این دو اپ را به طور پیش فرض دارند نصب نمایید.

با وجود حذف این دو اپ از گوگل پلی، وبسایت APK Mirror فایل نصبی این دو را روی سرورهای خود بارگذاری کرده که می توانید با مراجعه به لینک های زیر آنها را دانلود کنید. توجه داشته باشید با نصب این اپلیکیشن ها ممکن است به باگ های فراوانی بربخورید و شاید علت احتمالی حذف آنها از گوگل پلی همین مسأله بوده باشد.

نوکیا 8 با دوربین دوگانه زایس و ضبط صدای 360 درجه معرفی شد

با این‌که برند نوکیا به لطف شرکت چینی HMD Global نزدیک به یک‌سال است که به دنیای اندروید پانهاده اما در این زمینه یک گوشی پرچم‌دار قابل رقابت با گلکسی‌ها و آیفون‌ها نداشته است. حالا نوکیا 8 آمده تا رقبا را به چالش بکشد و سرانجام محصولی شایسته هواداران این برند قدیمی باشد.

نوکیا 8 از صفحه‌نمایشی 5.3 اینچی و IPS با وضوح QHD یا 2560 در 1440 پیکسل بهره می‌برد که به لطف روشنایی 700 نیت خوانایی خوبی در هر شرایط نوری دارد. شیشه محافظ گوریلا گلس 5 در لبه‌ها دارای خمیدگی بوده و به بدنه آلومینیومی با آلومینیم سری 6000 متصل شده است. این گوشی در ضخیم‌ترین نقطه 7.9 میلی‌متر ضخامت داشته و با استاندارد IP54 مقاومت نسبی دربرابر پاشش آب دارد. دوربین سلفی هم 13 مگاپیکسلی و با همان اندازه سنسور و پیکسل‌ها و گشادگی دیافراگم است و به فوکوس خودکار تشخیص فاز مجهز شده است. این گوشی می‌تواند یک  استریم ویدئویی از هر دو دوربین جلو و عقب را به یوتیوب و فیس‌بوک داشته باشد که نوکیا آن را Dual-Sight می‌نامد.

بخش دوربین شرکت نوکیا OZO حالا یک فناوری برای ضبط صدای 360 درجه فراگیر نیز به این گوشی اضافه کرده که در کنار فیلمبرداری 4K تجربه‌ای بی‌نظیر را خلق خواهد کرد و به لطف پردازنده قدرتمند اسنپ‌دراگون 835 تمامی پردازش‌ها به روانی هرچه تمام‌تر انجام خواهد گرفت. این گوشی همچنین به 4 گیگابایت رم، 64 گیگابایت حافظه داخلی، درگاه کارت حافظه و اندروید 7.1.1 مجهز شده است. HMD با همکاری گوگل اپلیکیشن Google Photos را به عنوان اپ گالری پیش‌فرض گوشی انتخاب کرده و می‌توانید تصاویر و ویدئوها را با حجم نامحدود به صورت رایگان در فضای ابری گوگل آپلود کنید.

نوکیا  شهریورماه با قیمت 600 یورو به صورت جهانی عرضه خواهد شد. به گفته HMD اندروید خالص باعث می‌شود تا این گوشی آپدیت اندروید O را نیز خیلی زود دریافت کند.

سامسونگ گلکسی جی 7 پلاس با دوربین دوگانه معرفی شد

سامسونگ تایلند، در وب‌سایت خود از گوشی گلکسی جی ۷ پلاس رونمایی کرد. این گوشی تنها چند روز پس از گلکسی نوت ۸ معرفی شد و دومین گوشی سامسونگ محسوب می‌شود که از سیستم دوربین دوگانه استفاده می‌کند. خبر بد اینکه، گلکسی جی ۷ پلاس گوشی ارزان‌قیمتی نخواهد بود و طبق اطلاعات مشخص‌شده، قیمتی معادل ۳۹۰ دلار دارد. البته سامسونگ اعلام کرده است کسانی که این گوشی را تا قبل از ۲۶ شهریور پیش‌خرید کنند، یک هدفون بی‌سیم یو فلکس سامسونگ به ارزش ۷۵ دلار هم دریافت خواهند کرد.

