«فقه جواهری» امانتی بزرگ است و توجه نکردن به آن خیانت در امانت

آیت الله العظمی مظاهری طلاب حوزه علمیه را به حفظ «فقه جواهری» تشویق نمود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت الله العظمی حسین مظاهری رئیس حوزه علمیه اصفهان صبح امروز در جمع طلاب جدی الورود حوزه علمیه قم، آنها را به توجه در خاطرات امام خمینی(ره) دعوت کرد و بیان داشت: خاطرات حضرت امام را اهمیت دهید، ایشان بر این بندهای اخلاقی یک عمر پافشاری داشتند. امام خمینی بر فقه سنتی و فقه جواهری تاکید داشته و اصرار بر تقویت آن داشتند، ایشان می فرمودند اگر این فقه جواهری ضربه بخورد بر روحانیت ضربه ای عظیم می خورد.

آیت الله مظاهری به نقل از امام راحل بیان کرد: ایشان بارها تاکید داشتند من تخطی از فقه جواهری را جایز نمی دانم. مراد امام (ره) از فقه جواهری این است که طلبه ای که می خواهد وارد تحصیل شود باید از لحاظ خواندن و نوشتن و تسلط بر قرآن خوب و عالی باشد و انس با قرآن داشته باشد تا وقتی وارد درس شد روی ادبیات کار کند، کلام بزرگان ما همه عربی است و باید طلبه بتواند ادبیات را به خوبی بخواند.

این مرجع عالیقدر ادامه داد: پس از آن نوبت صدر است. صدر مکاتب دارد، دو دایره المعارف دارد، مکاسب دایره المعارف فقه است، طلبه باید راجع به این امور آشنایی پیدا کند. استاد کار خوب مباحثه عالی تا آشنایی کامل از طلبه خود می خواهد. کفایه را با اهمیت بدانید، تلاش و کوشش می خواهد و استاد می خواهد تا آشنایی کامل به کفایه پیدا شود.

وی تاکید نمود: در زمان حضرت امام رسم شده بود برخی درس ایشان را در هنگام تدریس می نوشتند، ایشان منع کردند و گفتند باید ذهن خود را به کار اندازید و فکر کنید، باید شب بر روی درس استاد مطالعه کنید به گونه ای که در مباحثه بتوانید از خارج و خود چیزی برای بیان داشته باشید و پس از مباحثه باید جزوه بنویسید.

حضرت آیت الله العظمی مظاهری خاطرنشان کرد: فقه جواهری امانتی است که به ما داده اند. باید این امانت را حفظ کنیم که اگر اینگونه نکنیم خیانت در امانت کرده ایم که گناهی بزرگ است. طلبه باید بر روی قرآن و اخلاق و روایات اخلاقی به طور جدی کار کند، باید بر روی اصول دین و ولایت به طور جدی کار کند. این خاطره از امام را در جلسات خصوصی و عمومی در نوشته ها بیش از بیست بار دیده ام.

رئیس حوزه علمیه اصفهان یادآور شد: امام(ره) در دم مرگ در مورد فقه جواهری واهمه داشتند. ایشان نگران بودند انقلاب فقه جواهری را تضعیف کنند و بارها می فرمایند اگر این فقه تضعیف شود روز مصیبت ماست و باید این فقه همانگونه که هست به ما برسد.

او افزود: خیلی ناراحتم که فقه جواهری تضعیف شده است، این فقه موضوع مباحثه نباشد و پیش مطالعه نباشد، پیش مطالعه و نوشتن جزوه و مباحثه بسیار کمک می کند. طلبگی کار مشکلی است اما مفید است و نتیجه آن همنشینی با پیامبران است. ما باید این امانت بزرگ را از نسلی به نسل آینده منتقل کنیم.

آیت الله العظمی مظاهری در بیان خاطره ای دیگر از امام (ره) عنوان کرد: امام بر حق الناس تاکید داشتند، ایشان با معجزه انقلاب را پیروز کردند و لطف امام زمان (عج) بود که در مقابل دنیا ایستادند و بدون جنگ و جهاد انقلاب را پیروز کردند. به قم آمدند و نظرشان این بود که کار را به مردم بسپارند و خود ناظر بر کارها باشند. منزلی برای امام اجاره کردند، منزل خوبی بود و امام چند روز در این منزل ماندند و شبی بعد از نماز مغرب و عشا آمدند و گفتند من در این خانه نمی مانم، چون شنیده ام شبه وقف دارد، و هر چه اصرار کردند امام قبول نکردند و آنجا را ترک کردند، به منزلی رفتند که برایشان سخت بود اما قبول نکردند که در خانه شبه دار بمانند.

او در آخرین نصیحت به طلاب بیان داشت: باید به اندازه شهریه مان درس بخوانیم اگرنه که این حق الناس و بیت المال است. حتی وقتی نامه می نویسیم هم باید حق الناس را در نظر بگیریم که اگر بین سطرها هم فاصله بیاندازیم و کاغذ و مرکب را بیش از حد مصرف کنیم باید بدانیم که بیت المال طاقت این را ندارد./

کد خبر 316474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.