وقتی انگشت اتهام خبرنگاران و عکاسان را نشانه می گیرد

لنجان_نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: ما نمایندگان مجلس باید بسیاری از مسائل را مراعات کنیم و حرفی که می زنیم و حرکات و سکناتی که در مجلس داریم باید تراز نمایندگی را حفظ کند و من که نماینده مردم هستم اگر تراز نمایندگی را مراعات نکنم به نوعی به مردمی که مرا انتخاب کرده اند لطمه زده ام.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، طی سالهای گذشته به دلایل مختلف برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دنبال محدود کردن حضور خبرنگاران، تصویربرداران و عکاسان رسانه‌ها بودند و این روزها نیز بار دیگر زمزمه این محدودیت ها به گوش می رسد.

چراکه به دنبال انتشار و بازتاب گسترده تصاویر منتشر شده از رفتار ناشایست و نسنجیده‌ برخی نمایندگان و تقلای برخی از آنان در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور که برای سلفی گرفتن با موگرینی صف بسته بودند و یا شکار لحظه دوربین‌های خبری از ماجرای حمل گلابی توسط یکی از نماینده مجلس و یا عکاسی نماینده‌ای دیگر از برگه رأی اعتماد خود در جلسه رأی اعتماد به وزرا باعث شد بار دیگر برخی نمایندگان مجلس در روزهای گذشته طرح ممنوعیت ورود عکاسان به صحن علنی مجلس را دوباره مطرح کنند.

و این در حالی است که صحن علنی مجلس به هیچ عنوان حریم شخصی نبوده و نماینده‌ گان هر رفتاری داشته باشند، بحث عمومی است که نیازمند دسترسی آزاد همگان به اطلاعات و اتفاقات رخ داده در پارلمان را می طلبد. باید گفت محدودیت زمان برای حضور عکاسان خبری در جلسه علنی مجلس باعث می‌شود حق دسترسی آزاد به اطلاعات از مردم گرفته شود مگر آنکه بحث امنیت ملی پیش بیاید که مجلس اعلام می‌کند و جلسه غیرعلنی و پشت درهای بسته انجام می‌شود.

باید توجه داشت عکاسان و خبرنگاران وظیفه شهروندی، مدنی و مسئولیت اجتماعی خود را انجام می‌دهند و از این موضوع نیز نباید غافل بود که امروز با پیشرفت تکنولوژی هر یک از شهروندان ما خود به یک شهروند خبرنگار مبدل شده اند؛ بنابراین باید گفت نمایندگان مجلس شورای اسلامی به جای اینکه عکاسان خبری و جامعه را محدود کنند باید از صفات متمایز برخوردار باشند و خود را با شرایط دیپلماسی نمایندگی وفق دهند تا فردی نتواند از آن‌ها سوژه بگیرد.

باید توجه داشت امروز همچنان پس از گذشت چندین سال از ماجرای اخراج علی نژاد از مجلس آن هم به دلیل سوء استفاده از موقعیت خبرنگاری و انتشار اسناد حکومتی و برخی رفتارهای غیر اخلاقی و تنش زا در محیط مجلس این موضوع فراموش نشده است اما باید توجه داشت که برخورد با چنین افراد خبرنگارنما قطعا جایز و حائز اهمیت است اما آیا انتشار عکس هایی از برخی نمایندگان که به جایگاه خود به عنوان نماینده مردم در مجلس به درستی احترام نمی گذارند شایسته چنین تصمیماتی است که حضور خبرنگاران و عکاسان برای پوشش وقاع مجلس محدود شود!؟

از این رو بر ان شدیم با محسن کوهکن نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی، فردی که علی نژاد از ابتدای مجلس هفتم، به شدت با او به عنوان کارپرداز فرهنگی مجلس درگیر بود گفت و گویی داشته باشیم. باید توجه داشت علی نژاد متهم بود که فیش حقوق را از وسایل روی میز کوهکن دزیده است، اما وی در اظهاراتی متناقض مدعی بود که آن را از روی زمین پیدا کرده است! سپس حتی ادعا کرد که آن را از خود کوهکن گرفته است اما آنچه مشخص بود این مهم بود که علی نژاد تنها جاسوسی خبرنگار نما پا به عصر خبر نهاده بود که در نهایت او را به دلایل متعدد از جمله افشای اسناد اداری مجلس و بی‌احترامی به قوانین، از مجلس اخراج کردند.

محسن کوهکن در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان در خصوص درخواست جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برمبنای ایجاد محدودیت برای حضور عکاسان خبرگزاری‌ها و سایر رسانه‌ها در جلسه علنی پارلمان اظهار کرد: به نظر من نماینده مجلس باید شان و جایگاه خود را رعایت کند تا شاهد انتشار برخی تصاویر از برخی نمایندگان در صحن علنی مجلس نباشیم.

وی افزود: فرض را بر این بگذاریم که به طور مثال بنده اقداماتی خلاف شئونات نماینده مجلس داشته باشم و یک رسانه هم به دلیل رودربایستی با من و یا خدایی ناکرده تهدید آن تصاویر پخش نشود اما این مسئله تنها کمک خواهد کرد در این مسیر که مسیر اشتباهی بوده و در آن قدم گذاشته ام آن مسیر را ادامه دهم.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آن زمانی که حرفی خلاف واقع جلوه داده شود و یا مسئله ای تحریف شود آنجا باید با خبرنگاری که دچار چنین اشتباهی شده برخورد شود اما آنجایی که اتفاقی از سوی مسئولی رخ می دهد و ان به درستی و بدون کوچکترین تحریفی به تصویر کشیده می شود آن خبرنگار را هیچگاه نکوهش نمیکنیم.

وی ادامه داد: بنده به مدت ۸ سال ناظر و کارپرداز فرهنگی مجلس بودم و در ارتباط با خبرنگاران در مجلس هفتم و هشتم یک مرتبه هم شکایتی از خبرنگاری نکردم، بله درسابقه بنده وجود دارد که یک به با یک خبرنگار برخورد جدی داشتیم و ایستادم او را از مجلس اخراج کردیم چراکه او مراعات برخی مسائل را نکرد.

کوهکن اضافه کرد: باید توجه داشت که سابقه علی نژاد و اتفاقاتی که در آن طرف مرزها رخ داد و همکاری آن فرد با رسانه های معاند خارجی و قلم به دست شدن برای بی بی سی و آمریکا نشان می دهد تشخیص من در این خصوص درست بوده است.

وی عنون کرد: بنده معتقد هستم حرکت و صحبت های ما نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی باید در تراز نمایندگان باشد و باید توجه داشت بحث عکس های سلفی که اتفاق افتاد رسانه های خارجی به شدت به این مسئله دامن زدند.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر رسانه های خارجی ها هیزم به اتش این اتفاق افزودند بخاطر آن بود که حضور ۱۰۲ کشور و بیش از ۵۰۰ مسئول ارشد سراسر دنیا در کشور را تحت الشعاع قرار دهند پس نیت خارجی ها نیت مرموزانه، زیرکانه و زد ایرانی بود اما از طرفی چنین اتفاق نیز نباید از سوی برخی نماینگان رخ می داد.

 وی خاطرنشان کرد: احتمال دارد برخی دوستان اعلام کنند نباید این اتفاق رخ می داد اما باید گفت اگر چنانچه بجای این عکس های سلفی چند نماینده خانم که در مجلس حضور دارند خانم موگرینی را احترام کرده و با صحبت می کردند و حتی با او عکس می گرفتند و این تصاویر در دنیا منتشر می شد بازتاب آن آیا مثبت بود یا منفی؟ قطعا بازتاب چنین تصاویری مثبت بود.

کوهکن اذعان کرد: وقتی بنده با برخی همکاران خانم در مجلس صحبت کردم و به بخشی از این نوع عملکرد آنها نیز انتقاد داشتم اعلام کردم در مواردی بوده در مجلس میهمان خانم داشتیم اما نمایندگان خانم ما اصلا جلو نیامده‌اند حال آنکه میهمان ما در مجلس به هر دینی میخواهد باشد و باید توجه داشت ما میزبانیم و وظیفه داریم میزبانی به درستی انجام دهیم.

وی یادآور شد: لذا بنده معتقد هستم ما نمایندگان مجلس باید بسیاری از مسائل را مراعات کنیم و حرفی که می زنیم و حرکات و سکناتی که در مجلس داریم باید تراز نمایندگی را حفظ کند و من که نماینده مردم هستم اگر تراز نمایندگی را مراعات نکنم به نوعی به مردمی که مرا انتخاب کرده اند لطمه زده ام.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: من معتقد نیستم خبرنگار باید اخبار را سانسور کند بلکه معتقدم خبرنگار اصلا نباید سانسور کند اما اگر در مسائل تحریف کرد با ان برخورد شود و روال درست کار این است.

کد خبر 317899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.