سپردن نگارش شیوه‌نامه مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان به اصفهان/طول عمر ساختمان‌ها زیاد می‌شود

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان با تاکید بر اینکه نگارش شیوه نامه مبحث ۲۲ به عنوان آخرین مبحث ملی مقررات ساختمان، به اصفهان سپرده شده است، گفت: نگارش این شیوه نامه چهار ماه طول خواهد کشید که در نهایت نقش مهمی در افزایش طول عمر ساختمان ها خواهد داشت.

علی عموشاهی در گفتگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه شیوه نامه مبحث ۲۲ به عنوان آخرین مبحث ملی مقررات ساختمان، به اصفهان سپرده شده است، بیان داشت: اجرای این مبحث به نگهداری ساختمان و دوران بهره برداری از آن بازمی گردد، نقش مهمی در افزایش طول عمر ساختمان ها خواهد داشت.

وی با بیان اینکه طی چند دهه گذشته نظام مهندسی ساختمان تأثیر زیادی بر روی ساخت و سازها داشته است، اظهار داشت: بیش از این در دهه ۶۰ شاهد ویرانگری زلزله های بسیاری در شهرهای مختلف کشور از جمله در رودبار و منجیل بودیم. اما هر چه اثرگذاری نظام مهندسی ساختمان در ساخت و سازها بیشتر شد، آثار تخریب زلزله ها در شهرها کمتر شد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان با اشاره به اینکه متأسفانه در دهه ۶۰ آیین نامه های متقنی برای زلزله ها نداشتیم، یادآور شد: با این وجود از همان زمان آیین نامه ۲۸۰۰ ساختمان، برای کاهش اثرات مخرب زلزله ها مصوب شد.

وی با تاکید بر اینکه امروز با گذشت حدود ۲۳ سال از عمر نظام مهندسی ساختمان، ۲۲ مبحث مهم ساختمانی به عنوان قانون تدوین شده و هر ساخت و سازی باید این مقررات را رعایت کند، افزود: علاوه بر این چهار مبحث دیگر در بخش ساختمان در حال نگارش و تصویب است و برخی دیگر از آیین نامه ها در حال بازنگری هستند.

به اعتقاد عموشاهی، طی ۳۰ سال گذشته، آیین نامه ها تأثیر زیادی بر ساختمان ها گذاشته و حتی مطالعات قبل از ساخت، مطالعات طرح جامع تفضیلی و طرح هادی، ضوابط شهرسازی و ترافیکی و ... دیده می شود. البته تأکید می کنم ما هنوز از نقطه مطلوب شهر و ساختمان های ایده آل فاصله داریم.

وی در خصوص جایگاه نظام مهندسی ساختمان اصفهان در کشور، بیان داشت: نظام مهندسی ساختمان اصفهان یکی از نظام مهندسی های اثرگذار در آیین نامه ها، قوانین و شیوه نامه های کشور است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان تاکید کرد: در حال حاضر آخرین مبحث مقررات ملی ساختمان، مبحث ۲۲ است که اکنون شیوه نامه و مأموریت اصلی آن به استان اصفهان سپرده شده و از اصفهان کلید این مبحث زده شده است و امیدواریم این شیوه نامه به صورت همگانی در کشور اجرایی شود.

وی در پاسخ به این سوال که تمرکز مبحث ۲۲ ساختمان بیشتر بر چه موضوعی است، گفت: مبحث ۲۲ ساختمان بیشتر به نگهداری ساختمان و دوران بهره برداری از ساختمان بازمی گردد.

عموشاهی با ذکر مثالی با اشاره به اینکه موضوع استاندارد آسانسور، نشت های آب و هدر رفت انرژی در ساختمان و ... در این مبحث گنجانده شده است، تصریح کرد: مبحث ۲۲ ساختمان یکی از مباحث مهم ساختمان در راستای افزایش طول عمر ساختمان است.

وی با بیان اینکه نگارش شیوه نامه مبحث ۲۲ ساختمان حدود ۴ ماه طول خواهد کشید، اظهار داشت: این مبحث یکی از وظایف مهم نظام مهندسی ساختمان است. یکی از موارد مهم این مبحث، امضای تفاهم نامه با سازمان بهینه سازی مصرف انرژی بود و قرار است پنج هزار واحد موتورخانه در سطح شهر اصفهان مورد بازبینی، بازرسی و اصلاح قرار گیرند.

به اعتقاد رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان، صرفه جویی در بخش انرژی موجب جلوگیری از هدر رفت سرمایه های ملی می شود و نخستین سود آن عاید بهره بردار خواهد شد. البته سازمان بهینه سازی مصرف انرژی برای ساختمان های عمومی در این خصوص یارانه در نظر می گیرد. از سوی دیگر این مبحث موجب می شود که سرمایه های ملی از بین نرود.

وی گفت: امروز به دلیل رعایت برخی مباحث نظام مهندسی ساختمان، شرایط زیست محیطی نسبت به چند سال گذشته بهبود یافته است و اگر مباحث ساختمان، حمل و نقل و ... مهندسی شود به طور قطع فضا نیز بهتر خواهد شد.

کد خبر 316783

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.