فضای سبز شمال اصفهان از حالت خمودی خارج می شود

به گفته مدیر منطقه ۷ شهرداری اصفهان با احداث ۳ مخزن فضای سبز در بلوار فرزانگان و انتقال پساب شمال شهر، فضای سبز این منطقه از حالت خمودگی خارج می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، منطقه ۷ به دلیل وسعت زیاد و جمعیت روبه رشد در سال ۱۳۸۷ به دو منطقه ۷ و ۱۴ تبدیل شده است و در حال حاضر از شمال به خیابان لوله گاز از تقاطع بزرگراه معلم تا ۱۶۰ متر قبل از جاده دولت آباد؛ از جنوب به میدان شهدا، خیابان مدرس، خیابان آیت الله ادیب؛ از شرق به خیابان بعثت، خیابان آل بویه، خیابان محمد طاهر و از غرب به فلکه شهدا در امتداد کاوه، بزرگراه معلم تا تقاطع خیابان گاز منتهی می شود.

برای آشنایی بیشتر با اقدامات انجام شده در این منطقه، گفتگویی را با «علی اصغر شاطوری- مدیر منطقه ۷ شهرداری اصفهان» انجام داده ایم که به شرح زیر از نظر شما خوانندگان می گذرد:

ویژگی های منطقه ۷ کدامند؟

در محدوده منطقه ۷ شهرداری اصفهان ۱۶۰ هزار نفر جمعیت ساکن هستند.

این منطقه از نظر معابر جزء رتبه های اول و از نظر مساحت جزء ۴ منطقه اول در بین مناطق ۱۵ گانه محسوب می شود.

چه پروژه هایی به تازگی در این منطقه افتتاح و در اختیار شهروندان قرار گرفته است؟

یکی پروژه هایی که در این منطقه به بهره برداری رسیده است، ورودی کوی حضرت ولی عصر(عج) بود.

با توجه به اینکه در این مسیر راهی باریک و دو طرفه وجود داشت و تصادفات زیادی رقم می خورد، تصمیم به ساماندهی آن گرفته شد، از این رو ورودی کوی حضرت ولی عصر(عج) با ۲ باند ۱۱ متری رفت و برگشت و فضای سبزی به عرض ۲۰ متر در حال احداث است.

قرارداد احداث فضای سبز آن منعقد شده و تا یک ماه آینده عملیات عمرانی آن آغاز و تا ۲ ماه آینده به بهره برداری می رسد.

داخل کوی ولیعصر از نظر فضای سبز شهری با کمبود مواجه بودیم که با افتتاح این پروژه ساکنان می توانند از فضای سبز آن استفاده کنند.

پروژه دیگر زیرسازی و دفع آب های سطحی، جدول گذاری و پیاده روسازی خیابان گلستان حدفاصل بزرگراه کاوه تا چهارراه هسا بود که در اختیار شهروندان قرار گرفت.

ساماندهی کوی زیتون و احداث خیابان آل یاسین حدفاصل خیابان فلاطوری تا بزرگراه چمران دیگر پروژه های انجام شده بود که تقدیم شهروندان شد.

در کنار انجام این طرحها، انجام پروژه های خرد شامل پروژه پیاده روسازی بخشی از خیابان کاوه، ساماندهی پارکها و بخشی از روشنایی مادی ها و پارکها انجام شده و خیابان سازی خیابان یکتا نیز مورد بهره برداری قرار گرفته است.

چه پروژه هایی باعث زیباسازی، کاهش ترافیک و تاثیرات زیست محیطی منطقه شده است؟

پروژه های زیادی را در دست اقدام داریم که نیاز شهروندان و به خصوص نیاز شمال شهر اصفهان است.

یکی از معضلات موجود در منطقه ۷ شهرداری اصفهان، کیفیت آب فضای سبز است.

به دلیل کیفیت بسیار پایین آب در این منطقه، فضای سبز منطقه ۷ از کیفیت و شادابی لازم برخوردار نیست زیرا آب بسیار شور است نه تنها قابل شرب نیست برای آبیاری فضای سبز هم مناسب نمی باشد.

در این راستا در شمال منطقه، در قسمت جنوب بلوار فرزانگان، ۳ مخزن آب فضای سبز هر کدام با گنجایش  ۲۵۰۰ مترمکعب  را احداث کردیم که در حال حاضر قرارداد ایستگاه پمپاژ منعقد شده و عملیات عمرانی آن نیز آغاز شده است.

اجرای این طرح یکی از پروژه های زیرساختی فضای سبز منطقه ۷ شهرداری اصفهان به شمار می رود و قرار است پساب فاضلاب شمال شهر که توسط شهرداری خریداری شده است، به این منبع های آب انتقال داده شود تا پس از چندبار تصفیه، فضای سبز شمال را با این آب ها آبیاری کنیم.

با تحقق این مهم قطعاً فضای سبز منطقه ۷ از حالت خمودی خارج و به شکل شاداب در خواهد آمد.

در حال حاضر سرانه فضای سبز شهروندان ساکن در این منطقه چقدر است؟

سرانه فضای سبز در این منطقه حدود ۱۷ مترمربع است؛ وجود باغ فدک در این منطقه سرانه فضای سبز شهروندان را نسبت به سایر مناطق افزایش داده است.

در بزرگراه چمران چند خیابان وجود داردکه روبه روی هم قرار گرفته اند اما اتوبان مانع اتصال آنها شده است، در این ارتباط برنامه ای دارید؟

اتوبان چمران حدفاصل زیرگذر لاله تا پل چمران  به طول ۳ کیلومتر است اما در این نقطه از شهر دسترسی خیابان های شمالی و جنوبی بزرگراه چمران مشکل بزرگی است که متأسفانه با توجه به شرایط موجود تردد، دچار مشکل شده است.

پایین بودن ایمنی عابران پیاده و عرض کم اتوبان چمران از مشکلات دیگر این محدوده است.

طرح ترافیکی بزرگراه چمران حدفاصل زیرگذر لاله تا پل چمران  به شورای ترافیک ارجاع شده و مشاور طرح های خوبی ارایه کرده است اما اینکه کدام طرح باید اجرایی شود در شورای عالی سیاست گذاری طرح ها در شهرداری اصفهان در حال بررسی است و باید به جمع بندی برسد تا طرح نهایی در نظر گرفته شود.

جمع بندی طرح ترافیکی اتوبان چمران در شورای عالی سیاست گذاری طرح ها به نتیجه خواهد رسید اما چون هزینه اجرایی هر طرح ها از متوسط تا خیلی زیاد است ناچار هستیم در بودجه سال آینده تحقق طرح ها را در نظر بگیریم اما طرح های ترافیکی کوتاه مدت احتمالی طرح را می توان در بودجه امسال لحاظ کرد.

کد خبر 317368

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.