دروغ حلال یا آسایش خیال؟

جدال بر سر خوب و بد این قانون نانوشته در حالی ادامه دارد که حذف واژه طلاق و نام همسر زمانی که جدایی در دوران عقد صورت گرفته باشد، پیش‌ از این هم میسر بود و حالا در صورت تصویب این لایحه قانون به‌صورت کلی اجرا شده و طلاق در هر دوره از زندگی صورت گیرد، قابل‌ حذف از شناسنامه زنان خواهد بود.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری ایمنا، «دولت لایحه حذف واژه طلاق از شناسنامه زنان را به مجلس ارائه کرد.» این ‌یک جمله متن خبری است که این روزها حرف‌وحدیث زیادی را میان مسئولان، جامعه شناسان و مردم به راه انداخته است.

جدال بر سر خوب و بد این قانون نانوشته در حالی ادامه دارد که حذف واژه طلاق و نام همسر زمانی که جدایی در دوران عقد صورت گرفته باشد، پیش ‌از این هم میسر بود و حالا در صورت تصویب این لایحه قانون به‌ صورت کلی اجرا شده و طلاق در هر دوره از زندگی صورت گیرد، قابل‌ حذف از شناسنامه زنان خواهد بود.

دروغ را حلال می‌کنیم

سمیه محمودی، نماینده مردم شهرضا و دهاقان و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه این لایحه هنوز در کمیسیون اجتماعی مورد بررسی قرار نگرفته می‌گوید: گفته می‌شود حذف واژه طلاق از شناسنامه بار روحی و روانی این اتفاق برای زنان را کاهش می‌دهد اما باید گفت این اتفاق تغییر محسوس و مثبتی را در زندگی زنان ایجاد نمی‌کند چرا که در صورت ازدواج مجدد، زن باید ازدواج قبلی خود را به فرد مورد نظر اطلاع دهد، واقعیت‌ها را نمی‌توان انکار کرد و زندگی مشترک نباید با پنهان‌کاری آغاز شود، بنابراین حذف طلاق لزوم اطلاع همسر دوم از ازدواج را نفی نمی‌کند و تصویب این لایحه کمک چندانی به زنان نمی‌کند. با این‌ وجود باید دلایل دولت برای ارائه این لایحه در کمیسیون اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد.

سهیلا جلودارزاده، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز با بیان اینکه این طرح مجوز دروغ را در جامعه صادر می‌کند، آن را «بنا نهادن زندگی بر پایه دروغ و ظلم به زن و مرد» می‌نامد.

او معتقد است: اینکه هر دختری که در زندگی خانوادگی دچار شکست می‌شود، آن را عیب دانسته و به دنبال پنهان کردن آن باشد، خود منشأ استرس‌ها و آسیب‌های دائمی است.

آسایش خیال و حفظ آبرو اعتبار برای زنان

ابراز مخالفت این دو عضو کمیسیون اجتماعی با حذف واژه طلاق از شناسنامه زنان در حالی است که حسین غفرانی، مدیرکل ثبت‌احوال استان اصفهان این لایحه را طرحی جامع و مؤثر در راستای دفاع از حقوق فردی و شهروندی زنان می‌داند.

او می‌گوید: بر اساس این لایحه واژه طلاق تنها از شناسنامه زنان حذف می‌شود و همچنان در ثبت‌ احوال و نهادهای هویتی ثبت و ضبط‌ شده و قابل ‌استعلام خواهد بود بنابراین مشکلاتی مانند پنهان‌کاری قابل‌ طرح نیست، از سوی دیگر وجود اطلاعات محرمانه اشخاص در شناسنامه که به‌ عنوان مدرک هویتی فرد در همه ادارات و سازمان‌ها استفاده و ارائه می‌شود، ضروری نیست و با حذف این اطلاعات آبرو و اعتبار زنان در جامعه حفظ‌ شده و بار روانی طلاق برای آنها کاسته می‌شود.

