۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹
سواری مرگ در خیابان های شهرضا

شهرضا – موتورسواران از جمله مهمترین راکبان وسایل نقلیه هستند که با نقض قوانین و مقررات هم خود و هم دیگران را با معضلات و چالش های اساسی مواجه می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، موتورسیکلت وسیله نقلیه‌ای ارزان و کم هزینه است که به سهولت در دسترس همه قرار دارد؛ جابجایی با این وسیله آسان و اکثر موارد بسیار کم هزینه است. جوانان تمایل بسیاری به استفاده از آن دارند مختصات فنی و ساختار آن، هماهنگی زیادی با نیرو، توان و طبع تنوع طلب آنان دارد.

اما سهل‌انگاری و بی مبالاتی در استفاده از این وسیله نقلیه باعث می‌شود، جان راکب یا راکبان آن به سادگی در معرض تهدید قرار گیرد.

این وسیله هیچ‌گونه حمایت جانی نداشته و وسایل پیشنهادی نظیر کلاه ایمنی نیز توان دفع ضربات شدید وارد را ندارد.

از این جهت همه ساله آمار قابل توجهی از سوی پلیس مبنی بر تلفات جانی و خسارات مالی ناشی از تصادفات راکبان موتورسیکلت‌ها منتشر می‌شود.

تخلفات موتورسواران و حوادث مختلف ناشی از آن، در هر شهر یا شهرستانی به شکل خاصی بروز پیدا می‌کند، اما این مسئله در شهرضا به یک معضل مهم تبدیل شده است.

ساکنان شهر شهرضا، با فرا رسیدن فصل بهار و گرم شدن هوا، شاهد جولان موتورسواران زیادی هستند که در کوچه و خیابان، عرصه را بر عابران و اتومبیل سواران، تنگ می‌کنند.

البته شهرستان شهرضا دارای یک پیست موتورسواری خاکی در ورودی روستای امامزاده زیارتگاه، واقع در کیلومتر ۱۰ جاده اصفهان شیراز است، اما باز هم برخی از موتورسواران ترجیح می‌دهند از خیابان به عنوان پیست موتورسواری استفاده کنند.

عرض کم خیابان‌ها، به ویژه در مناطق مرکزی شهر، و حجم بالای تردد موتورسواران در این مناطق که عمدتاٌ مناطق تجاری شهر نیز می‌باشند، باعث ایجاد ترافیک گسترده خودرویی و در برخی موارد انسداد خیابان‌ها و معابر برای مدت‌های طولانی شود.

بدترین حالت استفاده از موتورسیکلت وقتی است که راکبان این وسیله نقلیه برای آنکه نمی‌خواهند به خود زحمت دور زدن از تقاطع‌های تعیین شده در خیابان‌ها را بدهند، مسیرهای طولانی را به صورت خلاف جهت طی می‌کنند و در برخی موارد وقتی با اعتراض دیگر موتورسواران یا رانندگان خودرو مواجه می‌شوند، با قیافه‌ای حق به جانب، به توجیه عملکرد خود می‌پردازند.

موقعیت شهری شهرضا به استفاده از موتورسیکلت دامن می‌زند، تجمع مراکز تجاری و اداری در مرکز شهر، باعث می‌شود مردم برای کاهش هزینه‌های خود و تسریع در تردد، از این وسیله استفاده کنند.

اما بدترین قسمت این تراژدی بی قانونی در جایی است که شاهد تصادف منجر به مرگ، قطع عضو یا مصدوم شدن راکبان موتورسیکلت هستم.

حبیب الله صادقی - رییس اورژانس پیش بیمارستانی شهرضا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از این شهرستان، عنوان کرد: در ۴ ماه ابتدای سال ۹۶، ۲هزار و۵۹۷  مأموریت توسط اورژانس انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است.

وی در ادامه با اشاره به وقوع ۸۷۵ مورد حادثه ترافیکی در ۴ ماه نخست سال ۹۵ عنوان کرد: در همان سال تعداد مأموریت‌های اورژانس ۱۱۵ شهرضا  ۶هزار و۱۵۶  بوده که هزار و ۹۷۷ مورد از آن مربوط به حوادث ترافیکی و ۴هزار و ۵۳۹ مورد حوادث غیرترافیکی بوده است.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی شهرضا از کاهش ۷ درصدی فوت ناشی از حوادث ترافیکی در ۴ ماه نخست امسال خبر داد و افزود: از مجموع ۸۷۵ مصدوم انتقال یافته به بیمارستان شهرضا ۲۵۶ مورد آن مربوط به راکبان موتورسیکلت، ۹۸  نفر مربوط به عابران پیاده و ۱۶۵ مورد رانندگان خودرو بوده است.

صادقی همچنین اظهار کرد: از تعداد ۲ هزار و۵۹۷  مأموریت اورژانس شهرضا در ۴ ماه نخست امسال، ۸۷۵ مورد آن مربوط به سوانح ترافیکی که ۵۲۱ مورد از آن مربوط به حوادث ترافیکی جاده‌ای و هزار و۷۲۲ مأموریت غیرترافیکی بوده است.

وی در ارائه تعریفی از حوادث ویژه ترافیکی، وجود بیش از ۵ مصدوم و ۳ فوتی را از جمله مهمترین ویژگیهای اینگونه حوادث برشمرد و افزود: حوادث ویژه شهرستان در ۴ ماه نخست سال گذشته ۲۰ مورد بوده که در مدت مشابه سال جاری با کاهش ۵۰ درصدی به ۱۰ مورد رسیده است.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی شهرضا بیماریهای قلبی و عروقی با ۵۶۰ مورد را در صدر جدول مأموریتهای غیرترافیکی اورژانس این شهرستان اعلام کرد و افزود:  از مجموع هزار و ۷۲۲ مأموریت غیرترافیکی اورژانس شهرستان، پس از بیماریهای قلبی و عروقی، ۲۶۵ مورد مربوط به حوادث شغلی و ۲۴۵ مورد مربوط به سقوط و ۶۵۲ مورد نیز مربوط به سایر بیماریهای بوده است.

صادقی تعداد احیای مورد عوامل امداد اورژانس شهرضا در ۴ ماهه ابتدای امسال را ۱۴ مورد اعلام و اظهار کرد: اورژانس شهرضا از این نظر در جایگاه نخست استان قرار داد.

وی میانگین زمان رسیدن کد اورژانس شهرضا به محل وقوع حادثه در سوانح شهری را ۶ دقیقه و۳۰  ثانیه و در حوادث جاده‌ای ۸ دقیقه و ۳۰ ثانیه اعلام کرد.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی شهرضا با بیان اینکه در ۴ ماهه نخست امسال ۴۲ هزار و ۵۵۰ تماس با اورژانس ۱۱۵ این شهرستان برقرار شده است، عنوان کرد: در راستای افزایش آگاهی شهروندان طرح بسیج همگانی احیا برای آموزش ۱۲۰۰ نفر ساعت از شهروندان برگزار شده است.

حال که دانستیم حوادث مربوط به موتورسواران با ۲۵۶ مورد بیشترین سهم از حوادث ترافیکی شهرستان را به خود اختصاص داده، این پرسش مطرح می‌شود که آیا اکنون زمان آن فرانرسیده که با رعایت قانون و اصول ایمنی کمی بیشتر به فکر جان خود باشیم؟

کد خبر 316127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.