شورای زرین شهر، سودای قدرت یا دغدغه خدمت؟!

لنجان_این روزهاخبرهاباز از اختلاف نظر وشروعی بدون شور و شورایی به دور از وحدت عمل در زرین شهرحکایت داشت و این در حالی است که درامور مربوط به شوراهای اسلامی شهر و روستا اصل و محور انتخاب هیئت رییسه و نمایندگان در مجامع نیست ونبایدبرای این امر که چه کسی رییس شده یا نشده همه چیز را تحت الشعاع قرار دهیم

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان،دین اسلام اهمیت زیادی را برای امر مهم شورا و مشورت در زندگی روزمره و مدیریت جامعه قائل شده و اهمیت و جایگاه و فواید مشورت را به جامعه مسلمانان گوشزد کرده است. خداوند در سوره بقره آیه ۲۳۳، آل عمران آیه ۱۵۹ و سوره شوری آیه ۳۸ بر مشورت و اهتمام به نظر و رای مردم و همفکری اشاره نمود و در احادیث و روایات از پیامبر اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) بر اهمیت شور و مشورت تاکید شده و مسلمانان را به گفت ‌وگو و تبادل نظر با افراد صادق، صاحب نظر و آگاه به امور تشویق کرده ‌اند. پیامبر گرامی اسلام(ص) به حضرت علی(ع) تاکید می ‌فرمایند که «مشورت را در همه امور به کار گیرید». بنابراین بر اهمیت و تاکید دین مبین اسلام بر امر شور و مشورت در امور هیچ تردیدی نیست. در نتیجه می ‌توان گفت که، فواید و آثار شور و مشورت عبارت است از: مشارکت مردم و دخالت دادن افراد جامعه و نظارت آنان برای اجرای درست قانون و مدیریت امور، شناسایی و اصلاح تصمیمات خطا و اشتباه، جلوگیری از استبداد و خودکامگی در رای وتصمیم گیری‌ ها و رفع زمینه ‌های بدگمانی و جلب نظر مردم، رعایت حقوق و تامین منافع و مصالح عمومی جامعه، کمک به شایسته‌ سالاری در جامعه، کمک به حاکم شدن اندیشه خردورزی و رشد عقلانی و شکوفایی استعدادها، استفاده از آگاهی و اندیشه‌ های تمام افراد جامعه در جهت ارایه راهکارهای بهینه. باید توجه داشت براساس اصول قانون اساسی، اداره امور کشور باید با اتکاء به آرای عمومی انجام گیرد. اصول ششم و هفتم و اصول یکصدم تا یکصد و ششم قانون اساسی، حدود و اختیارات شوراها را تعیین می‌ کند و اختصاص این تعداد از اصول قانون اساسی به امر شورا و مشورت، نشانگر اعتقاد عمیق نظام و رهبران جمهوری اسلامی به این امر مهم است.از سوی دیگر شوراها به صورت کلان و شورایاری ‌ها به صورت حلقه میانه ‌ای هستند که باید مردم و خواسته‌ های مردم را به تصمیم گیری‌ های مدیران شهری و دولت در مقام اجرایی و حتی مجلس در مقام قانون ‌گذاری پیوند دهند، مطالبات مردم را خواستار شوند و پیگیری کنند. دستیابی به چنین هدفی وقتی انجام خواهد شد که جایگاه شوراها به عنوان کانون‌های منتخب مردمی به بالندگی و استحکام برسد. استحکام این نظام بستگی به آگاهی، شناخت و احساس مسئولیت مردم در قبال حقوق شهروندیشان دارد. شهروندانی که خود را ارزشمند می‌ پندارند و حق تصمیم‌ گیری و اظهارنظر کردن را از حقوق مسلم خود می ‌دانند می ‌بایست شهروندان پویا و فعال باشند که برای دستیابی به حقوق شهروندی خود تلاش کنند، این افراد با احساس مسوولیتی که در مورد حقوق شهروندی دارند به دنبال پیشرفت وضعیت اجتماعی هستند و حتی پیشرفت اجتماعی را بر پیشرفت فردی مقدم می ‌دانند و در امور اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و عمرانی در جامعه بی‌ وقفه تلاش می ‌کنند.باید توجه داشت در چنین جامعه‌ ای است که روح تفکر و تصمیم‌ گیری جمعی بر جامعه سایه می ‌افکند و راه بر هر گونه زیاده‌خواهی و تصمیم‌ گیری ‌های یک جانبه را می ‌بندد. شوراها به عنوان نهادهای مردمی کانون‌ های موثری برای آموزش وظایف شهروندی هستند و به عنوان حلقه واسط میان مردم و مدیران اجرایی و شهری نقش موثری در پیگیری مطالبات مردم دارند.
