۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۱
جوزدان؛ کهن دیار جاویدان

شهر جوزدان با قدمت ۸۰۰ ساله یکی از قدیمی‌ترین شهرهای استان اصفهان می‌باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهر جوزدان در ۸ کیلومتری جنوب شرقی نجف آباد واقع شده و از جنوب شرق به شهر جدید فولاد شهر و از غرب به زمین‌های کشاورزی و شهرک صنعتی نجف آباد (جوزدان) و جنوب به تپه‌ها و کوهای امتداد یافته رشته کوه‌های زاگرس موسوم به کوه پنجی مشرف می‌شود.

اقتصاد جوزدان  بر پایه کشاورزی و دامداری بنا شده است، کشاورزی مهمترین و اساسی‌ترین قطب اقتصادی این منطقه می‌باشد.

همچنین کانال آب رسانی جوزدان منشعب شده از رودخانه زاینده رود است و قلب حیاتی کشاورزی جوزدان به شمار می رود.

این کانال از زاینده رود سرچشمه گرفته و پس از گذشتن از شهرها وروستاهای مختلف و سیراب کردن اراضی منطقه وارد جوزدان می‌شود و زمین‌های زراعی را پوشش می‌دهد و سپس به راه خود ادامه داده ودر سر راه خود زمین‌های کشاورزی شرق کانال را نسبتاً مشروب می‌کند سپس دو شاخه می‌شود؛ یکی به طرف خمینی شهر و دیگری به طرف قهدریجان, مجدداً به زاینده رود می‌ریزد.

در این فرصت برای اطلاع از فعالیت های انجام شده و در حال اجرای شهرداری جوزدان، گفتگویی را با «کیخسرو ایرجی- شهردار جوزدان» انجام داده ایم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:

جمعیت شهر جوزدان چقدر است؟

این شهر حدود ۷۵۰۰ نفر جمعیت دارد.

حوزه استحفاظی و محدوده شهر چند هکتار است؟

حوزه استحفاظی شهر جوزدان در حدود ۳۶۰۰ هکتار است و محدوده شهر هم حدود ۱۵۰ هکتار است.

بافت جمعیتی شهر جوزدان متشکل از چه ساختار جمعیتی است؟

بیشتر مردمان شهر جوزدان در حرفه شریف کشاورزی مشغول فعالیت هستند و به‌واقع بیشتر به ساختار روستا شهر نزدیک است.

جوزدان در چه زمانی به شهر تبدیل‌شده است؟

سال ۱۳۸۶ مصوب شده است و در اوایل تابستان ۱۳۸۷ شهرداری آن رسماً افتتاح و آغاز به کار نموده است.

اهم اقدامات فرهنگیِ متمرکز بر بخش‌های غیر عمرانی شهرداری جوزدان کدامند؟

اصلاح و سازمان‌دهی ساختار اداری، پیاده‌سازی و راه‌اندازی طرح خودکارسازی اداری و اجرای شبکه موردنیاز، آموزش‌های لازم به کادر اداری، ضوابط و مقررات در سیستم شهرداری، پیگیری برای تهیه و ابلاغ طرح حریم و طرح جامع شهر، اجرای طرح نیازسنجی و رضایت سنجی از شهروندان و تهیه برنامه راهبردی ۱۰ ساله یا همان چشم‌انداز شهرداری جوزدان ۱۴۰۴، تجهیز و راه‌اندازی کتابخانه شهروند شهرداری، ارتقاء درجه شهرداری از درجه‌یک به ۲، تهیه و تنظیم آیین‌نامه درآمدی شهرداری، افزایش سرانه درآمدی شهرداری که در سال ۹۲ حدود ۱۴۰ هزار تومان بود و در حال حاضر به مبلغ ۳۰۰ هزارتومان افزایش‌یافته است.