گلکسی جی ۷ پلاس یک گوشی رده میانی محسوب می‌شود. این مدل از پردازنده‌ای ۸ هسته‌ای هلیو پی ۲۰ مدیاتک با فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز استفاده می‌کند و چهار گیگابایت رم دارد. حافظه‌ی داخلی این گوشی ۳۲ گیگابایت است که البته از کارت‌ حافظه میکرو SD هم پشتیبانی می‌شود. جی ۷ پلاس بدنه‌ای تمام آلومینیومی دارد که در پشت آن، یک دوربین دوگانه، متشکل از یک حسگر ۱۳ مگاپیکسلی و لنزی با نسبت کانونی f/1.7 است و در دوربین دوم، یک حسگر ۵ مگاپیکسلی و لنزی با نسبت کانونی f/1.9 قرار دارد. برای عکاسی سلفی، سامسونگ دوربینی با حسگر ۱۶ مگاپیکسلی در بالای نمایشگر جی ۷ پلاس تعبیه کرده است. از دیگر مشخصات گوشی جدید سامسونگ می‌توان به نمایشگری ۵.۵ اینچی با فناوری سوپر امولد و دقت فول اچ‌دی در کنار باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی، حسگر اثر انگشت، پشتیبانی از دو سیم کارت، دستیار صوتی بیکسبی و اندروید ۷.۰ اشاره کرد.

گوشی ای که خود را تعمیر می کند

افتادن گوشی و دیدن این صحنه که صفحه‌ نمایش ترک‌ خورده است احساس بسیار بدی به هرکسی می‌دهد، اما اگر کمپانی موتورولا راهی را که پیش‌گرفته ادامه دهد دیگر نگرانی از بابت ترک خوردن نمایشگر نمی‌توانید داشته باشید. در کشف اخیری که توسط Slashgear صورت پذیرفته به نظر می‌رسد که موتورولا به دنبال اختراع صفحه‌نمایشی برای گوشی های هوشمند است که قابلیت ترمیم کردن خودش را دارد. براساس این اختراع، معلوم شده که چگونه این تلفن همراه قادر به تشخیص مکانی که بر روی صفحه‌ نمایش ترک‌ خورده بوده و کاربر را از وجود آن آگاه می‌سازد. بلافاصله کاربر می‌تواند با دست، محدوده ترک‌ خوردگی را مشخص نماید و سپس خود گوشی شروع به حرارت دادن صفحه‌نمایش نموده و به‌راحتی ترک‌ها جوش‌ خورده می‌شوند و یا دست‌کم بخش زیادی از صدمه جبران می‌شود.

البته هنوز مشخص نیست که قابلیت ترمیم صفحه‌ نمایش تا چه میزان بوده، باید منتظر باشیم تا خودمان آن را امتحان کنیم و همچنین کمی تصورش برای ما سخت است که باور کنیم یک صفحه‌نمایش کاملا خردشده بتواند بازسازی شود. بااین‌حال برای ترک و خط و خش‌های جزئی می‌تواند بسیار کاربردی بوده و یا دست‌کم تا حدی که گوشی قابل‌استفاده شود آن را ترمیم کند.

متاسفانه هنوز کمپانی موتورولا زمان عرضه این اختراع را اعلام نکرده و نمی‌دانیم که این شرکت چه زمانی برنامه دارد تا آن را به مرحله اجرا درآورد. بااین‌حال، برای کمپانی موتورولا این اولین‌باری نیست که ساخت گوشی‌هایی که خود را ترمیم می‌کند را تجربه می‌کند.

چندین سال قبل، شرکت LG گوشی G Flex را ساخته بود که در عقب آن‌ یک پرده نازک برای ازبین بردن خراش‌های کوچک وجود داشت. همچنین ما قبلا نیز چنین اختراعی را توسط اپل دیده بودیم که تلاش‌هایی بر روی داده‌های crowdsource برای زمانی‌که گوشی به زمین می‌افتاد صورت گرفته بود. این قابلیت کمک می‌نمود گوشی را از نواحی که تقویت‌شده بودند، بسازند.

گوشی جدید موتورلا با دوربین دوگانه عرضه می شود

شرکت موتورولا اولین گوشی هوشمند خود با دوربین دوگانه به نام Moto G5S Plus را عرضه می‌کند. گوشی یادشده مجهز به پردازنده Snapdragon 625 بوده و در آن از ۴ گیگابایت رم و ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی استفاده شده است.

