علوم پزشکی اصفهان در میان ۵ دانشگاه برتر کشور/ اجرای طرح تحول سلامت با قوت ادامه می یابد

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: درنظر داریم برنامه های مهم را به سریع ترین نحو و بالاترین کیفیت اجرا کنیم، یکی از این پروژه ها طرح تحول سلامت است که با قوت به راه خود ادامه می دهد و با جدیت پیگیری می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دکتر طاهره چنگیز ظهر امروز در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن تبریک روز پزشک، روز داروساز و هفته دولت اظهار کرد: از آنجاییکه دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور به نوعی منعکس کننده عملکردهای وزارت بهداشت هستند، از این رو بخشی از برنامه ها در سطح ملی تعیین می شوند و هر دانشگاهی برش استانی را در سطح شهری اعمال می کند.

وی افزود: بخشی از برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان طرح‌های ملی است که در سطح کلان اجرا می‌شود و ازجمله آن‌ها برنامه تحول سلامت دولت تدبیر و امید است که در اصفهان نیز به قوت سابق پیگیری و اجرا خواهد شد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان کرد: نقشه راه بهبود دانشگاه علوم پزشکی را با جدیت و قدرت ادامه می‌دهیم؛ از جمله این برنامه ها ارتقا آزمون‌ها، تطابق بین‌المللی و ... است که نقشه راه است.

اجرای طرح تحول سلامت با قوت ادامه می یابد

چنگیز تاکید کرد: در این چندساله اصفهان درزمینهٔ ارتقا دانشگاه علوم پزشکی استان نمونه کشوری بوده است؛ ما معتقدیم مدیری باید کار خوب را خوب انجام دهد. از این رو درنظر داریم برنامه های مهم را به سریع ترین نحو و بالاترین کیفیت اجرا کنیم. 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های علوم پزشکی بلافاصله پس از اتمام تحصیلات وارد بازار خدمات می‌شوند، این نشان دهنده این است که آموزش‌های ما متناسب و مناسب نیازهای اصلی و حقیقی جامعه است.

وی همچنین عنوان کرد: باید به سمت آزمون‌های مهارتی و عملی پیش برویم، برنامه‌های بهداشت، درمان، غذا و دارو را با جدیت هرچه‌تمام‌تر ادامه خواهیم داد، نقشه توسعه پژوهشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نیز از سال‌ها پیش تدوین‌شده است و برنامه‌ریزی‌های بلندمدت انجام‌شده که خود را ملزم به پیگیری آن‌ها می‌دانیم، معتقدیم که پژوهش‌ها نیز باید متناسب با نیاز جامعه باشد.

وی تاکید کرد: در همین راستا پژوهش های مورد نیاز منطقه اصفهان شامل مباحث آلودگی هوا، بیماری ها و انواع سرطان ها بیشتر پیگیری می شود.

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان جزو ۵ دانشگاه علوم پزشکی برتر کشور است

چنگیز ادامه داد: طی چهار سال گذشته تفاهم نامه های همکاری میان علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه های بین المللی مختل از سراسر نیا به امضا رسیده است؛ با ارتباط‌ با دانشگاه‌های ژاپن، کره جنوبی و آلمان در حال انطباق با آن‌ها هستیم تا زمینه‌های همکاری نیز فراهم شود و این کار زیر نظر بخش ارتباطات بین‌الملل وزارت بهداشت در حال انجام است.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در کشور سرآمد است، تصریح کرد: به لحاظ آموزشی دسته‌بندی و رتبه‌بندی خاصی وجود دارد اما از بین ۵۲ دانشگاه علوم پزشکی کشور تنها ۷ دانشگاه توانستند اعتبار کامل بگیرند که دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یکی از آن‌هاست.

ایرانی کار می کنیم، بین المللی می اندیشیم و با منطقه رقابت می کنیم

وی در ادامه بابیان اینکه شاخص‌های مختلفی برای ارزیابی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان جز ۵ دانشگاه علوم پزشکی برتر کشور است که در بعضی حیطه‌ها مانند آموزش پرستاری و آموزش داروسازی رتبه یک کشور هستیم و در بعضی موارد در رتبه‌های بعدی قرار داریم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان کرد: نباید به این رتبه‌های اول دل‌خوش شد چراکه اگر قرار است به برنامه‌های کلان دست‌یابیم باید نگاه ارتقا در منطقه و جهان را داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در صدد مقایسه خود با ایران نیستیم بلکه ایرانی کار می کنیم، بین المللی می اندیشیم و با منطقه رقابت می کنیم.

