۹۰ درصد دردهای قفسه سینه کودکان منشأ غیرقلبی دارند

درد قفسه سینه یک علامت شایع بین کودکان و نوجوانان می باشدکه خوشبختانه معمولاً علت ان قلبی نیست.

به گزارش گروه علم وفناوری خبرگزاری ایمنا، میانگین سنی درد قفسه سینه کودکان ١١-١٤ سالگی می باشد، ولی ممکن است در هرسنی حتی در ٤ سالگی نیز دیده شود.

در کودکان خوشبختانه درد قلبی شایع نیست اکثر دردهای قلبی که در ناحیه قفسه سینه احساس می شود، منشأ غیر قلب دارند و از هر سنی هم می تواند شروع شود.

در افراد بالغ و بزرگسالان، درد قفسه سینه دلیل عضلانی و قلبی دارد اما در کودکان، کمتر مربوط به مشکلات قلبی استمعمولا دردهای عضلانی-اسکلتی در یک ناحیه مشخص بوده و با حرکت، نفس عمیق و با فشار دست شدت درد بیشتر می شود.

اغلب چند ثانیه تا چند دقیقه طول می کشد ولی گاهی ممکن است طولانی نیز باشد، در صورتی که تب و علایم تنفسی وجود نداشته باشد، اگر با دم درد سینه بیمار تشدید پیدا کن، د احتمال علت عضلانی- اسکلتی خیلی بالا می باشد.

یک فوق تخصص قلب و اطفال تاکید می کند: هنگامی که هوا رو به سردی برود، ماهیچه های اطراف قلب دچار گرفتگی می شود.

دکتر بهاره دهقان می افزاید: حرکت های ناگهانی کودکان هنگام ورزش کردن ممکن است عضلات جلوی قلب را دچار گرفتگی کند و کودک به اشتباه  احساس کند که قلب او درد گرفته است.

وی اظهارمی کند: ۹۰ درصد از درد قفسه سینه در کودکان امری عادی است و ۱۰ درصد از این کودکان ممکن است دارای مشکل خاصی باشند که با معاینات پزشکی تشخیص داده می‌شود.
فوق تخصص قلب و اطفال درد قفسه سینه در کودکان را یکی از شکایات عمده والدین دانسته و ادامه می دهد: زمانی که والدین متوجه درد قفسه سینه در کودک خود می‌شوند، مضطرب شده و احساس می‌کنند این درد مربوط به قلب طفل است؛ در حقیقت در بیشتر موارد این عارضه مربوط به درد بین دنده و عضلات بین‌ دنده‌ای کودک است
وی تصریح می کند: زمانی که کودک از درد قفسه سینه شکایت دارد ابتدا باید وضعیت و شدت درد همچنین نفس کشیدن او مورد بررسی قرار گیرد. 


ضربه و سرماخوردگی از جمله عوامل ایجاد درد قفسه سینه در کودکان
دکتر دهقان ضربه و سرماخوردگی را از جمله عوامل ایجاد درد قفسه سینه در کودکان دانسته و اضافه می کند: هیجانات و دردهای روحی و روانی نیز می‌تواند در بروز این عارضه نقش داشته باشد
وی یادآور می شود: علل قلبی درد قفسه سینه کودکان اگرچه زیاد شایع نیست ولی بسیار مهم است؛ بعضی از بیماری های قلبی کودکان ممکن است با درد قفسه سینه تظاهر پیدا بکند که شامل: افتادگی دریچه میترال، التهاب دیواره قلب (میوکاردیت)، التهاب پرده های قلب (پریکاردیت)، افزایش ضخامت دیواره قلب همراه با انسداد خروجی بطن چپ، تنگی دریچه آئورت، نا منظمی های ضربان قلب، اختلال در خونرسانی عروق کرونر می باشد.

اختلال در خونرسانی عروق کرونر در بزرگسالان اغلب ناشی از بیماری ارترواسکلروزیس(تصلب الشرائین) می باشد، در حالی که در کودکان در زمینه بیماری کاوازاکی (نوعی التهاب در دیواره عروق قلبی با علت نامعلوم)، ناهنجاریهای مادرزادی عروق کرونر یا ارتباط شریانی- وریدی عروق کرونر است.

اگر درد قفسه سینه همراه با طپش قلب، سرگیجه یا سنکوپ باشداغلب به دلیل بیماری قلبی می باشد.

فوق تخصص قلب و اطفال تاکید می کند: دردهای قلبی معمولا با ورزش شروع و با استراحت بهتر می شوند، ماهیت فشارنده داشته و بسیار شدید و منتشر می باشدو ممکن است با تعریق، تهوع و تنگی نفس همراه باشد.

وی علل ریوی درد قفسه سینه کودکان و نوجوانان را شامل: آسم، سرفه مزمن، عفونت ریوی، عفونت مجاری هوای (برونشیت)، وجود جسم خارجی در ریه و بندرت بدخیمی ها خواند.

دکتر دهقان با اشاره به اینکه علل گوارشی درد قفسه سینه مربوط به بازگشت محتویات معده به مری(رفلاکس)، التهاب مری (ازوفاژیت)، التهاب معده (گاستریت) و گاها جسم خارجی می باشد، می افزاید: درد قفسه سینه ناشی از اضطراب شدید در کودکان و نوجوانان به دلیل تنفس های تند که باعث تغییر ترکیبات گازهای خونی (الکالوز تنفسی) شده و باعث منقبض شدن عروق کرونر و درد می شود.

بررسی علل روحی روانی درد قفسه سینه کودکان ضروری است

تنفس سریع (هیپرونتیلاسیون) ناشی از اضطراب یا حملات پانیک می تواند همراه با درد قفسه سینه، تنفس سخت، سرگیجه، گزگز دست ها باشد.

معمولاً علت درد در این بیماران اسپاسم دیافراگم، اتساع معده ناشی از بلع زیاد هوا، اسپاسم عروق کرونر ناشی از الکالوز تنفسی است.

زمانی باید به فکر علل روحی - روانی باشیم که سایر علل جسمانی درد قفسه سینه قبلا از طریق بررسی کامل رد شده باشد.

دکتر دهقان معتقد است درد قفسه سینه بچه های بزرگتر، معمولاً همراه با سایر مشکلات جسمی و اختلال خواب همراه می باشد.

وی می گوید: زمینه روحی روانی در نوجوانان به خصوص در دخترخانم ها شایعتر بوده و اغلب بدنبال یک استرس روحی و یا بدنبال تشخیص اخیر یک بیماری جسمی در انها دیده می شود.

این فوق تخصص قلب و عروق تاکید می کند: درد قفسه سینه با منشاءروحی- روانی در خانواده های که سابقه بیماری قلبی دارند یا اخیرا یکی از بستگان انها به علت بیماری قلبی فوت کرده، شایعتر است.

وی به راهکارهای درمانی این عارضه اشاره و تصریح می کند: درمان درد ناحیه قفسه سینه بستگی به علت زمینه ای دارد و بعد از تشخیص علت زمینه ای درمان در همان راستا انجام می شود.

دکتر دهقان اضافه می کند: بعد از بررسی بیمار در بیشتر مواقع دادن اطمینان کامل به بیمار و والدین در مورد اینکه بیماری مهمی وجود ندارد، در کاهش درد و اضطراب انها بسیار موثر  است.

کد خبر 317365

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 26
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • باران IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    1 0
    من حالم خوب نیست و قلبم درد میکنه و تیر میکشه