نمایشگر این گوشی ۵.۵ اینچی بوده و دقت آن ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل است. دوربین این گوشی ۱۳ مگاپیکسلی و دقت تصویربرداری ویدئویی آن ۲۱۶۰ پیکسل است. باتری این گوشی نیز لیتیومی و ۳۰۰۰ میلی آمپری است.

ابعاد گوشی مذکور ۱۵۳.۵ در ۷۶.۲ در ۸ میلیمتر و وزن آن ۱۶۸ گرم اعلام شده است. در گوشی یاد شده از سیستم عامل Android ۷.۱ (Nougat) استفاده شده و دوربین سلفی آن هم از دقت ۸ مگاپیکسل برخوردار است.

یکی از قابلیت‌های جالب این گوشی طراحی میکروفونی است که در زمان دریافت صدای کاربر می تواند آلودگی‌های صوتی محیط اطراف را حذف کند تا صدای فرد با کیفیت بالاتری به مخاطب برسد. این گوشی مجهز به حسگر اثر انگشت نیز هست و به قیمت حدود ۳۰۰ یورو روانه بازار خواهد شد.

ساعت هوشمندی که قرار است ورزشکارها بپسندند!

گوگل با ارائه Android Wear 2.0 تغییرات گسترده‌ای در ظاهر آن ایجاد کرد و برای نمایش توانمندیهای سیستم‌عامل پوشیدنی‌اش با LG همکاری داشته تا تغییرات جدید آن را به خوبی بر روی ساعتهای هوشمند این شرکت در معرض نمایش بگذارد. در بین گجتهای پوشیدنی ال‌جی، ساعت LG Watch Sport گزینه توانمندتر و کاندیدای بهتری برای نمایش عملکردهای اندروید ویر است. LG Watch Sport سنسور ضربان قلب، GPS و شبکه LTE جهت اتصال به اینترنت دارد . این ساعت ۳۵۰ دلاری دارای برخی اشکالات اولیه نیز بوده که چند ماه پس از گزارش این مشکلات رفع شده و قیمت آن نیز کاهش پیدا کرده است.

اولین موضوعی که باید در مورد این ساعت بدانید ضخامت نامناسب آن است، اگر دنبال یک ساعت ظریف و نازک هستید که راحت زیر آستین خود قرار دهید Watch Sport انتخاب مناسبی برای شما نیست. این ساعت ورزشی تنها در دو رنگ آنادایز آبی و خاکستری عرضه شده است. البته ضخامت زیاد این ساعت همانند مستطیل یا گرد بودن صفحه آن موضوعی سلیقه‌ای است. هستند افرادی که ساعتهای آنالوگی با دوبرابر ضخامت این استفاده میکنند و چه بسا خود شما نیز صاحب یکی از همین ساعتها باشید! بعضیها هم مثل من با شکل مستطیلی اپل‌واچ برخلاف اینکه ضخامت آن کمتر از ال‌جی است نمیتوانند کنار بیایند. به هر حال اولویتها و خواسته‌ها از یک شخص تا دیگری تفاوت دارد.

Watch Sport از لحاظ ظاهری یک سروگردن بالاتر از رقباست. صفحه نمایش بزرگ آن رزولوشن بالایی دارد و با یک قاب کوچک احاطه شده است. جنس به کار رفته در این ساعت، آلومینیوم آلیاژی است که کیفیت بالایی دارد. بند ترموپلاستیکی این ساعت نیز اگرچه ثابت و بدون انعطاف است، ولی زیبا، راحت و مینیمال طراحی شده است.

این ساعت هوشمند همانند خود اندروید ویر ظاهر زیبایی دارد و برخلاف نسخه‌های قدیمی‌اش کارایی بالا و بی عیب و نقصی دارد. این گجت هوشمند به خوبی صدای کاربر را تشخیص داده و اپلیکیشن مورد نظر را سریعا اجرا میکند. صفحه نمایش آن یکی از بهترین صفحاتی است که احتمالا در بین اسمارت‌واچها شاهد آن خواهید بود. سایز مناسبی دارد و صفحه‌نمایش آن به خوبی در روشنایی روز قابل مشاهده است. اندازه مناسب این ساعت حتی به شما اجازه میدهد با صفحه کلید کوچک آن، راحت کلمات مورد نظرتان را تایپ کنید که عجیب ولی شدنی است!

