خاطرات آزادگان از دوران اسارت پازل زاویه های جنگ را کامل می‌کند

لنجان_رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان لنجان گفت: فرهنگ پایداری، استقامت و شهادت و انتقال آن به جوانان که برگرفته از مفاهیم قرآنی است و بهترین واکسن در برابر توطئه های جبهه استکبار به شمار می آید لذا باید خاطرات آزادگان و همچنین شهدای ما به نگارش درآمده تا برای نسلهای آینده نیز حفظ شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، مصطفی حبیب الهی در ائین بزرگداشت بازگشت آزادگان سرافراز شهرستان لنجان اظهار کرد: روز ۲۶ مرداد ماه بهار آزادی فرزندان سلحشور ملت قهرمان ایران و رادمردان شجاعی است که حریت و سربلندی را به نمایش گذاشتند و آزادگان کشور، این سروقامتان سرافراز و نستوه که با تکیه بر ایمان و ارزش‌های معنوی، قله‌های بلند آزادی و آزادگی را فتح کردند و با مقاومت و پایمردی در برابر شعله‌های صبر و ایمان طعم تلخ شکست و ناکامی را بر دشمنان و حقارت و سرافکندگی را بر متجاوزان این مرز و بوم چشاندند.

وی افزود: آزادگان در طول جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، پیام آوران انقلاب بودند و غریبانه و مظلومانه در میان کینه توزی دشمنان و تلخ کامی دوران اسارت، صدای آزادی و استقلال وطن را سر دادند و در راه استقرار و تداوم نظام جمهوری اسلامی ایران تا پای جان ایستادند.

رئیس بنیاد شهید شهرستان لنجان تصریح کرد: این غیور مردان همان طور که در عرصه میدان جنگ دلیرانه از کیان خود دفاع کردند، در هنگامه اسارت نیز صبورانه مقاومت ورزیدند و آنچه در اردوگاه های رژیم بعث عراق بر اسیران سرفراز ایران گذشت و صبر و استقامت مظلومانه که مبتنی بر آموزه های اسلامی بود، جلوه عظیمی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در تثبیت ارزش های متعالی دینی و ملی در میان جوانان است و نمادی از درک و شعور ملتی بپا خاسته در برابر تجاوز واستکبار است.

وی ادامه داد:  فراموش نکنیم با اخلاص‌ ترین و ارزشمندترین فرزندان یک ملت، کسانی هستند که در مواقع سختی، ایثار کرده و از آبروی کشور، استقلال و هویت ملی خود دفاع می‌کنند و اینها در ایران اسلامی، همان جوانان فداکاری هستند که با ایستادگی در مقابل دشمن، برای ملت خود افتخار و سربلندی به ارمغان آوردند.

حبیب الهی با اشاره به اینکه آزادگان، اسارت را اسیر خود کردند، اضافه کرد: آزادگان سرمایه های این انقلاب هستند که علاوه بر دفاع از خاک کشور در دوران اسارت از آرمان ها و ارزش های انقلاب و شهدا دفاع کردند از این رو باید گفت آزادگان عزیز در سکوت خبری اسارت با تحمل شکنجه‌های جسمی و روحی و با نیروی ایمان، اراده و عشق به اسلام و میهن، بزرگترین مجاهدت را در راه پیروزی اهداف انقلاب داشتند.

وی عنوان کرد: روز بازگشت این عزیزان به آغوش میهن اسلامی حقیقتا عید بزرگی برای ملت ایران و پیروزی دیگری برای انقلاب اسلامی بود و این روز بزرگ در خاطره مردم باقی خواهد ماند از این رو آزادگان باید به گذشته پرافتخار خود مباهات کنند زیرا صبر و مقاومت آنان، الگویی برای نسل جوان و درس عملی برای همه انسان‌هاست تا در مقابل سختی‌ها مقاومت کنند.