چه اقدامات عمرانی قابل توجهی توسط شهرداری جوزدان انجام شده است؟

ازجمله این اقدامات، انجام مطالعات و تهیه طرح جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی در راستای مدیریت بحران، انجام مطالعات و تهیه طرح آب‌رسانی و جداسازی آب فضای سبز از آب شرب شهر باتوجه‌به شعار اقتصاد مقاومتی، تشکیل کمیته فرهنگ شهروندی در راستای ارتقای فرهنگ شهروندی به‌خصوص از طریق برگزاری همایش‌هایی مانند پیاده‌روی، جشن‌ها و مراسم­های مذهبی و دوره‌های آموزشی، اجرای طرح‌های آموزشی خانوارهای شهر توسط رابطینی که به شهرداری کمک کرده‌اند و بیشتر از همکاری بانوان درزمینه تشکیل کلاس‌های بهداشت فردی به‌صورت خود مراقبتی، ایمنی، آتش‌نشانی بهره برده‌ایم، اجرای طرح تفکیک از مبدأ پسماند و راه‌اندازی ایستگاه تحویل پسماند خشک، توسعه فضای سبز شهری بوده است.

دیگر اقدامات انجام شده شامل: افزایش سرانه فضای سبز که در سال ۱۳۹۲ حدود ۹ مترمربع بود و در سال ۹۵ به ۱۷ مترمربع افزایش‌یافته است، راه‌اندازی خبرنامه داخلی شهرداری، تهیه طرح‌های عمرانی، شهرسازی و ترافیکی برای پارک‌ها و بوستان‌های شهر مانند طرح میدان دفاع مقدس و دسترسی‌های آن، طرح ساماندهی ورودی و خروجی شهر از سمت نجف‌آباد، طرح ساماندهی بلوار امام خمینی (ره)، طرح ساماندهی بلوار ورودی شهر از سمت فولادشهر به نام بلوار خلیج‌فارس، طرح میدان محل اتصال بلوار خلیج‌فارس و جاده‌ای که به سمت شهر گلدشت می‌رود، طرح پل‌ها و میدان فردوسی بر روی کانال آب چپ نکو آباد، طرح تقاطع و زیرگذر ورودی شهر از سمت فولادشهر، طرح زیرگذر و جاده‌های دسترسی شهدای گمنام به نام نورالشهداء، طرح پارک‌های لاله، آقا شاهزاده بیگم، اندیشه، پارک‌های محله‌ای، بوستان بهشت رضا، طرح غسالخانه معراج، جدول‌گذاری، کانیو گذاری، احداث مسیر هدایت آب‌های سطحی و کانال‌کشی‌های متعدد به طول ۳۶۰۰ متر، می باشد.

شهرداری جوزدان همچنین زیرسازی و آسفالت ۸۷۰۰۰ مترمربع از معابر شهر جوزدان را انجام داده است، پیش از سال ۹۲ بیش از ۷۰ درصد از معابر شهر خاکی بودند و در حال حاضر ۶۵ درصد از معابر آسفالت شده‌است.

 احداث خیابان‌های فردوسی، شهید باقری، ساخت ۱۵۰۰ مترمربع پیاده‌رو، احداث سپتینگ در زیرگذر ورودی شهر جهت مدیریت بحران و آب‌گرفتگی زیر پل، ساماندهی و ایمن‌سازی ورودی و خروجی زیرگذر سرداران شهید جوزدان، بازسازی و بهسازی و اجرای آب نمای میدان آزادگان، احداث پارکینگ خدمات موتوری شهرداری، احداث ساختمان ایستگاه آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری و تجهیز آن، احداث پمپ خانه آب فضای سبز و نصب تجهیزات و تأسیسات آن، احداث آرامستان بهشت رضا، احداث و راه‌اندازی ایستگاه توزیع گل و گیاه، زیرسازی خیابان ورزشگاه غدیر، محوطه‌سازی فاز اول مجموعه فرهنگی نورالشهداء، زیرسازی محوطه پارکینگ خودروهای سنگین و پارکینگ آن‌ها، اجرای روشنایی ورودی‌های اصلی شهر از سمت فولادشهر، آزادسازی و رفع خطر نقاط حادثه‌خیز خیابان‌های عدل، دانش، شهید باقری، پیگیری و همیاری در استقرار بانک ملی، پیگیری و همکاری برای استقرار اورژانس ۱۱۵، و ده‌ها طرح کوچک و بزرگ دیگر که در قالب جوزدان ۱۴۰۴ اجرا خواهند شد.

از میان طرح‌های سه‌گانه ساماندهی شهری، شهر جوزدان کدام‌یک را سر حوله فعالیت‌های خود قرار داده است و آیا در اجرای این طرح با مشکلاتی روبرو بوده‌اید؟

توجه داشته باشید که طرح‌های جامع صددرصدی کاربردی نیستند و یکی از دلایل آن این است که برای تهیه آن زمان زیادی صرف می‌شود.

