شفافیت در انتخاب شهردار؛ اولین آزمون پیش روی شورای پنجم

لنجان_شورای اسلامی چهارم هم به پایان عمر چهار ساله خود رسید. عمر چهار ساله ای که پر از فراز و نشیب ها و پستی و بلندی های بسیار بود. شورای چهارم با هر عملکرد و تصمیمات خود به تاریخ پیوست و اکنون شورای پنجم با انبوهی از انتظارات و امیدها می رود تا فعالیت خود را آغاز کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، شورای اسلامی چهارم هم به پایان عمر چهار ساله خود رسید. عمر چهار ساله ای که پر از فراز و نشیب ها و پستی و بلندی های بسیار بود. شورای چهارم با هر عملکرد و تصمیمات خود به تاریخ پیوست و اکنون شورای پنجم با انبوهی از انتظارات و امیدها می رود تا فعالیت خود را آغاز کند و در اولین آزمون خطیر و حساس خود بایستی به مصاف «انتخاب شهردار» برود و سکان دار مدیریت شهری را انتخاب کند.

این روزها، روزهای سخت، حساس، مهم و تاثیرگذاری برای شورای پنجم به شمار می آید روزهای مهمی که نقش پر رنگی را در مدیریت شهر ایفا خواهد کرد تا آینده روشن شهر را رقم بزند. این روزها روز بررسی رزومه ها، سوابق، عملکردها و توانمندی هاست، روز مصاحبه های پی در پی با گزینه های تصدی پست شهرداری، روز گمانه زنی هاست تا گزینه مطبوع، مطلوب و محبوب را بر کرسی شهرداری بنشانند. در یک کلام، شورای پنجم در بدو فعالیت خود، روزهای مهم و سختی را برای انتخاب شهردار پیش رو دارد و حساسیت و اهمیت این انتخاب زمانی دو چندان می شود که شهرداری های ما از نظر اقتصادی شرایط مساعدی ندارند و روزهای خوبی را سپری نمی کنند و فاصله زیادی با دوران پرفروغ خود دارند. باید توجه داشت رکود اقتصادی حاکم بر اقتصاد کشور و فقدان درآمدهای پایدار موجب شده تا شهرداری ها با مسائل و مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم کنند. انبوه پروژه های ریز و درشت عمرانی به علاوه مطالبات شهروندان در راستای رفع نیازهای شهر در روزهایی که خزانه شهرداری ها تقریباً تهی از منابع مالی است شهرداری ها را در تنگناهای شدیدی قرار داده است که البته میزان این شرایط و حدود و ثغور آن در هر شهر نسبی و متفاوت است. باید توجه داشت شرایط این روزهای شهرها شرایطی نیست که بتوان آزمون و خطا کرد لذا باید در انتخاب شهردار سنجیده، با برنامه، مبتنی بر واقع گرایی و به دور از آرمان گرایی های پوچ و به دور از حب و بغض ها و سیاسی کاری هایی که همواره آفت مدیریت شهری بوده عمل کرد. همچنین در بحث انتخاب شهردار، شورای پنجم باید به این نکته توجه داشته باشد که در نهایت این شوراست که پاسخگوی مردم است. باید گفت شوراهای اسلامی شهر در طی دوره فعالیت خود، در کنار دیگر وظایف خطیر و مهمی که بر عهده دارند، می توانند مسیر پیش روی خود را با انتخاب شهردار و هیئت رئیسه کارآمد، قوی و کاربلد هموارتر سازند و گام بلندی در راستای پیشبرد امور شهر بر دارند. چرا که شهردار و هیئت رئیسه بعنوان دو رکن اساسی مدیریت شهری همچون دو بال یک پرنده اند و چنانچه این دو رکن در تعامل موثر و سازنده ای با یکدیگر قرار بگیرند می توانند در جلب رضایت شهروندان و توسعه و آبادانی شهر، اقدامات موثرتری را انجام دهند.