ترکیب دکمه‌های سخت‌افزاری استفاده شده در LG Watch Sport نیز بسیار دوست داشتنی هستند. با استفاده از دکمه تاج (دکمه بزرگ وسط)، به آسانی حتی در حال حرکت یا ورزش میتوانید در میان اعلانها اسکرول کنید. دو دکمه میانبر دیگر نیز یکی برای اجرای برنامه پیگیری تناسب اندام و دیگری برای اندروید پی تعبیه شده است که این موضوع باعث اجرای بیشتر این برنامه‌ها خواهد شد.

برنامه تناسب اندام ال‌جی همانند سایر اسمارت‌واچها ضربان قلب شما را هرچند دقیقه یکبار برای اندازه گیری میزان کالری مصرفی ثبت میکند اما نکته‌ جالب توجه امکان نمایش جزئیات رکوردهای ثبت شده در برنامه گوگل فیت است. در واقع تمامی اطلاع ثبت شده، در اپلیکیشن گوگل فیت سینک شده و هر زمان به آن مراجعه کنید اطلاعات مفصل و دقیقتر نمایش داده میشود. سنسور سنجش ضربان قلب این ساعت نیز خیلی دقیق عمل میکند طوری که شاید از شمارش دستی شما دقت بالاتری داشته باشد.

این پایان ماجرا نیست، این ساعت با استفاده از برنامه گوگل فیت به صورت خودکار حرکات ورزشی مختلف را تشخیص داده و تکرارها را نیز ثبت میکند که صرفنظر از اشتباهات جزئی آن واقعا جالب و کاربردی است. به عنوان مثال اگر اهل بدنسازی یا پرورش اندام باشید در هنگام انجام حرکت پرس سینه تعداد آن به صورت خودکار شمارش و ثبت میشود. معمولا گوگل فیت لیستی از حرکاتی که حدس میزند را به شما نشان میدهد و غالبا این حدسها درست هستند ولی با این حال خود شما نیز میتوانید نوع تمرین را به برنامه اعلام کنید تا بر اساس آن فعالیت کند.

ال‌جی واچ اسپورت هر از چند گاهی وزنتان را میپرسد تا پیگیر پیشرفت برنامه تناسب وزن شما باشد. همین موضوع باعث میشود تا در مورد وزنتان هوشیارتر باشید و موارد لازم را رعایت کنید. این گجت قابلیتهای دیگری نیز همچون NFC برای پرداخت از طریق Android Pay و یا سنسور GPS برای ردیابی مسیر دویدن داراست که این اطلاعات را در نسخه موبایلی اسمارت‌فون نیز میتوانید مشاهده کنید.

با استفاده از LTE داخلی این ساعت امکان چک کردن ایمیل، برقراری تماس صوتی، دانلود برنامه‌ها و نمایش اعلانهای شبکه‌های اجتماعی را خواهید داشت، ضمن اینکه این ویژگی باتری دستگاه را نیز سریعتر تخلیه میکند. متاسفانه هنوز برنامه‌های زیادی برای Android Wera عرضه نشده و همچنان زندگی بدون گوشی جزء آرزوهاست.

عمر باتری این دستگاه، متوسط و قابل قبول است. همانند سایر ساعتهای اندروید ویری، LG Watch Sport تا دو روز امکان نگهداری شارژ دارد. البته استفاده از LTE و GPS باعث تخلیه سریعتر شارژ باتری میشود. اگر تمایل دارید خواب شبانه خود را نیز ردیابی کنید بهتر است در طی روز یکبار ساعت خود را شارژ کنید تا در طول شب با مشکل برنخورید.

لازم به ذکر است نه این ساعت و نه سایر ساعتهای هوشمند برای هر فردی مناسب نیستند. با وجود گذشت چندین سال از ارائه اپل‌واچ و پیبل‌واچ هنوز این تکنولوژی جای خود را در زندگی افراد باز نکرده است. ساعتهای هوشمند همانند هزاران گجت دیگر عموما دستگاهی غیر ضروری و با مصارف خاص است که به کار هر کسی نمی‌آید.

LG Watch Sport قطعا یکی از بهترین دیوایسهای نمایش دهنده سیستم‌عامل اندروید ویر است و از این رو یک اسمارت‌واچ قابل تقدیر است ولی با وجود همه ویژگیهای بیان شده هنوز قیمت ۳۵۰ دلاری آن کمی بالا به نظر میرسد که این موضوع سبب میشود تعداد زیادی از مشتریهای بالقوه این گجت از خریدش منصرف شوند.

کد خبر 318037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.