روزانه پاسخگوی ۲۵۰۰ تماس امدادخواهی با اورژانس اصفهان هستیم

هر روز در زندگی تک تک ما حوادث و اتفاق هایی می افتد که از کنار آن می گذریم یا نحوه برخورد با آنها را نمی دانیم.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، گاهی یک علامت یا یک حادثه را خیلی ساده می گیریم اما بعد متوجه می شویم که چه حادثه بزرگی بوده است، مثل زمین خوردن یک سالمند، در مقابل گاهی فکر می کنیم یک حادثه بسیار مهم است اما در واقع اینگونه نبوده است.

امروز گفتگویی را با «دکتر مهرزاد آرتنگ- مسؤل مرکز فرماندهی عملیات اورژانس پیش بیمارستانی اصفهان» که حدود ۲۴ سال تجربه کار در مدیریت حوادث پزشکی دارد، انجام داده ایم تا بدانیم فوریت های پزشکی کدامند و اورژانس چه کارهایی می تواند انجام دهد.

چه مواردی فوریت های اورژانسی محسوب می شوند؟

در عالم پزشکی هیچگاه نمی توان گفت یک علامت نشانه یک بیماری است، خیلی موارد در آن دخیل هستند اما هر آنچه که حیات فرد را دچار اختلال کند و نیاز به یک اقدام فوری داشته باشد به طوری که اگر اقدامی انجام نشود، فرد جان خود را از دست می دهد و یا نقص عضو ایجاد می شود، فوریت های اورژانسی به شمار می رود.

اگر به بیماری که مشکل تنفسی دارد و به سختی نفس می کشد، سریع اکسیژن رسانی نشود، فوت می کند.

تمام تماس های استان به یک مرکز وصل می شود؟

در هر شهرستان یک مرکز فرماندهی داریم اما داخل شهرستان اصفهان اگر از شهرهای اطراف اصفهان از جمله جرقویه اگر تماس داشته باشیم، نزدیک ترین واحد امدادی به محل حادثه اعزام می شود.

خوشبختانه در سال های اخیر شناخت مردم از اورژانس پیش بیمارستانی بسیار بهتر شده است به طوری که ما روزانه بالغ بر ۲۵۰۰ تماس امدادخواهی با اورژانس اصفهان را پاسخگو هستیم.

در واقع در این مرکز پتانسیل های محدود و تقاضاهای زیادی داریم که تلاش ما رسیدگی به تمام موارد است.

هماهنگی اپراتور با واحد های اورژانس چقدر زمان نیاز دارد؟

در مرکز فرماندهی عملیات اورژانس پیش بیمارستانی اصفهان یک نفراپراتور، یک نفر کارشناس پرستاری و فوریت های پزشکی و یک نفر هم پزشک مستقر است.

هر فردی که تماس می گیرد، ابتدا به کارشناس ارتباط داده می شود، البته فرد تماس گیرنده باید با خونسردی به سؤالات کارشناس اتاق فرمان پاسخ دهد.

متأسفانه بسیاری اوقات افراد فقط تماس می گیرند و تقاضای اعزام اورژانس را دارند و حتی گاهی فراموش می کنند آدرس بدهند.

بعد دوباره باید تماس بگیریم و همین مسأله تأخیر در  امداد رسانی به وجود می آورد.

مردم باید سعی کنند در هنگام وقوع یک اتفاق خونسردی خود را حفظ کنند و با دقت به سؤالات کارشناس یا پزشک اورژانس جواب دهند، چه بسا در بسیاری از مواقع جان بیمار تا رسیدن واحد امدادی از مرگ حتمی نجات پیدا می کند و در مقابل گاهی با یک راهنمایی جزیی مشکل برطرف می شود.

حفظ خونسردی و آرامش در شرایط حاد بسیار سخت اما ضروری است.

چطور باید شرح حال بیمار را بیان کرد؟

فردی که با اورژانس تماس می گیرد باید حداقل اطلاعات از محل حادثه و فرد بیمار را بداند و به مرکز اعلام کند.

نکات بسیار مهم را باید اعلام کند، به عنوان مثال هنگام تصادفات در جاده ها، اتوبان ها یا بزرگراهها از نکات حائز اهمیت این است که چند مصدوم در محل حادثه است تا بدانیم چند واحد امدادی باید اعزام کنیم.

مهمترین نکته این است که بدانیم محل حادثه دقیقاً کجا است، مثلاً کدام لاین اتوبان و یا در چند کیلومتری کدام شهر است.

خیلی از مواقع مشاهده شده در حادثه تصادف هیچ مصدومی نبوده اما فقط صرف اینکه تصادف اتفاق افتاده با اورژانس تماس گرفته می شود

باید فرد تماس گیرنده اعلام کند فرد مصدوم زن است یا مرد، چه سنی دارد، وضعیت هوشیاری او چگونه است، تنفس دارد یا خیر؛ اینها مواردی هستند که به نحوه امدادرسانی تا زمان رسیدن اورژانس کمک زیادی می کند.

البته دیر رسیدن واحدهای امدادی گاهی یک مشکل بزرگی است!؟

علیرغم پتانسیل های اندک، تعداد ماموریت های امدادی مرکز فرماندهی عملیات اورژانس پیش بیمارستانی اصفهان روزانه ۳۰۰ مأموریت است.

گاهی در شهر مسیرهای تعریف شده برای عبور واحدهای امدادی نداریم و بسیار در ترافیک می مانیم.

گاهی وقتی محل حادثه نزدیک باشد، پزشک از آمبولانس خارج و با یک وسیله دیگر خود را به فرد مصدوم می رساند تا بعد واحد اورژانس به محل برسد(البته در مواقعی که نشانی محل نزدیک باشد).

در شهر طی ۸ دقیقه در ۸۰ درصد ماموریت ها باید بر سر بالین بیمار برسیم اما این مشکلات که بیان شد در این مسیر دردسرساز می شود.

خوشبختانه در حال حاضر میانگین زمان حضور بر سر بالین بیمار در استان اصفهان مطابق استاندارد کشوری است.

واحدهای اورژانس در چه زمانی مجاز به روشن کردن آژیر خودروی امدادی هستند؟

اگر مسیر واحدهای امدادی باز باشد، نباید آژیر را روشن کنند، حتی اگر بیمار داخل آمبولانس باشد؛ چون آژیر هم برای بیمار و هم برای مردم تنش زا است و نگرانی ایجاد می کند.

مردم با دیدن آمبولانس باید بدانند که مسیر این خودرو را باید باز کنند حتی اگر مصدومی نداشته باشد.

خودرویی که از مرکز اورژانس خارج می شود ممکن است چندین بار به ماموریت امداد رسانی اعزام شود، بنابراین ثانیه ها برای خودروهای امدادی بسیار حیاتی است و تعریف مرگ وزندگی انسان ها را دارد.

کد خبر 316940

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.