تهیه طرح جامع شهر جوزدان نیز به مدت ۴ سال طول کشیده است که در این چهار سال قطعاً تغییراتی در سیمای شهر و فضاهای شهری به وجود آمده است و این موضوع تأثیر به سزا و نامناسبی بر تهیه طرح تفصیلی خواهد داشت. در این طرح جامع گویا کاربری‌ها و مرزهای مالکیت دیده نشده است، مانند کاربری فضای سبز که کارشناسان آمده‌اند و روی ملک شخصی در نظر می‌گیرند که قسمتی از این فضای سبز به‌اشتباه جانمایی شده در زمین مجاور قرار دارد، زمین مجاور نیز ممکن است کاربری کشاورزی داشته باشد و در طرح جامع به‌عنوان کاربری آموزشی، بهداشتی یا خدماتی درنظرگرفته شده است.

متأسفانه به‌هیچ‌عنوان مرزهای مالکیت شفاف‌سازی نشده‌اند و اصلاً کاربردی نیستد. همچنین ازنظر مقیاس مشکلات عدیده‌ای دارند.

شما چه راه‌حلی برای خروج ازاین‌دست مشکلات دارید؟

استفاده از کارشناسان محلی و افرادی که به‌صورت عینی با تغییرات و تحولات سیمای شهر چه ازنظر جغرافیایی و چه ازنظر تاریخی و بافت شهری آشنا هستند.

همچنین در رأس بودن نیروهای فنی شهرداری و شهردار که با تمامی موضوعات مربوط به شهرشان به‌صورت شبانه‌روزی درگیر هستند.

درآمدهای شهرداری از چه محلی تأمین می‌شود؟

بیشتر از طریق درآمدهایی محلی مانند صدور پروانه‌های ساخت‌وساز، عوارض کسب و پیشه، عوارض سوخت و ارزش‌افزوده که البته بسیار ناچیز است.

آیا در اطراف شهر جوزدان مناطق صنعتی نیز وجود دارد؟

اطراف شهر وجود دارد ولی در حریم شهری خیر!

شهر جوزدان درزمینه گردشگری چه پتانسیل‌هایی دارد؟

شهر جوزدان چون قدمتی نزدیک به ۱۰۰۰ سال دارد از بافت تاریخی و باستانی بسیار خوبی برخوردار است، البته درست است که عوامل انسانی و طبیعی زیادی همواره این بافت را تهدید و تخریب کرده است.

جوزدان؛ کهن دیار جاویدان است و همچنان قسمت‌های خوبی همچون مسجد جامع جوزدان، بقعۀ شیخ محمد که نزدیک به ۸۵۰ سال قدمت دارد، خندق قدیمی شهر که در کنار مسجد است ولی متأسفانه در وضعیت مناسبی قرار ندارد، کبوتر­خانه‌ای که به‌عنوان پایگاه شکار و محل تأمین کود حیوانی مورداستفاده قرار می‌گرفته است، حمام قدیمی گل‌چهره، آستانه مقدس حضرت مریم (س)، قنات‌های با ارزش و قدیمی که در حال حاضر در معرض خشک شدن قرار دارند و خانه‌های خشت و گلی وجود دارد.

درزمینه حفظ و صیانت از این آثار آیا فعالیتی انجام داده‌اید؟

تا جایی که درید قدرت ما بوده است بله ولی باتوجه‌به کمبود اعتبارات و چون متولی اصلی میراث فرهنگی است و خیلی از مراکز تاریخی مذهبی به‌صورت هیأت امنایی اداره می‌شوند، شهرداری نمی‌تواند بیش از این ورود پیدا کند ولی آنچه مسلم است همواره حمایت کرده و حمایت خواهیم کرد.

آیا گردشگران شهر شمارا به‌عنوان مقصدی برای بازدید انتخاب می‌کنند؟

بله. در حال حاضر بیشترین گردشگر شهر ما را گردشگران مذهبی تشکیل می‌دهند.

از مشکلات شهر و شهرداری جوزدان بگویید!

اولین مشکل ما در زمینه درآمدهای شهر و شهرداری است، ما به‌صورت واقعی از درآمدهای پایدار مناسبی برخوردار نیستیم و شهرداری‌های کوچک مانند ما از این موضوع رنج بسیاری می‌برند.

کد خبر 316107

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.