ارائه مشاوره ژنتیک از تولد ۱۰۰۰ کودک معلول جلوگیری کرد

 معاون پیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفت: با اجرای طرح مشاوره ژنتیک در سال گذشته از تولد ۱۰۰۰ کودک معلول در کشور جلوگیری شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، فرید براتی در مراسم اختتامیه همایش علمی کابردی معاونان پیشگیری بهزیستی استانهای کشور اظهار کرد: در حال حاضر ۳۰ هزار بیمار مبتلا به HIV در کشور شناسایی شده و به نظر می رسد همین تعداد نیز هنوز شناسایی نشده و افراد از بیماری خود مطلع نیستند که باید برای درمان آنها اقدام کنیم.

وی بیان کرد: در مقابله با بیماری اچ آی وی سه برنامه تاکنون اجرا شده و در حال اجرای برنامه چهارم هستیم و با تلاش دستگاههای مرتبط برای کنترل بیماری اقدام کرده ایم.

کنترل بیماری HIV تا سال ۲۰۳۰

معاون پیشگیری سازمان بهزیستی اظهارداشت: بر اساس برنامه های پیش بینی شده تا سال ۲۰۳۰ بیماری اچ آی وی در جهان باید ریشه کن شود و قرار است ما هم در ایران در این زمینه به دستاوردهای خوبی برسیم.

وی گفت: پیشگیری در حوزه بهزیستی اهمیت ویژه ای دارد اما متاسفانه بودجه های پیش بینی شده برای آن مناسب نیست و از سازمان برنامه و بودجه انتظار داریم در این زمینه همکاری لازم را صورت دهند.

براتی گفت: ۵ هزار موسسه مردم نهاد در محله های کشور در شهرها و روستاها فعال شده که در دانشگاهها، پادگانها، مدارس، محیط های کاری مستقر شده و ۱۰ میلیون نفر تحت پوشش قرار گرفته اند که در این زمینه نیز باید برنامه ها توسعه یابد.

پیشگیری از آسیب ها محور برنامه های بهزیستی است

براتی یادآورشد: در سازمان بهزیستی پیشگیری در اولویت همه برنامه ها قرار دارد و تلاش می کنیم در این زمینه امکانات خود را بسیج کنیم.

وی بیان کرد: مشارکت دانش آموزان در برنامه های پیشگیری و فرهنگی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در حال حاضر طرح مشارکت اجتماعی در ۱۰۰۰ مدرسه در حال اجراست که امسال این طرح در دو هزار مدرسه عملیاتی می شود.

براتی گفت: پیشگیری از اسیب ها و تضمین سلامت دانش آموزان و جامعه را جدی گرفته ایم و با استفاده از اساتید دانشگاهی و صاحب نظران به کیفی سازی کارها کمک کرده ایم.

فعالیت ۲۰۰۰ مرکز مشاوره در کشور

وی در خصوص راه اندازی مراکز مشاوره در بهزیتسی سراسر کشور هم اظهارداشت: بیش از ۲۰۰۰ مرکز مشاوره بهزیستی در سراسر کشور راه اندازی شده و برای هر ۵۰ هزار نفر ۱.۲۲ درصد مرکز مشاوره فعال شده که بسیار کم است و باید توسعه یابد.

براتی تصریح کرد: در سال گذشته بیش از ۴۳ هزار و ۵۰۰ زوج به مراکز مشاوره بهزیستی سراسر کشور مراجعه کردند و از خدمات این مراکز برخوردار شدند.

وی گفت: از این تعداد حدود ۳۹ هزار زوج از دادگاهها به مراکز مشاوره ارجاع  داده شدند و بیش از ۱۴۶ هزار جلسه برای خدمات مشاوره ای تشکیل شد.

براتی اظهارداشت: با خط تلفنی بهزیستی بیش از ۷۰۰ هزار مورد مشاوره تلفنی داده شده و ۶۰۰ هزار نفر نیز در نوبت هستند که به دلیل کمبود امکانات زمان طولانی برای این خدمات ایجاد شده که باید این مشکل را حل کنیم.

وی بیان کرد: با اجرای طرح غربالگری سه میلیون کودک یک تا ۳ سال تحت پوشش خدمات شنوایی سنجی قرار گرفتند و با اجرای مشاوره ژنتیک از تولد ۱۰۰۰ نوزاد معلول جلوگیری شد.

براتی گفت: موضوع سلامت اجتماعی و پیشگیری از آسیب ها بسیار جدی است و در اولویت و دستور برنامه های بهزیستی قرار گرفته است.

کد خبر 316226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.