روغن

سرطان، بیماری های قلبی-عروقی و کبد چرب از جمله امراضی هستند که شیوع زیادی در سطح جامعه پیدا کرده اند. یکی از مهمترین عوامل ایجاد و بروز آنها به نوع روغن مصرفی خانوار بر می گردد.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، اغلب ما اگرچه نگرانی هایی در مورد روغن هایی که استفاده می کنیم، داریم اما کمتر به تحقیق اساسی درباره آن می پردازیم.

 برخی همچنان به استفاده از روغن های جامد پرداخته و می گویند طعم آن بسیار عالی است، عده ای دیگر از جایگزینی روغن کنجد با روغن های دیگر می گویند و برخی معتقدند هیچ روغنی، روغن زرد نمی شود.

قدیمی ترها استفاده از آن را مدام به جوانان روغن نباتی گوشزد می کنند و عامل بیماری های نسل جدید را استفاده نکردن از روغن حیوانی می دانند.

از قیمت بالای آن که چشم بپوشیم، باید بدانیم مصرف این روغن با وجود فواید بسیار آن متناسب با فعالیت های زندگی ماشینی امروزی نیست.

پزشکان معتقدند مصرف روغن حیوانی در جامعه کم تحرک امروزی، به علت دارا بودن اسیدهای چرب موجود درآن(اسید لوریک و میرستیک) باعث افزایش کلسترول LDL می شود، همچنین افرادی که کلسترول بالا دارند مجاز به استفاده از چربی حیوانی نیستند.

امروز درباره روغن های خوراکی و باید ها و نباید های مصرف آنها، گفتگویی را با «دکتر محمود باباییان- متخصص طب سنتی» انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

یکی از مهمترین خوراکی هایی که در همه آشپزخانه ها یافت می شود، روغن است؛ برای انتخاب یک روغن خوب از دیدگاه طب ایرانی به چه فاکتورهایی باید توجه کرد؟

بدن انسانی که دستگاه گوارش سالم داشته باشد، به دو مزه علاقه زیادی دارد، یکی شیرینی ها و دیگری چربی ها است.

از دیدگاه طب ایرانی چربی دیر هضم است اما شوری و تحریک دستگاه گوارش ناشی از خوردن غذاهای شور را از بین می برد؛ چربی باعث استحکام و اعتدال بدن می شود.

چربی خصوصیات دیگری هم دارد، به عنوان مثال باعث می شود شکم راحت تر کار کند، باعث افزایش غلظت در بدن می شود؛ اما مصرف بیش از حد چربی ها می تواند مشکلات و عوارضی را برای انسان به همراه داشته باشد.

چربی های مضر باعث افزایش کلسترول، سفتی عروق و ناراحتی های قلبی و عروقی و مستعد شدن به سرطان ها می شود

حداقل ۲۵ درصد انرژی بدن باید از چربی ها تأمین شود؛ چربی باعث استحکام سلول های بدن می شود و این بسیار مفید است.

نکته ای راجع به غذاهای شور اشاره کردید، بیشتر در این باره توضیح دهید!

غذاهای شور و نمک ها باعث می شود سیستم بدن انسان رو به خشکی برود و حالات عصبی ایجاد شود.

مصرف چربی ها البته به اندازه کافی می تواند این مشکلات را برطرف و ضررهای شوری را کاهش دهد.

چربی ها باید با مزه های خاصی همراه شوند، کمی تلخ بودن می تواند ضرر چربی ها را بگیرد.

منظور از تلخی چربی چیست؟

گیاهانی وجود دارند که مزه تلخ دارند مثل کاسنی که باعث پیشگیری از اختلالات چربی در بدن می شود و یا سماق و زرشک که عوارض چربی را کمتر می کند.

کاربری برخی از روغن ها برای سرخ کردن است، روغن های سرخ کردنی هم در طب ایرانی شرایطی دارد؟

انواع پخت هایی که در دسترس هستند شامل پخت های تحت فشار(در زودپزها) است، روش بعدی پخت معمولی است(آب پز ها و بخارپزها) این روش در طب ایرانی توصیه می شود.

یک روش هم کباب کردن است و دیگر روش مورد علاقه سرخ کردن است چون همه معتقدند مزه و طعم خاصی به غذا می دهند.

برای سرخ کردن غذا باید در نظر داشته باشیم نکته مهم هنگام سرخ کردن، نقطه دود است اگر روغن به قدر داغ شود که به نقطه دود برسد، به این معناست که ترکیبات روغن در حال تغییر کردن است پس باید از روغن هایی استفاده کنیم که دیر تر به نقطه دود برسند مثل روغن آفتابگردان!

بعضی روغن ها مثل روغن زیتون نقطه دود پایینی دارد و در طبخ های ملایم و بیشتر در سالادها استفاده می شود.

البته نحوه نگهداری و پخت روغن ها بسیار مهم است، روغن باید به سطح مواد به صورت قطره ای مالیده شود و سرخ کردن در حرارت کم و در عمق اندک ظروف انجام شود.

نکته دیگر اینکه نمک را هنگام پخت و سرخ کردن اضافه نشود بلکه در مراحل انتهایی اضافه شود، چون نمک نقطه دود روغن را کاهش می دهد.

خیلی ها موقع تهیه نیمرو یا سرخ کردن سیب زمینی از همان ابتدا به روغن نمک اضافه می کنند، این کار بسیار اشتباه است.

آیا فاکتورهای دیگری هم وجود دارند که بر روی نقطه دود روغن تأثیر بگذارند؟

بله، نکته دیگر اینکه نوع نگهداری روغن بسیار مهم است، روغن باید در جای خنک و تاریک نگهداری شود.

خیلی ها روغن را سرخ می کنند و برای بار دوم نگه می دارند، برای این کار باید روغن را از صافی رد کرده و در یخچال نگهداری و ۳ روز پس از آن برای بار دوم مصرف کنند.

روغن نگهداری شده را نباید با روغن جدید مخلوط کرد؛ روغن را باید فقط یکبار استفاده کرد.

امروزه سبک زندگی نسبت به قدیم بسیار تغییر کرده است، مشکل فعلی جامعه تحرک کم است که باعث سفتی عروق می شود.

چگونه می توانیم متوجه شویم که روغن کیفیت خود را از دست داده است؟

بوی نامطبوع، مزه تند، کف آلود شدن روغن و رنگ تیره آن از نشانه های بی کیفیت شدن و غیر قابل استفاده بودن روغن است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =