کله پوکی، می‌تواند در هر جامعه‌ای در میان مردم شایع باشد

نمایش کمدی «کله پوک ها» با نقش آفرینی صدرالدین حجازی به کارگردانی مجید کاشی فروشان از ۳۱ مرداد تا ۱۳ شهریور ماه هر شب در سالن اصلی مجتمع فرهنگی هنری فرشچیان روی صحنه می رود.

به گزارش ایمنا، مجید کاشی فروشان، فارغ التحصیل رشتۀ کارگردانی تلویزیون است که از سال ۱۳۷۷ فعالیت هنری خود را در سینما در زمینۀ تدوین آغاز کرده و پس از آن در هفت تله فیلم و یک سریال به عنوان مشاور کارگردان حضور داشته است. او در سالهای اخیر کارگردانی تله فیلم جلباب، سریال رشید حرفه ای و سینمایی بازگشت لوک خوش شانس را بر عهده داشته است.

پس از تجربۀ موفق اجرای نمایش «شایعات» اثر نیل سایمون به کارگردانی کاشی فروشان در سال ۱۳۹۵، «کله پوک ها»، دومین اثر نمایشی اوست که در اصفهان روی صحنه می رود. این کارگردان، بازیگران و عوامل حرفه ای و با تجربۀ اصفهان و تهران را در نمایش «کله پوک ها» با خود همراه کرده تا بتواند اثری درخور سلیقه و شعور مخاطب تولید کند. بازیگرانی چون: حسن محمدی، رادنوش مقدم، شهاب غزالی، هادی مسعودی، لیلا قربانی، هاله رنجبر، کیانوش صالحی، شکیلا نصری نژاد، دانیال عطریان و استاد صدرالدین حجازی، بازیگر مطرح تئاتر، سینما و تلویزیون در این اثر ایفای نقش می کنند و هادی مسعودی برای انتخاب بازیگران و به عنوان برنامه ریز، نگار داستان پور به عنوان دستیار کارگردان، مرضیه ملکوتی به عنوان منشی صحنه، هومن همامی به عنوان آهنگساز، کیانوش صالحی به عنوان طراح و نوازندۀ صحنه، مهراب شاپورزاده به عنوان طراح گریم، فائزه کاظمی به عنوان طراح لباس، امینه الیاسی به عنوان طراح پوستر و بروشور و احمد سلطان آبادی به عنوان تهیه کننده در این نمایش فعالیت دارند.

کارگردان این نمایش در گفتگو با ایمنا در مورد جزییات آن گفت: نمایشنامۀ کله پوک ها، یکی از آثار شاخص نیل سایمون، نویسندۀ آمریکایی، در حوزۀ طنز اجتماعی ست. ماجرا در روستایی دورافتاده در اوکراین روسیه به نام کولینچیکف می گذرد. لئون، معلمی ست که به این دهکده وارد می شود و متوجه می شود اهالی دهکده همگی دچار نفرین کله پوکی شده اند. او عاشق دختری از اهالی دهکده می شود و سعی می کند این نفرین را باطل کند و در ادامه با مشکلاتی روبرو می شود که دیدنی است.

مجید کاشی فروشان تصریح کرد: کله پوک ها، تفاوت بسیاری با دیگر آثار سایمون دارد. چرا که در فضایی بسته اتفاق نمی افتد و تعداد شخصیت های آن برخلاف بسیاری از آثار سایمون، زیاد است. این اثر علاوه بر موقعیت های فانتزی و شخصیت های تیپیکال، مبتنی بر کمدی های زبانی است که در ترجمه توسط شهرام زرگر، برای مخاطب ایرانی بسیار ملموس شده است.

وی افزود: نویسنده در پایان نمایش، از زبان لئون (معلم و ناجی اهالی روستا) به این نکته اشاره می کند که «رو راس باشین، تا حالا توی زندگی تون به کسی برخوردین که از جایی مثه کولینچیکف اومده باشه؟» و در واقع، مخاطب را به این فکر فرو می برد که کله پوکی، می تواند در هر جامعه ای در میان مردم شایع باشد و در اصل می خواهد مخاطب پس از اینکه به حماقت آدم های این نمایش خندید، به این فکر کند که آیا این باورهای غلط، رفتارهای اشتباه و ناهنجاری ها را در خود یا اطرافیانش هم می تواند پیدا کند یا خیر؟ و بعد با جملۀ دیگری که لئون در پایان می گوید «منم یاد گرفتم که هیچ روح شیطانی یا موجود خبیثی روی زمین پیدا نمی شه که بتونه یه قلب بی آلایش یا یه عشق خالصو به تباهی بکشه» عشق را راه حلِ نجات یافتنِ آدم ها از دام کله پوکی و خباثت می داند.

این کارگردان ادامه داد: در اجرای این اثر، عناصر فانتزی در بازی ها، طراحی صحنه، لباس و گریم حفظ و تقویت شده است و موسیقی نیز به کمک این فرم آمده تا تماشاگر در لحظه لحظۀ نمایش احساس خوشایندی داشته باشد. طراحی صحنۀ این نمایش مانند دیگر کارهای سایمون از فضایی رئالیستی برخوردار است و سعی شده در آن، روستا و فضای خانه های روسی تا حد امکان برای مخاطب ملموس باشد.

کاشی فروشان تاکید کرد: درست است که ماجرا در روسیه اتفاق می افتد اما فضای نمایشنامه این امکان را به ما و تیم ما می دهد که به فرهنگ متناسب با مکان اجرا نیز نزدیک شویم.

وی در پایان گفت: در اجرای این اثر، توجه بنده بیشتر به سمت مخاطب غیر هنری و گفتگو به بیانی غیرحرفه ای بوده است. بنابراین تلاشم بر این بوده که این مخاطب بیشترین ارتباط را با اثر برقرار کرده و با آن همذات پنداری کند، لیکن مخاطب حرفه ای و تئاتری هم به خوبی این اثر را می پذیرد چرا که هرگز به سمت تئاتر آزاد نرفته است.

علاقمندان برای دیدن این کمدی دیدنی می توانند با تهیۀ بلیت از سایت نوای مهر، از امروز تا ۱۳ شهریور ماه هر شب رأس ساعت ۲۰:۳۰ به سالن اصلی مجتمع فرهنگی هنری فرشچیان مراجعه کنند./

کد خبر 316298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.