رئیس بنیاد شهید شهرستان لنجان امید، استقامت و عزت را مهمترین ارمغان آزادگان برای ایران اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: آزادگان سرافراز همانطوری که با عزت رفته بودند، عزتمندانه و دلاورانه نیز به خاک میهن بازگشتند و در هشت سال دفاع مقدس در جبهه ها حماسه آفرینی کردند و دوران اسارت آرزویشان این بود که به میهن اسلامی بازگردند و امروز نیز هم در صف اول پاسداری از ارزش های نظام و انقلاب در حال خلق حماسه هستند.

وی ارزش های ناب جاری در رگ جامعه اسلامی ایران را برگرفته از اصیل ترین آرمان های آزادگان عنوان کرد و گفت: شرایط فعلی کشور نیازبه مجاهدت آزادگان در عرصه های مختلف داشته و حفظ دستاوردهای انقلاب با تلاش و مجاهدت آنان میسر می شود چراکه ایثارگران و شهدا خالصانه درراه اسلام و انقلاب جان دادند لذا اگر می‌خواهیم حافظ دین و انقلابمان باشیم باید رهرو واقعی شهدا باشیم.

حبیب الهی اذعان کرد: باید توجه داشت آزادگان برای حفظ دین خود شکنجه های بسیاری را تحمل کردند در حالی که اگر به دشمن چراغ سبز نشان می دادند و از اسلام و ایران ابراز ناراحتی می کردند، دیگر از سختی خبری نبود، بلکه وعده های بسیاری به آنها می دادند.

وی ادامه داد: امام حسین(ع) در روز کربلا خبر شهادت هر کس را که می شنید خوشحال می شد، چون وظیفه اش رساندن انسان ها به خدا بود و از این که مبادا این افراد شایسته به تردید بیفتند، می ترسید حضرت اباعبدالله الحسین(ع) چون از ایمان حضرت ابالفضل(ع) مطمئن بود، زمانی که خبر شهادت او را شنید، ناراحت شد و گفت: کمرم شکست.

رئیس بنیاد شهید شهرستان لنجان اضافه کرد: حضرت زینب (س) الگوی آزادگان است و آزادگان با تأسی به حضرت زینب(س) بعضی حتی بیش از ۱۰ سال در چنگال دشمنان بعثی به سر بردند و به بدترین نحو شکنجه شدندو

وی عنوان کرد:خداوند متعال در آیه ۶۰ سوره انفال می فرماید وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَیْءٍ فِی سَبِیلِ اللّهِ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ و این آیه به پاداش کسانی که در راه خدا قدم برمی دارند اشاره می کند.

حبیب الهی با بیان اینکه آزادگان درس آزادگی را از امام حسین(ع) آموختند و همه سختی‌ها نتوانست خللی در روحیه آنها ایجاد کند، تصریح کرد: آزادگان از روحیه بالای ایمانی برخوردار بودند و عشق به اسلام و انقلاب و عشق به امام و معنویت عاملی بود تا مقابل شکنجه‌های جسمی و روحی دشمن استقامت کنند و تمام سختی‌ها نتوانست هیچ خللی در روحیه آنان ایجاد کند.

وی بیان کرد: زمان ورود آزادگان به وطن آن‌قدر شورآفرین بود که هیچ تقویمی نمی‌تواند شکوه آن روز را در خود ثبت کند چراکه آزادگان، با ایمان راسخ خود در برابر همه فشارهای جسمی و روحی دشمنان ایستادند و روابط اجتماعی جامعه کوچک اردوگاهی خود را بر پایه اخلاق حسنه بنا نهادند و از شکنجه های مزدوران بعث هراسی به خود راه ندادند.

رئیس بنیاد شهید شهرستان لنجان در پایان با اشاره به اینکه خاطرات آزادگان از دوران اسارت پازل جنگ را کامل می‌کند، گفت: لباس پرافتخار شهادت، لباس پر افتخار جانبازی و اسارت و لباس پرافتخار پیشکسوتی دوران دفاع مقدس افتخار بزرگی است که خداوند به بندههایش هدیه کرده است و آزادگان، صبورتر از سنگ صبور و راضی ترین کسان به قضای الهی بودند، اینان سینه هایی فراخ تر از اقیانوس داشتند که از همه جا و همه کس بریده و به خدا پیوسته بودند، آزاده نامیده شدند چون از قید نفس و نفسیات رهایی یافته بودند.

