شیرازی عاشق اصفهان بود

پژوهشگر و پیشکسوت میراث فرهنگی گفت: باقر آیت الله زاده شیرازی، آرم، پرچم و ویترین سازمان میراث فرهنگی بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مراسم بزرگداشت باقر آیت الله زاده شیرازی از پیشکسوتان علم مرمت ایران روز گذشته در مسجد جامع اصفهان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم «علی‌محمد فصیحی» مدیر اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان برخوار با تأکید بر اینکه راهبرد باقر آیت الله زاده شیرازی حفاظت و صیانت و از میراث فرهنگی بود و وی پیش از آنکه دانش مرمت را بیاموزد معرفت را آموخت، به ارائه بخشی از فعالیت ها و اقدامات این مرمتگر برجسته در زمینه مرمت و حفاظت بناهای تاریخی اصفهان و ایران پرداخت.

دو شخصیت به اصفهان خدمت بسیاری کردند

در ادامه نیز «سیف الله امینیان» پژوهشگر و پیشکسوت میراث فرهنگی ضمن یادی از شهید محسن حججی به عنوان یکی دیگر از افتخارات اصفهان، گفت: دو شخصیت به اصفهان خدمت بسیاری کردند، یکی مرحوم لطف الله هنرفر بود که با تألیف کتاب گنجینه آثار تاریخی اصفهان نقش بزرگی در معرفی ارزش های تاریخی اصفهان داشت که این کتاب هنرفر در سال ۱۳۴۸ برنده جایزه سلطنتی شد و دومین نفر مرحوم باقر آیت الله زاده شیرازی بود.

شیرزای فقط شیرزای نبود

مدیر اسبق اداره میراث فرهنگی استان اصفهان افزود: شیرازی عاشق اصفهان بود، او اصفهان شناسی بود که نمی توان نظیری برایش یافت. شیرزای فقط شیرزای نبود، شخصیت استثنایی و بی نظیری بود که مجامع بزرگ پژوهشی و علمی که درباره فرهنگ آثار تاریخی فعالیت دارند اصفهان و مرمت‌هایش را به اسم دکتر شیرازی می شناسند.

اینجا کسی مرا به رسمیت نمی شناسد، همه به دنبال دکتر شیرزای می گردند

امینیان با اشاره به چگونگی تشکیل سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری از ابتدا تا کنون، گفت: تأسیس این سازمان با ایده مرحوم شیرازی ایجاد شد و اولین فردی که ریاست آن را بعهده داشت مرحوم دکتر حجت و بعد نیز دکتر زرگر بودند، آن‌زمان سازمان فعالیتی داشت که متأسفانه درحال حاضر انجام نمی شود شاید علتش این است که دیگر افرادی مانند نخبگان گذشته در سازمان حضور ندارند که فکرها و ایده های ناب را عملی سازند، به هرصورت آن‌زمان هرساله به مدت ۳ تا ۴ روز همایشی سراسری باحضور مدیران میراث فرهنگی استان‌های سراسر کشور تشکیل می‌شد و هر استان فعالیت‌های خود را ارئه می کرد و تقابل فکر و اندیشه انجام می‌شد و یکی از سالهایی که این همایش برگزار شد سال ۷۱ بود که یادم هست دکتر حجت عنوان کرد اینجا کسی مرا به رسمیت نمی شناسد و همه به دنبال دکتر شیرزای می گردند و درواقع دکتر شیرازی آرم و پرچم و ویترین سازمان میراث فرهنگی بود.

طرح موزه مجازی طبقه دوم میدان نقش جهان

 مدیر پیشین اداره کار و امور اجتماعی و همچنین مدیر اسبق اداره میراث فرهنگی کاشان تصریح کرد: سال ۵۳ قرار بود شاه به اصفهان بیاید شیرازی درمدت حدود ۴ ماه که تا آمدن شاه فرصت داشت، از وضعیت موجود دولتخانه صفوی شامل دروازه دولت، خیابان سپه، اطراف چهلستون، عالی قاپو، کاخ هشت بهشت و محدوده آن، ماکتی را تهیه کرد، سپس ماکت دیگری را تهیه کرد که در آن دولتخانه صفوی احیا شده است و به همان حالت خود در دوران صفوی بازگشته است، به این ترتیب دکتر شیرازی ماکت وضعیت فعلی را بر روی ماکت حالت احیای دولتخانه قرار داد. بعد از ورود شاه و بازدیدش از عالی قاپو، مرحوم شیرازی ماکت وضع موجود را به او نشان داد، شاه از او پرسید که درصورت احیا چه اتفاقی می افتد و دکتر شیرازی بلافاصله ماکت وضع موجود را برداشت و ماکت حالت احیا شده دولتخانه صفوی را به او نشان داد، در آن موقع شاه فی المجلس اعتباری را که دکتر شیرازی درخواست نمود تصویب کرد.

