۵ درصد دختران در دوران کودکی عفونت ادراری را تجربه می‌کنند

عفونت های دستگاه ادراری در کودکان نسبتا شایع است، این عفونت ها اغلب به طور مؤثر با آنتی بیوتیک درمان می شوند.

به گزارش گروه علم وفناوری خبرگزاری ایمنا، عفونت ادراری یک بیماری مهم و شایع میان کودکان است که به علت وارد شدن میکروب به مجاری ادرار ایجاد می‌شود.

چنانچه عفونت فقط مثانه را درگیر کند «سیستیت» و اگر کلیه را درگیر کند «پیلونفریت» نامیده می‌شود.

این بیماری می‌تواند باعث تخریب قسمتی از کلیه شده، یا باعث فشار خون بالا و نارسایی کلیه شود، از این رو اهمیت زیادی دارد.

میکروب‌های ایجادکننده عفونت اکثرا میکروب‌های موجود در دستگاه گوارش هستند. البته ویروس‌ها و قارچ‌ها نیز می‌توانند موجب بروز عفونت ادراری شوند.

 اگر شما تصور می کنید که کودکتان ناخوش احوال است، باید در صورت بروز عفونت ادراری سریع به پزشک مراجعه کنید.

در اغلب موارد پزشک می تواند عفونت دستگاه ادراری را با پرسیدن علائم کودک بررسی کند و یک نمونه از ادرار را برای آزمایش درخواست کند.

درمان معمولاً بالافاصله بعد از نمونه ادرار شروع می شود و کودک نیاز به آزمون های بیشتر ندارد.
نشانه های ابتلا به عفونت دستگاه ادراری در کودکان می تواند مبهم باشد و در کودکان خردسال شاید حتی دیرتر والدین متوجه علائم شوند.

فوق تخصص کلیه کودکان تاکید می کند: عفونت ادراری عفونتی شایع و بسیار مهم است به طوری که ۳ تا ۵ درصد دختران و یک درصد پسران در دوران کودکی عفونت ادرار را تجربه می کنند و مهم است چون وقتی فردی به این عفونت مبتلا می شود عوارضی همچون از بین رفتن بافت کلیه را بر جای می گذارد.

دکتر مهریار مهرکش در گفتگو با خبرنگار ایمنا می افزاید: پسرانی که ختنه می شوند تا ۱۰ برابر کمتر از دیگر پسران مبتلا به عفونت ادراری می شوند و در دختران هنگامی که به اصطلاح از پوشک گرفته می شوند، عفونت ادراری اتفاق می افتد.

 وی علائم عمومی که ممکن است ناخوشی کودک را نشان دهد شامل: استفراغ، درجه حرارت بالای بدن، کج خلقی
خستگی و کمبود انرژی، تغذیه ضعیف، کاهش وزن، در کودکان بسیار خردسال، زردی پوست و سفیدی چشم می داند و ادامه می دهد: نشانه های بیشتر خاص در کودک مبتلا به عفونت دستگاه ادراری هم درد یا سوزش هنگام ادرار، نیاز به دفع ادرار به طور توامان، تغییر در عادات ادرار کردن مانند خیس کردن لباس ها، درد در شکم یا کمر و خون در ادرار است.

نگهداشتن ادرار توسط کودک عامل ابتلا به عفونت دستگاه ادراری

فوق تخصص کلیه کودکان با اشاره به علل عفونت ادراری در کودکان، اظهار می کند: شایع ترین علت می تواند توسط ورود باکتری از دستگاه گوارشی به مجرای ادرار باشد، با این حال عوامل ژنتیکی نیز از جمله مواردی است که باید به آن توجه شود، چون اقوام درجه یک کودکانی که سابقه عفونت ادراری دارند، بیشتر در معرض ابتلا به عفونت ادراری هستند.


وی اضافه می کند: یبوست عامل دیگر است. ، تورم بخشی از روده بزرگ می تواند منجر به فشار مثانه و جلوگیری از تخلیه آن به طور معمول شود.
دکتر مهرکش با بیان اینکه نگه داشتن ادرار توسط کودک به مدت طولانی عامل دیگر برای ابتلا به عفونت دستگاه ادراری است، می گوید: ریفلاکس مثانه به حالب نیز یک نتیجه عفونت ادراری است که در آن ادرار از مثانه به حالب و کلیه ها راه می یابد.

وی خاطر نشان می کند: بیشتر عفونت های ادراری ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از درمان با آنتی بیوتیک بهبود یافته و مشکلی در درازمدت ایجاد نمی کنند.

فوق تخصص کلیه کودکان یادآور می شود: در بسیاری از موارد درمان در برگیرنده یک دوره مصرف کامل آنتی بیوتیک در خانه است، به عنوان یک احتیاط، کودکان زیر سه ماهه و کودکان با علائم شدید معمولاً چند روز در بیمارستان آن هم برای دریافت آنتی بیوتیک داخل وریدی بستری می شوند.

وی با اشاره به اینکه همه والدین باید هر از چند گاهی، جریان ادراری کودک خود را بررسی کنند؛ به خصوص کودکانی که پوشک می‌شوند، اظهار می کند: اگر کودکی بیش از ۲ تا ۳ روز تب بی‌دلیل داشته باشد، انجام آزمایش ادرار توصیه می‌شود.

استفاده از آب زغال اخته مناسب برای پیشگیری از عفونت ادراری

دکتر مهرکش به راهکارهای پیشگیری از عفونت ادراری اشاره و تصریح می کند: همواره پیشگیری بهتر از درمان است، بنابراین باید از بروز عفونت ادراری هم پیشگیری کنیم.

وی ادامه می دهد: درمان یبوست، پرهیز از از صابون های معطر و یا حمام کف برای کودکان، شستشوی دستگاه تناسلی از جلو به عقب، استفاده از لباس‌های زیر نخی و گشاد و شستشو و تعویض مکرر آنها، درمان کرمک در صورت وجود، ختنه و استفاده از آنتی‌بیوتیک مناسب در آنهایی که برگشت ادراری یا انسداد یا مثانه عصبی دارند، استفاده از آب زغال اخته برای پیشگیری از عفونت ادراری، استفاده از پروبیوتیک‌ ها که به صورت پودر یا قرص، یا ماست و دوغ حاوی پروبیوتیک و فرآورده‌ های لبنی نیز وجود دارد، می‌تواند به پیشگیری از عفونت ادراری کمک کند.

فوق تخصص کلیه کودکان معتقد است تمشک کوهی از جمله میوه‌هایی است که برای پیشگیری از عفونت ادراری مناسب است.

وی با بیان اینکه ۶۰ تا ۸۰ درصد دخترانی که به عفونت ادراری مبتلا می‌شوند، طی ۱۸ ماه پس از آن مجددا مبتلا خواهند شد، می افزاید: در صورت عودهای مکرر عفونت کلیه و عدم درمان به موقع، احتمال ایجاد فشارخون و نارسایی کلیه وجود دارد، در حالی که درمان به موقع و سریع عفونت ادراری از بروز این عواقب تا حد زیادی پیشگیری خواهد کرد.

کد خبر 316105

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.