مدیریت کمر درد، مهم‌تر از درمان آن است/ پوکی استخوان؛ شایع ترین علت کمردرد

گرفتگی عضلات کمر از جمله مهمترین علل شکایت بیماران محسوب می شود؛ مبتلایان به کمردرد بهتر است برای رفع مشکل خود از برخی روش های موثر و مفید طبیعی کمک بگیرند و توصیه های کارشناسان طب فیزیکی را در این خصوص رعایت کنند.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا،  بسیاری از افرادی که از دردهای مزمن رنج می برند، به دنبال راه های طبیعی برای کاهش این دردها هستند تا این که بخواهند زندگی با داروها را انتخاب کنند. این در حالی است که تغییرات ساده در فعالیت های روزمره می تواند برای کاهش کمردرد، دردی که حداقل یک بار در زندگی همه افراد آن را تجربه می کنند، سودمند واقع شود. حال بسته به اینکه علت کمر درد چیست و چه مدت طول کشیده است، روش های درمانی متفاوت است. به گفته کارشناسان کمردرد به ندرت نیاز به جراحی دارد حتی اگر علت آن دیسک کمر باشد.

نکته قابل توجه دیگر این است که اگر یکبار کمردرد گرفته اید، احتمال آن وجود دارد که باز هم به آن مبتلا شوید. بنابراین اگرچه درمان کمردرد مهم است، اما مهم تر از آن مدیریت درد است.

مهم ترین روش های پیشگیری از بروز کمردرد این است که افراد یاد بگیرند عضلات کمر و شکم خود را قوی نگه دارند، خوب بایستند و بیاموزند که چگونه استرس را مهار کنند.

در خصوص کمردرد و مراحل درمان طبیعی آن گفتگویی داشتیم با "دکتر علیرضا مقتدری، متخصص طب فیزیکی و الکترودیاگنوز" که مشروح آن د رادامه از نطرتان می گذرد:

یکی از شیوه های درمان کمردرد استفاده از بالش زیر زانوها است، در این مورد توضیح دهید

به افراد توصیه می شود اگر درد کمر آنها زیاد است 1 تا 2 روز استراحت کنند، اما نه بیشتر. استراحت بیش از دو روز ممکن است به علت ایجاد مشکلات روحی و به علت کاهش قدرت انقباضی عضلات کمر، درد را بیشتر کند. همچنین با استراحت طولانی مدت خطر لخته شدن خون در ساق پا افزایش می یابد. بنابراین فرد دچار کمردرد باید هرچه زودتر فعالیت معمول روزانه خود را شروع کند. همچنین به مبتلایان به کمردرد توصیه می شود به پشت بخوابند و یک بالش زیر زانو های خود قرار دهند تا کمی خم شوند و یا اینکه به پهلو خوابیده و یک بالشت بین پاهای خود بگذارند. اما این افراد نباید برای مدت طولانی در یک وضعیت بخوابند، بلکه هر 2 تا 3 ساعت حدود 20 دقیقه دقیقه قدم بزنند و دوباره دراز بکشند.

تمرینات ورزشی منظم چه کمکی به بهبود کمردرد می کند؟

از آنجا که تقویت عضلات کمر در هنگام کمردرد مهم است، روال تمرینات قدرتی منظم که روی ماهیچه های اصلی بدن تمرکز دارد، کمردردهای ناشی از حوادث، و اسپاسم های عضلانی را کاهش می دهد. به افراد توصیه می شود ترکیب فعالیت های قدرتی و تمرینات تقویت شکم را حداقل برای دو بار در هفته انجام دهند.

تاثیر مصرف کلسیم و ویتامین دی در درمان کمردرد چیست؟

داشتن استخوان های قوی به جلوگیری از پوکی استخوان که یکی از علل شایع کمردرد است کمک می کند، به خصوص مصرف این ترکیبات برای زنان مفید است. همچنین تقویت استخوان های ستون فقرات با مصرف مقادیر زیاد کلسیم و ویتامین دی امکان پذیر است. به مبتلایان به کمردرد توصیه می شود شیر، ماست، سبزیجات برگ دار، مکمل های ویتامین دی را در رزیم غذایی خود داشته باشند. همچنین ماهی های چرب، زرده تخم مرغ، جگر گوساله، و پنیر نیز منابع مفید ویتامین دی هستند. این در حالی است که افراد باید قبل از مصرف مکمل های این ویتامین با پزشک خود مشورت کنند.

نقش پوشیدن کفش های راحت و درست ایستادن در پیشگیری از کمردرد چیست؟

انتخاب کفش مناسب و به ویژه کفش پاشنه کوتاه مهم ترین شرط برای پیشگیری از کمردرد است. استفاده از کفش های با پاشنه کمتر از یک اینچ بهترین گزینه برای زنانی است که بیشتر در حالت ایستاده روز خود را سپری می کنند.

همچنین وضعیت خوب هنگام ایستادن در محافظت از ستون فقرات و حفظ عملکرد سالم آنها مهم است. وضعیت بد ایستادن می تواند ساختار ستون فقرات را تغییر دهد. به افراد توصیه می شود هنگام ایستادن طولانی مدت از گرد کردن شانه ها و خم شدن به پهلو خودداری کنند.

یکی از علل کمردرد بلند کردن اجسام سنگین است. در این خصوص چه توصیه ای به افراد دارید؟

کمردرد اغلب با بلند کردن نادرست اجسام سنگین رخ می دهد. مهم ترین مواردی که در هنگام بلند کردن اجسام برای کاهش احتمال ابتلا به کمردرد باید رعایت شوند این است که افراد باید قبل از بلند کردن جسم ابتدا مطمئن شوند که این اجسام زیاد سنگین نیست. بلند کردن جسمی که سنگینی آن در حد تحمل فرد نباشد موجب کمردرد می شود. بنابراین اگر اجسام بیش از حد سنگین است برای بلند کردن آن باید از دیگران کمک بگیرید.

همچنین افراد هیچ گاه نباید برای بلند کردن جسمی که روی زمین است با زانوی کشیده، کمر خود را به جلو خم کنند حتی اگر آن جسم سبک باشد.

توصیه می شود افراد برای بلند کردن اجسام تا آنجا که ممکن است نزدیک به جسم قرار بگیرند، پاهای خود را قدری بازتر کنند، زانو های خود را خم کرده و تنه خود راپایین آورده یا کاملا بنشینید. همچنین آنها باید کمر خود را صاف گرفته و خم نکنند. موقع بلند کردن جسم عضلات شکم خود را منقبض کنید. با خم و راست کردن زانوهایتان جسم را بلند کنید نه با خم و راست کردن کمرتان.

نکته دیگر این است که وقتی جسم را حمل می کنید، تا حد ممکن آن را به بدن خود نزدیک نگه دارید و کمرتان را صاف نگه دارید. در حین حمل جسم ناگهان به طرفین نچرخید. اگر می خواهید جسم را به طرف چپ یا راست بگذارید از کمر نچرخید بلکه کاملا جهت کل بدن خود را به طرفین بچرخانید.

همچنین توصیه می شود موقع به زمین گذاشتن جسم همان دستوراتی را که موقع بلند کردن رعایت کرده اید به خاطر داشته باشید.

کد خبر 316318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.