مسجد کانون اصلی زندگی/نقش درخشان مساجد در تحولات نهضت های اسلامی غیرقابل انکار است

لنجان_امام جمعه باغبادران گفت: مسجد از زمان تولد اسلام مهمترین جایگاه برای تمامی عرصه‌های مذهبی، اعتقادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی جهادی بوده و نقش مهمی نیز در شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران داشته است.

حجت الاسلام علیرضا فرهنگ در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان با اشاره به روز جهانی مسجد اظهار کرد: مسجد از زمان تولد اسلام مهمترین جایگاه برای تمامی عرصه‌های مذهبی، اعتقادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی جهادی بوده و نقش مهمی نیز در شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران داشته است.

وی افزود: با بررسی آیات قرآن، در می یابیم که نگاه قرآن به مکان مقدسی چون مسجد، نگاهی ژرف و شکوهمند است؛ چرا که خداوند، مساجد را مکان هایی برای اوج گرفتن و رسیدن به قله قرب الاهی می داند و به ره پویان وصال، مکانی چون مسجد را معرفی می کند تا از آن به عنوان مکان پرواز به سوی دوست استفاده کنند.

امام جمعه باغبادران تصریح کرد: خداوند متعال در آیه ۳۶ سوره نور می فرمایند در خانه هایی (مانند مساجد( خداوند رخصت داده که آن جا بلندی یابد و در آن ذکر نام خدا شود و صبح و شام تسبیح و تنزیه ذات پاک او کنند.

وی ادامه داد: مساجد مخصوص و از آن خدایند، پس نباید با خدا کسی را پرستش کنید و براساس این آیه شریفه، صاحب اصلی مسجد، خداوند است که در آن جا میزبان بندگان مؤمنی است که برای بندگی او می آیند و طبیعی است که چنین خانه هایی باید بزرگ ترین پایگاه توحید و یگانه پرستی در جامعه اسلامی باشند.

فرهنگ اضافه کرد: امام صادق علیه السلام درباره شأن نزول این آیه فرمودند چون یهود و نصاری، هنگام حضور در معبدهای خود، به خدای متعال شرک می آوردند، خداوند به پیامبرش امر کرد که در مساجد، خدا را به یگانگی یاد کرده و او را پرستش کنند.

وی عنوان کرد: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله پس از هجرت و ورود به شهر مدینه، در نخستین گام در راستای تحقق حاکمیت خود، اقدام به تأسیس نهادی اجتماعی ـ دینی کرد که مسجد نام داشت و پایه های حکومت اسلامی در زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله در این مکان بنیان نهاده و اصول و مبانی دین اسلام، از این پایگاه مقدس به مردم جهان عرضه شد.
امام جمعه باغبادران بیان کرد: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله با این کار، ادبیات سیاسی جدیدی را پایه گذاری کرد؛ ادبیاتی که در آن حکومت کننده «امام» و حکومت شونده «امت» و مقرّ حاکمیت «مسجد» بود.

وی خاطرنشان کرد: پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود المسجد بیت کل تقی یعنی مسجد خانه ای هر انسانی پاکدامنی است و باز می فرماید واتخذوا المساجد بیوتا مساجد را منزل خود بدانید یعنی اهمیت بدهید به اباد کردن ظاهر وباطن ان.

فرهنگ اذعان کرد: امام محتبی علیه السلام نیز می فرماید کسی که دائما به مسجد برود به هشت نعمت دست پیدا می کند ایه محکمه اعتقاد استوار و اخا مستفادا، یعنی دوستانی مفید وعلما مستطرقا یعنی علمی تازه وسودمند و رحمه منتظره  ورحمتی که چشم به راه اوست وکلمه تدل علی الهدی  او ترده عن الردی  حرف حکیمانه ای او را به هدایت بکشاند یا از پستی نجات دهد وترک الذنوب حبااوخشیه و ترک گناه از روی دوستی خدا یا ترس از عواقب گناه.

وی متذکر شد: با توجه به اینکه ۳۰ مرداد ماه، سال ۱۳۴۸ مسجدالاقصی به دست صهیونیست‌ها به آتش کشیده شد، سال‌ها بعد و به همین مناسبت به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران و تصویب اعضای سازمان کنفرانس اسلامی در سی‌امین نشست این سازمان، این روز به نام روز جهانی مسجد نامگذاری شد.

امام جمعه باغبادران تاکید کرد: کسانی که برای اشغال سرزمین موعود پا به پاره تن اسلام نهادند، خوب می‌دانستند که برای شکستن غرور یک امت باید مقدساتشان را هدف بگیرند و به همین دلیل به سراغ اولین قبله آخرین دین الهی رفته و مسجدالاقصی را به آتش کشیدند تا به خیال خود یکی از مقدس‌ترین نمادهای دین اسلام و معراجگاه پیامبر آن را تحقیر کرده باشند.

وی یاداور شد: اما آنها صاحب این خانه و اهلش را نمی‌شناختند و شاید فکرش را هم نمی‌کردند که روزی شعله‌های این آتش به جانشان بیافتد و همچون مس گداخته از درون نابودشان کند لذا سی‌ام مرداد روزی برای یادآوری یکی از داشته‌های بزرگترین دین الهی یعنی اسلام ناب محمدی است.