در همین حال بهارلو، کارشناس مسائل اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، ضمن مؤثر و مفید دانستن این لایحه برای زنان می‌گوید: در حال حاضر اگر طلاق فرد در دوران عقد اتفاق بیفتد به ‌سادگی قابل‌ حذف از شناسنامه است و با تصویب این لایحه به ‌صورت کلی اجرا می‌شود.

او اضافه می‌کند: طلاق حق مدنی، شرعی و قانونی هر شهروند است اما معمولاً تبعات و فشار روانی طلاق برای خانم‌ها بسیار زیاد و بعضاً غیر قابل ‌تحمل می‌شود به ‌طوری ‌که فرد را با بیماری‌های روحی و روانی مواجه می‌کند چرا که تا آخر عمر مجبور به همراه داشتن اسم همسر اول خود در شناسنامه و احتمالاً پاسخگویی به سؤالاتی در خصوص زندگی ناموفق خود است.

این کارشناس اجتماعی با بیان اینکه در فرهنگ فقهی اسلام اصلی به نام «اصل صحت» مطرح است، اظهار می‌کند: طبق این اصل در معاشرت‌های روزمره و حتی قضاوت‌ها بنا بر «صحت» گفته‌های افراد است و در زمینه ازدواج هم اغلب زنان همه مسائل مورد نیاز در مورد خود و زندگی‌شان را به فرد مقابل اطلاع می‌دهند، از طرفی به‌ صورت کلی پنهان کردن ازدواج اول و طلاق کار آسانی نیست و درصد بسیار کمی از زنان ازدواج اول را از همسرشان پنهان می‌کنند بنابراین این مسئله که با تصویب این لایحه پنهان‌کاری و دروغ رواج می‌یابد تا حد زیادی منتفی است و از سوی دیگر این لایحه می‌تواند کمک بزرگی باشد به زنانی که زندگی ناموفقی را پشت سر گذاشته‌اند.

از حذف طلاق تا کاهش ازدواج

بهروز ۳۱ ساله و مجرد است او در این باره معتقد است این قانون تعدی به ‌حق مرد در آگاهی از سوابق زناشویی همسر خود و مخالف اصول اولیه تشکیل خانواده سالم و ازدواج پایدار است.

علی جوان ۲۸ ساله اصفهانی هم تصویب این لایحه را مساوی با ایجاد موانع بیشتر برای ازدواج مردان می‌داند و می‌گوید: روزبه‌روز ازدواج برای مردان سخت‌تر و پرحاشیه‌تر می‌شود و با این کار، تعداد بیشتری از آقایان انگیزه برای ازدواج را از دست می‌دهند و متقابلاً تعداد دختران مجرد هم بیشتر می‌شود و این یعنی تداوم مشکلات فعلی.

نگاه جامعه به زنان مطلقه اشتباه است

مهسا ۲۵ ساله و مادر یک فرزند است او تصویب این لایحه را باعث مصون ماندن زنان از بسیاری از آسیب‌ها می‌داند و معتقد است: متأسفانه در جامعه ما نگاه به زنان مطلقه نگاه خوبی نیست و همین باعث می‌شود در محیط‌های شغلی و اجتماعی انواع حاشیه‌ها و مشکلات برای زنان ایجاد شود با حذف طلاق این مشکلات کمتر می‌شود و برای ازدواج هم یک استعلام از اداره ثبت ‌احوال مشکل را حل می‌کند.

قوانین انتزاعی تصویب نکنید

فاطمه ۳۵ ساله و مطلقه است او مشکل عمده زنان مطلقه را نوع نگاه جامعه به آنها می‌داند و معتقد است تا زمانی که نگاه جامعه به این زنان اصلاح نشود این قبیل قوانین مانند پاک کردن صورت‌مسئله هستند.

به گزارش ایمنا، باید گفت اگر چه ممکن است این لایحه کمی از بار مشکلات زنان مطلقه را کاهش دهد اما احتمالاً مشکلاتی را هم برای آنها ایجاد می‌کند و باید با بررسی دقیق دید آیا این قانون هدفی که در نظر دارد را تأمین می‌کند و یا مانند بسیاری از قوانین دیگر انتزاعی طراحی و تصویب‌ شده و به اهداف خود نمی‌رسد.

کد خبر 317669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.