وی خاطرنشان کرد: فرهنگ پایداری و شهادت و انتقال آن به جوانان که برگرفته از مفاهیم قرآنی است و بهترین واکسن در برابر توطئه های جبهه استکبار است لذا باید خاطرات آزادگان و همچنین شهدای ما به نگارش درآمده تا برای نسلهای آینده نیز حفظ شود.

در ادامه علی اکبر محمودی مسئول بسیج هنرمندان شهرستان لنجان اظهار کرد: اگر چه آزادگان ما در دوران اسارت به صورت ظاهری در بند بعثی ها بودند ولی مقاومت و ایستادگی، موجب شده بود که در باطن بعثی ها اسیر آزادگان ما باشند لذا باید گفت در طول ۸ سال دفاع مقدس شاهد فداکاری و ایثار رزمندگان بوده ایم و به لطف خدا حتی یک وجب از سرزمین ایران اسلامی توسط دشمن اشغال نشد.

وی افزود: در مورد آزادگان صحبت‌های زیادی گفته می‌شود ولی شکنجه‌ها و رنج‌هایی که توسط رژیم بعث عراق بر این عزیزان روا داشته شده در وصف نمی‌گنجد، و مطالعه خاطرات آزادگان نشان می‌دهد که بعثی‌ها چه اندازه بی‌رحم بوده‌اند.

مسئول بسیج هنرمندان شهرستان لنجان تصریح کرد: لذا باید گفت تعبیر زیبای رهبر معظم انقلاب که فرمودند دوران سخت اسارت، آزادگان را تبدیل به الماس‌های درخشان کرده است، برازنده آزاد مردانی است که برای دفاع از میهن اسلامی خود، سالها دوری و شکنجه را تحمل کردند و همچنان در عرصه های مختلف در مقابله با نظام کفر و استکبار می درخشند.

وی ادامه داد:  باید توجه داشت آزادگان خاطرات خوبی دارند و می‌توان این خاطرات را در قالب کتاب به نگارش درآورد و پس از ان در هنرهای مختلف همچون نمایش، فیلم و ... از آنها بهرمند شد.

محمودی اضافه کرد: در حال حاضر چنانچه اسنادی از این جامعه وجود دارد به درستی نهادینه شود و خاطرات اسناد در اختیار نویسندگان قرار بگیرد، به طور حتم نویسندگان می‌توانند سوژه‌های خوبی را از اسناد استخراج کنند و به صورت کتاب درآورند.

وی عنوان کرد: باید توجه داشت امروزه علاقه‌ها بیشتر به سمت فرهنگ شفاهی است تا فرهنگ مکتوب و تا به امروز مصاحبه‌های شفاهی بسیاری از آزادگان گردآوری شده است اما باید توجه داشت هر چه زمان می‌گذرد، اتفاقات فراموش می‌شود و برای ماندگاری به طور حتم باید خاطرات آزادگان مکتوب شود و  از سوی دیگر  قطعا هر آزاده‌ای ناگفته‌های بسیاری در دل دارد که هنوز نویسنده‌ای آن را به نگارش درنیاورده است.

مسئول بسیج هنرمندان شهرستان لنجان با اشاره به اینکه خاطرات آزادگان جوهره خلق آثار ناب هنری است، بیان کرد: نگارش در مورد خاطرات آزادگان نیازمند تحقیق است لذا باید نویسندگان خودجوش به این سمت بیایند و به نوعی با کار درگیر شوند چراکه موضوعاتی همچون جنگ و دفاع مقدس آنقدر بزرگ و پرماجراست که هرچه کار کنیم موضوعات ناگفته‌ای وجود دارد.

وی در پایان گفت: باید توجه داشت استقامت امروز جهان اسلام الگوگرفتن آنها از جهاد عاشورایی و مقاومت حسینی مردم ایران وآزادگان، ایثارگران و شهدای هشت سال دفاع مقدس است و آنها دیدند که می توان با دست خالی در برابر ابرقدرت های تا بن دندان مسلح ایستاد و موفق بود.

کد خبر 315933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.