از نظر بهره وری پژوهشی اصفهان با فاصله از دیگر شهرهای کشور جلو است

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تعامل و تلاش بیشتر را رمز کسب جایگاه خوب در دنیا دانست و مطرح کرد: در بررسی‌ها به نسبت تعداد اعضا هیئت‌علمی و پژوهشگران، بروندادهای علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مثبت بوده است، با توجه به ۸۲۰ هیئت‌علمی و سرانه تعداد پژوهشگر و سرانه بودجه، برونداد علمی اصفهان از تهران هم بیشتر است .

وی تلاش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان را معطوف به تحقق سند ۱۴۰۴ دانست و بیان کرد: در ۴ سال گذشته به‌اندازه همه‌سال‌های گذشته برای مناطق محروم کارشده است.

افتتاح بیمارستان های خصوصی راهشگای تحقق گردشگری سلامت

وی در خصوص دست یابی به جایگاه گردشگری سلامت در استان افزود: در گردشگری سلامت اصفهان توان بالقوه‌ای دارد که تبدیل‌شدن آن به توان بالفعل، نیازمند برنامه‌ریزی‌های بین بخشی و استانی است.

چنگیز اضافه کرد: افتتاح بیمارستان‌های خصوصی می‌تواند به انجام این برنامه‌ریزی‌ها کمک کند، البته نباید به بهانه توجه به گردشگران سلامت خارجی از خدمت‌رسانی به بیماران داخلی غافل شد.

وی ادامه داد: توسعه این صنعت در استان اصفهان نیازمند تامین کامل زیرساخت های گردشگری و سلامت مانند اسکان گردشگران است.
وی در همین خصوص افزود: برای مثال عراقی‌ها تمایل بسیار زیادی برای دریافت خدمات درمانی از ایران دارند و به‌واسطه قرابت و نزدیکی معنوی اصفهانی‌ها با عتبات، شهروندان عتبات علاقه خاصی به گذراندن دوره‌های درمانی خود در اصفهان دارند، برای اجرای طب سنتی نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و منسجم هستیم.

برای حل مشکل طلب از بیمه ها راهکار تعامل را در پی می گیریم

وی در بخش دیگر از سخنان خود درخصوص رضایتمندی مردم از خمات خاطرنشان کرد: باید به این موضوع توجه داشت که هیچ‌وقت رضایت ۱۰۰ درصدی محقق نخواهد شد چراکه یک‌طرف رضایتمندی انتظارات و خواسته‌ها مطرح است و هرچه خدمات بیشتر شود انتظارات نیز بیشتر می‌شود، باید دید انتظارات چیست و تا چه حد می‌توان پاسخ داد، بخشی از انتظارات توسعه زیرساخت‌ها را می‌طلبد.

وی افزود: برای حل این مشکل باید زیرساخت دیگر بیمارستان های دیگر محیا شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان چاره حل مشکل خدمات‌رسانی بیمارستان الزهرا را تجهیز و توسعه بیمارستان امین در شمال شهر اصفهان دانست و اظهار کرد: اگر بیمارستان امین به‌عنوان یک بیمارستان کامل توسعه یابد بسیاری از مشکلات بیمارستان الزهرا حل خواهد شد.

وی در ادامه گفت: محیط‌های اورژانسی و بیمارستانی محیط‌های پراسترسی است و کارکنان فعال در این بخش‌ها به دلیل آن‌که در روز بارها با پرخاش همراهان بیماران که نگران وضعیت بیمار خود هستند مواجه می‌شوند، آستانه تحملشان پایین‌تر آمده است و این‌یک مسئله عادی است چراکه آن‌ها هم مانند ما هستند، هم‌چنین پرداخت به‌موقع حقوق و مزایای آن‌ها می‌تواند تا حد زیادی از این نارضایتی‌ها بکاهد.

چنگیز مشکل تأخیر در پرداختی‌ها را یک مشکل ملی دانست و عنوان کرد: این مسئله ربطی به اصفهان ندارد، یکی از بحث‌های جدی طرح تحول سلامت این است که از هزینه‌های اضافی درمانی جلوگیری کند چراکه بخش زیادی از منابع خرج خدمات گران‌قیمت و گاها بی‌اثر می‌شود، راه آن شناسایی نقاط پرهزینه درمان و کنترل آن‌هاست، برای مثال آلبومین که یکی از داروهای گران‌قیمت است برای تجویز آن دستورالعمل صادرشده است و از زمان اجرای آن بخش زیادی از هزینه‌های درمانی کاهش‌یافته است.

کد خبر 316993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.