اول شهریور ماه ۹۶ نخستین روز آغاز به کار دوره پنجم شوراهای اسلامی شهر و روستا بود اما پس از برگزاری مراسم تحلیف اعضای پنجمین دوره شوراهای اسلامی زرین شهر، مسئله ای که در صدر اخبار در فضای مجازی قرار گرفت و بازتاب گسترده ای در فضای رسانه ای شهرستان لنجان داشت، خبر اختلاف‌نظرها میان اعضای شورای  زرین شهر در همان ساعات اولیه کار بر سر انتخاب هیئت رئیسه و کمسیون ها بود و این مسئله تا جایی پیش رفت که موجی از ناامیدی فضای شهر را فرا گرفت چراکه شهروندان دل به آینده ای روشن توام با پیشرفت هرچه بیشتر شهرشان بسته بودند اما اعضاء شورای اسلامی از همین ابتدای امر درگیر پیچ و خم اختلافات درون گروهی شدند و خاطرات تلخ دوره چهارم را بار دیگر در مردم یاداور شدند و این در حالی است که مقام معظم رهبری در سخنان خود تاکید داشتند، از اولین روز آغاز به کار و بدون هدر دادن حتی یک روز، شانه به زیربار سنگینی که بر عهده‌ی شما نهاده شده بدهید و مسابقه در خدمت‌رسانی را آغاز کنید.
آری بار دیگر خبرها باز از اختلاف نظر و شروعی بدون شور و شورایی به دور از وحدت عمل حکایت داشت و این در حالی است که در امور مربوط به شوراهای اسلامی شهر و روستا اصل و محور انتخاب هیئت رییسه و نمایندگان در مجامع نیست و نباید برای این امر که چه کسی رییس شده یا نشده همه چیز را تحت الشعاع قرار دهیم  و باید گفت ظرفیت بالای کار و خدمت به مردم از مسیر بی اعتنا بودن به این امور می گذرد نه دامن زدن به چنین مسائل حاشیه ای و اینکه چه کسی رئیس شده و چه کسی رای نیاورده! همه چیز را به حاشیه ببرد. طبق قانون برای انتخاب ریاست شورا و یا شهرداری رای گیری صورت پذیرد و افراد باید تابع رای اکثریت باشند و جامعه ما رویه ای را می پسند که افرادیکه برای حضور در هیئت رئیسه بنا بر هر دلیل درست یا غلط رای نیاوردند به افراد دیگر تبریک گفته و نشان دهند ظرفیت انها بالاتر از اینگونه مسائل است ولو آنکه به آنها بی مهری شده باشد و بحث رئیس بودن یا نبودن آنها به فضای عمومی و مجازی کشیده شود. شک نکنید مردم از مسئولان خدمت و تلاش می خواهند نه دعوی سر مسئولیت در شورا و در صورت ادامه چنین رویه ای کلاف اختلافات هر روز بیش از پیش درهم می‌پیچید و قطعا تنش‌ها میان اعضای شورای شهر بیشتر خواهد شد. مردم امیدوارند همه برادران و خواهران عضو شورای اسلامی شهر زرین شهر همانند ید واحده وارد گود خدمت شده و خروجی جلسات آنها حل مشکلات باشد چراکه کارکنان شهرداری چندین ماه است حقوق نگرفته اند و انتظار اقدامات عملی از شما عزیزان دارند نه بحث و گفتگو و مجادله روی این امور دست چندمی و غیر مهم. و امروز نیز دومین جلسه ی علنی شورا که به دلیل غیبت ۳ عضو از ۷ عضو شورا برای تشکیل به حد نصاب قانونی نرسیده و باعث شد تا سرنوشت شهرداری زرین شهر در بلاتکلیفی باقی بماند شهری که با مشکلات متعدد بدون شهردار است واقعا به چه حالی خواهد افتاد! باید به فکر مردم بود چراکه این اتفاقات به نوعی توهین به مردم است.
اداره شهر و ارتقای کیفیت زندگی در شهر ها به تیپ و قیافه افراد، شعار های بدون پشتوانه و تو خالی، مدرک های بدون تجربه و تخصص، افراد ثروتمند و قبیله دار و یا دوز و کلک افراد سیاستمدار نیازی ندارد. شورای شهر محل تربیت و آزمون و خطا نیست. شهر ما نیازمند ایده های خلاق متخصصان، صداقت و سلامتشان برای توسعه پایدار شهری است.
بهتر است سخنان مقام معظم رهبری را که فرمودند یقیناً اگر شوراها به وظایف خود عمل می‌نمودند و مردم را به نیّتها و کارآیی خودشان امیدوار می‌کردند، استقبال مردم باز هم بیشتر می‌شد. مردم مایلند در اداره‌ی کشور به وظیفه‌ی خود عمل کنند و سهم و حقّ خود را نیز استیفاء نمایند. اگر کسانی هم که در شوراهای سراسر کشور انتخاب شده‌اند، ان‌شاءاللَّه به وظایف خود عمل کنند و از جنجال و غوغاگری سیاسی و پرداختن به اموری که وظایف آنها نیست، پرهیز کنند و به وظیفه‌ی خود بپردازند - که وظیفه‌ی آنها اداره‌ی امور شهرها و روستاها و رسیدن به مشکلات مردم در محدوده‌ی وظایف خودشان است - بلاشک علاقه‌ی مردم نسبت به این نهاد مهمّ جمهوری اسلامی که در قانون اساسی روی آن تأکید شده، بیشتر خواهد شد. را فراموش نکنیم چراکه همواره سخنان معظم له باید سرلوحه امور و تصمیمات مسئولان باشد.

کد خبر 317185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.