تخم مرغ گران نشده است/فروش  ۷۵۰۰ تومانی هر کیلو تخم مرغ

در حالیکه درب مغازه ها هر کیلو تخم مرغ بین ۷۰۰۰ تا ۷۵۰۰ تومان فروخته می شود اما رییس اتحادیه مرغ تخم‌گذار، گفت: در حال حاضر نسبت به اوایل مرداد ماه نرخ هر کیلو تخم‌مرغ بین ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ تومانی کاهش داشته است و مغازه داران باید با قیمت ۵۲۰۰ تومان این محصول را بفروشند.

سید شهاب‌الدین افضل در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایمنا با تاکید به اینکه فقط مجوز واردات تخم مرغ توسط مسئولان کشوری صادر شده است، اظهار داشت: تاکنون هیچ‌گونه تخم‌مرغی وارد کشور و حتی استان اصفهان نشده است.

وی با اشاره به اینکه قیمت روز تخم‌مرغ درب مرغداری‌های استان اصفهان بین ۴۰۰۰ تا ۴۴۰۰ تومان است، تصریح کرد: با احتساب سود بنکداری ۲۳ تا ۲۵ درصد تخم‌مرغ هر شانه ۳۰ تایی درب مغازه اکنون ۵۱۰۰ تا ۵۲۰۰ تومان باید فروخته شود.

رییس اتحادیه مرغ تخم‌گذار و مادر استان اصفهان با تاکید بر اینکه در حال حاضر نسبت به اوایل مرداد ماه نرخ تخم‌مرغ در هر کیلو ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ تومانی کاهش داشته است، یادآور شد: اکنون با سیر نزولی قیمت‌ها یک شانه تخم‌مرغ با ۱۸۰۰ تا ۲ کیلو در بازار اصفهان ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان باید عرضه شود.

وی با اشاره به اینکه قیمت روز تخم‌مرغ درب مرغداری‌های استان اصفهان در اوایل مرداد ماه بین ۵۰۰۰ تا ۵۱۰۰ تومان بود، تصریح کرد: طی یک ماه گذشته با احتساب سود بنکداری ۲۳ درصد تخم‌مرغ هر شانه ۳۰ تایی درب مغازه ۶۱۰۰ تا ۶۲۰۰ تومان فروخته می‌شد.

افضل اضافه کرد: همچنین یک شانه تخم‌مرغ با ۱۸۰۰ تا ۲ کیلوگرم در بازار اصفهان ۱۳۵۰۰ تومان در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گرفت.

شیوع آنفلوانزا دلیل گرانی تخم‌مرغ طی ۲ ماه تابستان در اصفهان

وی شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان طی سال گذشته را یکی از دلیل اصلی گرانی تخم‌مرغ در تیر و مرداد ماه ۹۶ اعلام کرد و گفت: با شیوع این بیماری در زمستان سال گذشته ۳۰ تا ۴۰ درصد از واحدهای مرغ تخم‌گذار استان اصفهان معدوم و صاحبان آن دچار خسارت بسیار شدند.

رییس اتحادیه مرغ تخم‌گذار و مادر استان اصفهان با بیان اینکه با شیوع آنفلوانزا حدود یک سوم ظرفیت مرغ تخم‌گذار در استان حذف شده است، اظهار داشت: با شیوع این بیماری بیشترین تلفات بخش مرغ تخم‌گذار در استان بود و اکنون که ۱.۵ میلیون ظرفیت مرغ تخم‌گذار شرکت سیمرغ از بین رفته عمده تخم‌مرغ تولیدی اصفهان در داخل مصرف می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر برای تغذیه اصفهان تخم‌مرغ سیمرغ را از استان‌های یزد، کرمان و خراسان وارد استان می‌شود.

افضل بیان داشت: روند پیش‌بینی تولید ما براساس روند ماه‌ها و سال‌های گذشته ثابت بوده، اما شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان این روند را کاهش داده و تعداد واحدهای تولیدی تخم‌گذار استان اصفهان اکنون به حداقل رسیده است.

وی تصریح کرد: در استان اصفهان پیش‌بینی تولید سالیانه تخم‌مرغ بالغ بر ۱۰۰ هزار تن است که متاسفانه با شیوع آنفلوانزا بیشترین تلفات بخش مرغ تخم‌گذار در استان بوده است.

رسیدن صادرات تخم‌مرغ به صفر از اصفهان به خارج کشور

رییس اتحادیه مرغ تخم‌گذار و مادر استان اصفهان نظم بخشی به ظرفیت تولید واحدهای مجاز در کشور را یکی دیگر از عوامل گرانی تخم‌مرغ در سال جاری دانست و گفت: افزایش گرمای شدید در فصول تابستان در افزایش قیمت این کالا بی‌تاثیر نبوده است.

وی یادآور شد: طی ماه‌ها و سال گذشته توزیع تخم‌مرغ واحدهای غیرمجاز در بازار اصفهان سبب افت قیمت‌ها بود، اما اکنون تخم‌مرغ این واحدها با شیوع بیماری آنفلوآنزا دیگر نیست.

افضل با تاکید بر اینکه صادرات تخم‌مرغ از استان اصفهان به خارج کشور در سال ۹۶ به صفر رسیده است، گفت: بیشترین صادرات تخم‌مرغ کشور به خارج کشور از این استان انجام می‌شد، اما اکنون صادرات نداریم.

وی اظهار داشت: در حال حاضر آهنگ تولید در استان به نحوی است که صادرات آن به دیگر استان‌های کشور به حداقل رسیده و این امر طی چندین سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

رییس اتحادیه مرغ تخم‌گذار و مادر استان اصفهان با بیان اینکه اکنون بازار تخم‌مرغ در اصفهان متعادل شده است، افزود: به دلیل گرمای شدید در سال جاری بازار مصرف تخم‌مرغ در اصفهان روند کاهشی دارد و هر مقدار از فصول گرما دور شویم مصرف و تقاضا هم افزایش می‌یابد.

کد خبر 316440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.