کل زندگی بشر به سلامت خاک گره خورده است

آدمی سرشتی از خاک دارد و به خاک باز می گردد بنابراین باید خاکی وجود داشته باشد تا انسانی هم باشد؛ ضرورت خاک به اندازه هوا و آب برای انسان اساسی بوده به طوریکه کل زندگی بشر به سلامت خاک گره خورده است.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، خاک از دیر ایام از مهم ترین عناصر حیاتی بشر شناخته می شده و در یونان باستان یکی از عناصر چهارگانه به همراه آب، آتش و هوا به حساب می آمده وکه یکی از عناصر تشکیل دهنده موجودات زنده و از جمله انسان است.

بنی آدم نه تنها سرشت از خاک دارد بلکه ریشه در خاک  دارد؛ بنابراین باید خاکی وجود داشته باشد تا انسانی هم باشد و همچنین انسان هم باید خاکی باشد تا بشود نام انسان بر او نهاد.

کل زندگی مفهومی است از تغییرات خاک، از این رو برای ارج نهادن به زندگی خودمان باید برای خاک اهمیت قائل باشیم. ضرورت  خاک برای انسان مانند هوا و آب است به طوری که کل زندگی بشر به سلامت خاک گره خورده است و اگر خاک سالم نباشد کل زنجیره غذایی موجودات به خصوص انسان به خطر می افتد. اهمیت خاک را  زمانی درک میکنیم که ریزگرد ها در هوا پدیدار شوند و یا میوه ای که می خوریم طعم خوبی نداشته باشد و یا آب شرب سالم نباشد. «با این پیش زمینه ها شعار پانزدهمین کنگره علوم خاک را (خاک، سلامتی و زندگی )گذاشتیم» اینرا محمد علی حاج عباسی دبیر علمی پانزدهمین کنگره علوم خاک می گوید.

و اما این معجون(خاک) در کنار خصوصیات و استفاده هایی که از آن می شود چالش های زیادی هم دارد که متخصصین به مدد علوم دیگر و روش ها و ابزار علمی دیگر باید درصدد رفع آن باشند.

دکتر حاج عباسی، دبیر علمی کنگره علوم خاک معتقد است: چالش ها مربوط به خاک با افزایش جمعیت، کاهش سطح زیر کشت به ازای هر نفر، با بیشتر شدن وقایع طبیعی، فرسایش خاک،آمایش اراضی و تغذیه گیاه حاصلخیزی که در نتیجه کاهش کیفیت خاک است، افزایش پیدا می کند که می توان با  راه کار های محفوظ کننده خاک و پیاده سازی فناوری های اثبات شده مانند کشاورزی حفاظت شده، اقداماتی در رفع معضلات انجام دهیم.

وی می گوید: حدود ۲۰۰ چالش گزارش داده شده  که بخشی از آن مربوط به فرسایش خاک، نداشتن اطلاعات کافی از زمین های اراضی، تعیین کاربری و بهره وری ها و ... است که تخریب فیزیکی و شیمیایی و بیولوژیکی و از بین رفتن خاک به طرق مختلف از مهم ترین چالش های بشر کنونی است که در اکثر موارد فعالیت های انسانی مانند کشاورزی ، صنعت و جنگل و معدن تراشی و چرای بیرویه دام و ...  از مهم ترین عامل نابودی خاک است.

شناخت و ارتقاء زندگی بشر با شناخت خاک

دبیر علمی کنگره علوم خاک با اشاره به اینکه بخش نرم افزاری قضیه مشکل بسیار مهم تر است، ادامه می دهد: گاهی معضلات و مشکلات خاک اصلا دیده نمی شود و موضوع خاک و اهمیت ان باید مانند دیگر موضوعات در فکر و اندیشه انسان ها پذیرفته شود. از جمله فعالیت هایی که در دنیا در ارتباط با اهمیت خاک و معضلات آن صورت گرفته است؛ تالیف کتاب هایی برای کودکان و نوجوانان با مضمون "اگر بخواهیم زندگی خود را بشناسیم و اگر بخواهیم زندگی را ارتقاء دهیم باید خاک را بشناسیم و به آن بها دهیم."

اگر ما متخصصین خاک بخاهیم جامعه به خاک و زمین توجه بیشتری کند باید علاوه بر نوشته های معمول، از راه فرهنگی و هنری و جذاب تری وارد شویم  به صورتی که  دانش علمی و فرهنگی عقاید بیرونی و تصاویر درونی را در یک راه جذاب متصل سازند تا بتوانیم از تخریب خاک جلوگیری کنیم.

خاک رفته، سرمایه رفته

عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی آلودگی خاک را از دیگر معضلات این حوزه عنوان می کند و می گوید: آلودگی خاک می تواند از طریق زباله های صنعتی و کشاورزی مانند کود و سم  بیش از حد و نا بجا باعث ورود مواد شیمیای و نفتی و بیولوژیکی به خاک شود و بعد با بارندگی ها به ریشه گیاه و در نتیجه به میوه و گیاه مصرفی ما برسد.

با توجه به مسائل اقتصادی، سالانه مقدار زیادی از خاک را با فرسایش از دست می دهیم و خاکی که ریشه گیاه بتواند در آن رشد کند، هر سانتی متر آن حدود ۲۰۰ سال طول می کشد تا ایجاد شود وقتی که با باد و سیل این خاک شسته شود در واقع  پول و بودجه مملکت هم از دست می رود.

کد خبر 317298

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.