فرهنگ با اشاره به اینکه امروز دشمن به دنبال خاموش کردن بعد سیاسی مسجد است، تصریح کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره)، مساجد نیز همانند دوران صدر اسلام جایگاه واقعی خود را بازشناختند، به طوری که نیروهای فعال در مساجد به طور مستقیم در متن انقلاب شرکت کردند.

وی افزود: این مهم به گونه‌ای بود که از آن پس مساجد نقش پایگاه ارتباطی مردم را به عهده داشتند؛ و در شرایط حساسی که نهضت اسلامی فاقد هرگونه تشکیلات منطبق با معیارهای اسلامی بود مساجد توانستند این نارسایی مهم را جبران کرده و به انسجام نیروهای مردمی بپردازند.

امام جمعه باغباردان ادامه داد: علاوه بر این بسیاری از برنامه‌های انقلاب مانند رفراندوم، شوراهای محلی، کانون‌های بسیج و دیگر ضرورتهای زمان در مساجد انجام می‌گرفت و حضرت امام خمینی (ره) فرمودند مسجد محلی است که از آن باید امور اداره بشود، این مساجد بود که این پیروزی را برای ملت ما درست کرد، این مراکز حساسی است که ملت باید به آن توجه داشته باشند، این‌طور نباشد که خیال کنیم حالا دیگر ما پیروز شدیم، دیگر مسجد می‌خواهیم چه کنیم؟ پیروزی ما برای اداره مسجد است.

وی اضافه کرد: از جمله ترفندهای استعمار و دشمنان داخلی و خارجی برای محو اسلام، خاموش کردن چراغ و رونق مساجد بوده است که این حیله خائنانه در رژیم گذشته تا حد زیادی مؤثر افتاد، و امروز نیز تمام سعی و تلاش دشمنان در خلوت کردن مساجد به عنوان پایگاه ضداستکباری است.

فرهنگ عنوان کرد: با بررسی تحولات سال های سرنگونی رژیم شاهنشاهی و پیروزی انقلاب اسلامی، نقش و اهمیت مسجد در ابعاد مختلف به وضوح نمایان خواهد شد چراکه در آن موقعیت مردم و روحانیت با محوریت مساجد به مبارزه ادامه می‌دادند که نه در گذشته و نه در حال و آینده هیچ مکانی قابلیت این مرکزیت را ندارد لذا اگر امروز مردم از این مرکز دور بمانند، موجب شادی دشمنان و تضعیف انقلاب خواهد شد.

وی بیان کرد: رهبر کبیر انقلاب با تیزبینی که در مسائل سیاسی اوایل انقلاب داشتند، خطر جدایی مردم و انقلاب را از مساجد حس می‌کردند و مراقب بودند تا ارتباط مردم با مسجد قطع نشود و اسناد تاریخی نشانگر آن است که ارتباط مردم با مساجد، نقش بسیار مؤثری در پیروزی انقلاب اسلامی داشته است و تداوم آن نیز بستگی به همین ارتباط دارد.

امام جمعه باغبادران خاطرنشان کرد: با نگاهی اجمالی به تاریخ مساجد درمی‌یابیم که مساجد تنها برای ادای فرائض دینی نبوده، بلکه علاوه بر پایگاه تجمع طبقات گوناگون اجتماع برای ادای وظایف شرعی و دینی، همواره پایگاهی برای استفاده‌های علمی، فرهنگی، آموزشی و... برای جوانان بوده است.

وی اذعان کرد: لذا همانگونه که مساجد محل تصمیم‌گیری‌های سیاسی و شروع بسیاری از حرکت‌های اسلامی و نهضت‌ها بوده است، در مقابل، آن روزی که ارتباط با دین و مساجد ضعیف یا قطع شده، ضعف و ناتوانی و شکست را برای ملت‌ها به دنبال داشته است.

فرهنگ متذکر شد: مسجد جای خط وجناح بازی نیست اما باید از سیاست و مسائل روز مردم را اگاه کرد چراکه فرق بسیاری است بین شاخ وشانه کشیدن جناح ها و بصیرت سیاسی لذا مسجد باید سیاسی باشد نه جناحی چراکه از همین مساجد بود که انقلاب به پا شد و ناگفته پیداست که سیاست مسجد با مسجد سیاسی که طرفداران هر گروه و جناح، این مکان مقدس را سیاسی و جناحی کرده و امام جماعت، نمازگزاران، سخنرانان و تمام برنامه‌های آن طبق سلیقه آن گروه اجرا می‌شود، فرق، می‌کند.

وی تاکید کرد: با تعریفی که اسلام از مسجد عرضه می‌کند، مسجد نمی‌تواند پایگاه سیاسی «یک حزب» باشد، بلکه مسجد از یک سو به «خدا» و از سوی دیگر به «مردم» تعلق دارد و از این رو نمی‌تواند زیر سیطره یک باند سیاسی قرار بگیرد و از آن به صورت مرکز فعالیتهای تشکیلات گروهی استفاده شود.

امام جمعه باغبادران در پایان گفت: امام جماعت باید در برنامه ها نظم داشته باشد چراکه مدیر مسجد اوست از این جهت باید الگوی مردم باشد و از سوی دیگر هیئت امنای مساجد خودشان اهل نماز در مسجد باشند و هماهنگ با مدیر مسجد امام جماعت باشند و در مسجد باید مسائل دینی وسیاسی برای بیداری مردم انجام گیرد.

کد خبر 316091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.