رشد توسعه عمرانی بخش سلامت در اصفهان چشمگیر است/ افزایش ۲۵ درصدی تخت های بیمارستانی

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت گفت:رشد توسعه عمرانی بخش سلامت در اصفهان چشمگیر و قابل تحسین است.

به گزارش خبرنگار ایمنا،  سید علی صدرالسادات ظهر امروز در آیین افتتاح جشنواره عمران و سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: در برنامه‌های عمرانی که در وزارت بهداشت داشتیم تلاش بر این شد تا شرایط بهتر شود البته اقدامات بسیاری مانده اما با همت جمعی دوستان اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است و توانسته ایم طرح های بسیاری را تکمیل و آماده بهره برداری کنیم. 

وی افزود: یکی از اقدامات خوبی که در این دوره داشتیم توسعه تخت‌های بیمارستانی در سطح کشور بود؛ شاخصی که برای ایران در تخت بیمارستان است رضایت بخش نیست، از این رو هدف گیری طرح ۲۱ هزار تخت بیمارستانی را انتخاب کردیم و درحالیکه هدف گیری بالایی نبود اما اقدام بسیار بزرگی بود و امروز بیش از ۲۳ هزار تخت بیمارستانی آماده شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: در طرح ۲۱ هزار تخت بیمارستانی شاهد ساخت بزرگترین پروژه درمانی ۳۵ سال گذشته بوده‌ایم به گونه ای که در حال حاضر تخت‌های بیمارستانی ما ۲۵ درصد افزایش یافته‌اند.

صدرالسادات بیان کرد: اعتباری که برای این کار داشته‌ایم بخشی از ارزش افزوده و استفاده از اعتبارات ماده ۳۷ بود و بخشی دیگر به همت خیرین محقق شد.

وی اضافه کرد: در کنار اجرای طرح تحول سلامت، احداث بیمارستان های جدید و توسعه و بازسازی بیمارستان های قبلی صورت گرفت.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت در خصوص دستاوردهای این طرح اعلام کرد: ۲۲ بیمارستان با ظرفیت بیش از ۲۰۰ تخت از مهم ترین دستاوردهای این طرح بوده است.

وی همچنین بهره برداری از ۴۵ بیمارستان با ظرفیت بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تخت و تکمیل بیمارستان‌های نیمه تمام را از دیگر دستاوردهای این طرح عنوان کرد، و افزود: با پروژه‌هایی که در حوزه طرح تحول اجرا شده، تاکنون ۲۰ هزار و ۵۹۷ تخت بیمارستانی در قالب توسعه و تکمیل تخت‌های بیمارستانی تحویل داده شده است.

وی تصریح کرد: از این تعداد ۱۶ هزار ۹۷۴ تخت به همت دانشگاه های علوم پزشکی، چهار هزار و ۳۱۳ تخت توسط سازمان مجری در وزارت راه و شهرسازی کشور و چهر هزار و ۶۹۲ تخت در قالب طرح تحول سلامت تکمیل و راه اندازی شد.

صدرالسادات بیان کرد: اگر می خواستیم روند گذشته را دنبال کنیم احتمال تنها ۱۰۴ هزار تخت در بیمارستان‌ها داشتیم اما امروز ۱۲۱ هزار تخت آماده داریم، و این تنها مدیون همت جهادی مدیرن است.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت یادآور شد: یکی از افتخارات ما این است که از جنوبی ترین نقطه کشور تا شمال کشور این اتفاقات رخ داده و توازن در استان‌ها برقرار است.

وی با اشاره به تعداد تخت‌های فعال استان اصفهان ابراز کرد: در اصفهان ۶ هزار و ۶۰۹ تخت فعال است که ۳ هزار و ۶۶۲ تخت فرسوده و تعداد ۲ هزار ۹۴۷ تخت غیر فرسوده در استان داریم.

صدرالسادات در ادامه افزود: در قالب اجرای ۲۱ هزار تخت، یک هزار و ۸۵ تخت مربوط به استان اصفهان است.

وی تاکید کرد: پس از طرح ۲۱ هزار تخت، دیگر اقدامات مهم در طرح تحول سلامت شامل احداث و بهسازی اورژانس، احداث کلینیک‌های ویژه، احداث و توسعه بلوک‌های زایمانی، ارتقای هتلینگ بیمارستانی و احداث مرکز غربالگیری سرطان است.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد:  در طرح تحول سلامت بالغ بر ۱۹۸ هزار متر مربع احداث بلوک زایمانی داشته‌ایم که ۳۱۳ تخت تکمیل شده و یک هزار و ۲۰۷ تخت ویژخ ای دی آر آماده داریم.

صدرالسادات تعداد تخت های ویژه زایمان طبیعی در استان اصفهان را ۵۶ تخت عنوان کرد.

وی بیان کرد: تاکنون حدود ۴۰۰ هزار متر مربع کلینیک ویژه در سراسر کشور اجرا شده و ۱۰۸ کلینیک ویژه بهره برداری شده است.

وی افزود: حدود ۲۰۰ هزار متر مربع از اورژانس‌های منتخب نیز بهسازی و احداث شده‌اند که ۳۰ پروژه با ظرفیت ۶۱۰ تخت افتتاح شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت ادامه داد: سهم استان اصفهان ۷۱ تخت اورژانس بوده است.

وی در خصوص طرح مراکز غربالگری و تشخیص سرطان گفت: حدود ۷۶ هزار متر مربع از این مراکز احداث شده است.

صدرالسادات خاطرنشان کرد: در حوزه بهداشت اقدامات قابل توجهی صورت گرفته که شامل طرح تکمیل و توسعه شبکه بهداشت کشور، ارتقا سرانه فضای بهداشتی از ۴۴ متر مربع به ۷۵ متر مربع بوده‌ایم.

وی افزود: در چهار سال گذشته سه هزار و ۴۰۰ خانه بهداشت جدید و ۳۶۵ مرکز سلامت روستایی همراه با ۷۵۰ مرکز پانسیون پزشک، ۵۱۵ واحد بهداشتی تکمیل شده را احداث کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: در سال گذشته تفاهم نامه های متعددی میان وزیر بهداشت، استانداران و دانشگاه‌های سراسر کشور به امضا رسد تا با همکاری خیران و اعتبارات محلی و وزارت‌خانه پروژه‌های بیشتری را انجام دهیم.

وی ادامه داد: در قالب این تفاهم نامه ها ۶ هزار ۶۵۶ پروژه بهداشتی در دستور کار قرار گرفت که تاکنون ۶ هزار و ۱۵ پروژه تکمیل شده اگر شرایط بودجه و اعتبارات بهتر شود تا پایان امسال بخش عمده‌ای از طرح‌ها تکمیل و بهره‌برداری می شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت در خصوص استان اصفهان یادآور شد: در اصفهان ۲۳ خانه بهداشت، ۵ مرکز سلامت روستایی، ۱۳۳ پروژه تفاهم نامه ها تکمیل شده است و مابقی پروژه ها ی استان ۳۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند.

جشنواره عمران سلامت ششم تا هشتم شهریور سالجاری در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در حال برگزاری است. تیر ماه امسال جشنواره عمران سلامت به صورت سراسری در تهران برگزار شد و پس از آنها این جشنواره به صورت استانی در برخی استان ها مانند البرز و آذربایجان شرقی برگزار شد و شهریور ماه نیز در اصفهان آغاز بکار کرد.

کد خبر 317095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.