۹۸ درصد یبوست ها به دلیل نقص در شبکه انتهایی روده بزرگ اتفاق می افتد

یبوست، مشکلی آزاردهنده است که کودکان و حتی شیرخواران را هم درگیر می‌کند، در حقیقت می‌توان گفت یبوست یکی از شایع‌ترین علل مراجعه به مطب‌های فوق تخصص گوارش کودکان است.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، یبوست در کودکان مشکلی شایع است، اما می‌توان با اقدامات ساده‌ای از آن پیشگیری یا آن را رفع کرد.

البته در بسیاری مواقع به اشتباه الگوی طبیعی دفع را به حساب یبوست می‌گذارند یا بر خلاف آن، کودک یبوست دارد، ولی به موقع تشخیص داده نمی‌شود.

 امروز درباره علل ایجاد یبوست در کودکان  گفتگویی را با «دکتر پیمان نصری- فوق تخصص گوارش، کبد و تغذیه کودکان» انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

شما به عنوان فوق تخصص گوارش، کبد و تغذیه کودکان چه زمانی اعلام می کنید که یک کودک دچار یبوست شده است؟

یبوست در رشته ما تعریف خاصی دارد، در دوران شیرخوارگی نوزادان و کودکان زیر ۴ سال اگر دفع کمتر از ۲ بار در هفته و در افراد بالاتر از ۴ سال اگر کمتر از ۳ بار در هفته انجام شود، یبوست اتفاق افتاده است.

دفع دیر هنگام با عوارضی همچون دفع دردناک، اقتباس مدفوع و بی اختیاری همراه خواهد بود.

چه علایمی در کودک باید باعث شود که والدین به ایجاد یبوست پی ببرند؟

یبوست بسیار شایع شده است، خیلی اوقات والدین نمی دانند که یبوست فرزندان هم مشابه یبوست بزرگسالان است.

کودکی که یبوست دارد، علاوه بر اینکه دیر به دیر دستشویی می رود، ممکن است به علت یبوست دفع مدفوع دردناک و طویل را داشته باشد.

وقتی کودک از دستشویی رفتن بترسد و امتناع کند، هنگامی که دستشویی داشته باشد پشت مبل یا در یک اتاق برود و پاهای خود را به یکدیگر قیچی کند و فشار دهد تا از دفع جلوگیری کند، به این معناست که یبوست دارد و می خواهد جلوی درد را بگیرد.

اولین باری که کودک یبوست می گیرد، درد شدیدی پیدا می کند و دفعه بعدی از ترس این درد، خود را محکم می گیرد و دستشویی خود را به تاخیر می اندازد و همین عامل باعث می شود مدفوع قطور تر شود و بار بعد بیشتر درد داشته باشد.

این چرخه معیوب می شود که در جایی باید بشکند.

در این مواقع باید چه اقدامی انجام داد؟

باید رژیم غذایی مناسبی برای کودک در نظرگرفته شود.

رژیم غذایی این افراد باید حاوی فیبر کافی باشد و از سبزیجات و میوه های تازه استفاده شود، اکثر میوه های تابستان برای بهبود یبوست مناسب هستند؛ البته باید در بُعد روحی هم کار شود، وقتی کودکی از رفتن به دستشویی ترس دارد، والدین باید با تشویق ها و دلداری هایی و یادآوری اینکه الان زمان رفتن به دستشویی است، بر روی کودک خود کار کنند.

معمولاَ درمان یبوست زمان طولانی نیاز دارد زیرا هنگام درمان هم باید عادات مربوط به دستشویی رفتن را آموزش دهند و در عین حال بر روی شرایط روحی فرزند هم کار کنند.

آیا یبوست ریشه مادرزادی دارد؟

بله، عوامل اصلی یبوست در دو دسته طبقه بندی می شود، یکی «عملکردی» است؛ به این معنا که کودک از رفتن به دستشویی امتناع می کندو دسته دوم  افرادی هستند که نقص در شبکه انتهایی روده بزرگ دارند، به طوری که شبکه عصبی  بخشی از روده بزرگ مختل است و باعث می شود آن حرکات پیش برنده روده بزرگ که مدفوع را رو به جلو می برد، مختل شود بنابراین مدفوع تا جایی که عصب وجود دارد، می رسد و پشت آن انباشته می شود و درمان آن راهی جز انجام عمل جراحی ندارد.

چه درصدی شامل ریشه مادرزادی می شود؟

خیلی کم، ۹۸ درصد علل عملکردی است.

یبوست بیشتر در چه مواقعی شایع می شود؟

علیرغم اینکه بیشتر میوه های فصل تابستان برای درمان یبوست مناسب هستند، اما اکثراً مشاهده می شود که یبوست در این فصل بیشتر شیوع پیدا می کند.

در مسافرت های تابستانی به خصوص سفر با اتوبوس که ساعت ها کودک بدون حرکت است، باعث می شود مدفوع در روده کودک سفت و باعث یبوست شود.

یا اینکه در هنگام سفر معمولاً خانواده ها کمتر میوه مصرف می کنند و این هم علت مهم بروز یبوست است.

آیا استرس هم تأثیر گذار است؟

بله، بسیاری از افراد هنگام استرس دچار یبوست هم می شوند.

کد خبر 316958

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.