با این وجود و بطور کلی در موضوع انتخاب شهردار، شورای پنجم با دو گزینه روبروست و منتخبین مردم باید در گام اول مشخص نمایند قصد «ابقا» دارند یا قصد «تغییر»؟ حال آنکه چه برای ابقای شهردار فعلی و چه برای تغییر آن و انتخاب شهردار جدید باید به بررسی، مطالعه و مصاحبه بپردازند. در اینجا سوالی که ایجاد می شود این است که برای این بررسی بایستی چه موارد، پارامترها و فاکتورهایی را مدنظر قرار داد؟

بعد شخصیتی و رفتاری یکی از پارامترهای مهم انتخاب شهردار به شمار می آید که بر اخلاق مداری، ارزش ها و ویژگی های فردی و شخصیتی و روش و منش رفتاری شهردار منتخب ناظر است، شهردار منتخب باید پاک دستی، تعهد، تقوا، شجاعت و خلاقیت داشته باشد و خصائص اخلاقی و اخلاق مداری را سرلوحه کار خود قرار دهد. او باید حافظ ارزش ها باشد و منافع شهر و شهرداری را بر منافع شخصی خود و یا حزب، جناح، دسته یا گروه خاصی مقدم شمارد. شهردار منتخب باید در مقابله با فساد و بی اخلاقی ها شجاعت به خرج دهد و در تصمیم گیری های خود قاطعیت و جسارت داشته باشد و در مواجهه با مشکلات و مسائل خلاق بوده و راه حل های خلاقانه و نوآورانه ای را بتواند طراحی و اجرا کند. و از سوی دیگر بعد فنی و تخصصی نیز از جایگاه ویژه و خاصی برخوردار است که بر تحصیلات، تجارب، سوابق و توانمندی های شهردار منتخب ناظر است. بر کسی پوشیده نیست که اداره شهرها نیازمند فردی است که دارای سوابق و تجارب موفق و کارآمد مدیریتی بوده و به علوم، فنون، دانش ها و تجارب مورد نیاز برای اداره شهر مسلط و مجهز باشد. ذکر این نکته ضروری است که صرف تسلط بر دانش فنی در حوزه عمران و شهرسازی کافی نیست. به عبارتی، تخصص و تسلط شهردار در حوزه عمران و شهرسازی شرط لازم تصدی سمت شهرداری است، اما شرط کافی نیست. شهرداری یک مجموعه چند بعدی به لحاظ مدیریتی است و شهردار منتخب باید برای موفقیت در این حوزه، تخصص های لازم در ابعاد اجتماعی، سیاسی، اقتصاد شهری، مسائل حقوقی و فرهنگی را نیز در حد قابل قبولی دارا باشد. علاوه بر این، یک شهردار باید دارای تعاملات سازنده بوده که این تعاملات تمامی تعاملات درون شهری، درون شهرستانی و برون شهرستانی را شامل می شود. از دیگر سو، شهردار منتخب باید برای اداره شهر یک برنامه دقیق، کارشناسی شده، مشخص و مدون داشته باشد. برنامه ای که بر اساس مصالح و نیازهای شهر و برای حل مشکلات شهر تدوین شده باشد که البته این برنامه می تواند مبنایی برای پرسشگری شورا و شهروندان نیز قرار گیرد. نکته بسیار مهم دیگری که با توجه به شرایط امروزه شهرداری ها باید بسیار مورد توجه قرار گیرد ان است که شهردار منتخب باید هوش اقتصادی خوبی داشته باشد. با عنایت به عدم تعریف درآمدهای پایدار و محدود بودن منابع درآمدی شهرداری ها و با توجه به مشکلات مالی آنها، شهردار باید از دید اقتصادی خوبی بهره مند باشد و منظور از دید اقتصادی یا هوش اقتصادی، اشرافیت به ابزارهای نوین مالی و شناسایی و شکوفایی ظرفیت های اقتصادی شهر، استفاده از پتانسیل بازار سرمایه و اهتمام تام و ویژه به جذب سرمایه گذار است.

کد خبر 316168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.