سیف الله امینیان ادامه داد: اقدام دیگر مرحوم شیرازی طرح موزه مجازی طبقه دوم میدان نقش جهان بود که درنظرداشت برای معرفی اصفهان بکار برده شود.

تلمذ میدانی در ۵ سال

وی گفت: سال ۵۳ شورای عالی آثار تاریخی کشور که متشکل از۷۰  نفر از نخبگان ایران بود مجله ای را به نام مجله یغما منتشر می کرد و مدتی قبل نیز نام این ۷۰ نفر توسط علی دهباشی در مجله بخارا آورده شد. آن‌زمان این افراد به فرح پهلوی پیشنهاد می کنند که برای انتقال هنرهای سنتی و آموزش آنها به نسل بعد اقدام کنند، به همین دلیل سازمان ملی حفاظت از آثار تاریخی به همراه سازمانی که بعدها فنی و حرفه ای نام گرفت مأمور آموزش شدند و هنرجویان بصورت شبانه روزی در مکان تعیین شده درس می خواندند و از خدمات آن بهره مند می شدند. این سعادت نصیب من شد که بعد از ۴ ماه آموزش‌های اولیه حدود ۵ سال نیز بصورت میدانی شاگرد مرحوم شیرازی بودم و بعد حدود ۱۴ سال دکتر را ندیدم تا سال ۵۹ که وی را در آران و بیدگل زیارت کردم.

برگزاری کنگره ملی معماران ایران در شهر بم

این کارشناس برجسته میراث فر هنگی افزود: دکتر شیرازی برای بازدید از طرح مرمت هشتی بی نظیر یکی از امامزاده های آران و بیدگل به آنجا آمده بودند که یکدیگر را بعد از مدتها ملاقات کردیم و وی موافقت من را برای حضور در سازمان میراث فرهنگی جلب کردند و بعد من به دستور ایشان بعنوان مدیر میراث فرهنگی کاشان انتخاب شدم.

امینیان ادامه داد: اقدام مهم دیگر مرحوم شیرازی طرح برگزاری کنگره ملی معماران ایران در شهر بم بود که حاصل آن کتابی در ۱۵ جلد شامل مقالات ارزنده متخصصین این حوزه است، همچنین همایش بین المللی مساجد در سال ۷۹ در مسجد آقابزرگ کاشان با ایده مرحوم شیرازی برگزار شد که ۲۲ معمار برجسته جهان نیز در آن حضور داشتند.

این پژوهشگر برجسته میراث با یادی از عبدالعلی ادیب برومند و قرائت بخشی از یکی از مثنوی های وی درباره اصفهان به سخنان خود پایان داد.

دکتر شیرازی شخصیت اداری نبود بلکه عارف بود

در ادامه این مراسم «اکبر حلّی» معمار و مرمتگر پیشکسوت کاشان با ذکر نام حاج رضا عشق آبادی بعنوان یکی از معماران برجسته کاشان و همچنین یادی از آرتور اپهام پوپ، اظهار داشت: برگزاری مراسم بزرگداشت مرحوم آیت الله زاده شیرازی در مسجد جامع اصفهان بسیار اقدام شایسته ای است و پرفسور پوپ این مسجد را زیباترین و فنی ترین ساختمان دنیا دانسته است.

اکبر حلی ادامه داد: دکتر شیرازی شخصیت اداری نبود بلکه عارف بود. مرحوم شیرازی شخصیتی مردمی و دوست داشتنی بود.

یک ربع دیر آمدی، با گدایی کتابت را چاپ کن!

 این معمار و مرمتگر برجسته کاشان گفت: من سال ۶۵ که ۲۹ ساله بودم کتاب گره ها و قوسها معماری را نوشتم، آن‌زمان باید اداره میراث فرهنگی این کتاب را تأیید می کرد تا اجازه چاپ داده شود به همین منظور من به اداره کل میراث فرهنگی رفتم که ریاستش را مرحوم شیرازی عهده دار بود. وقتی کتاب را دید به من گفت برو فردا صبح ساعت ۶ بیا. من تعجب کردم و گفتم مگر ساعت ۶ هستید؟ گفت بله. خلاصه من فردا صبح ساعت ۶ رفتم اما همه جا تاریک بود و فکرکردم دکتر شیرازی به اصطلاح من را سرکار گذاشته، ساعت ۶ و ربع بود که زنگ زدم و دکتر جواب داد و به من گفت یک ربع دیر آمدی ولی حالا بیا داخل. روی میزش پر بود از کاغذ. بعد دکتر به من گفت هرروز ساعت ۵ صبح به اداره می آید تا کارهایش را انجام دهد و ۸ هم که کار اداری شروع می شود. کتابم را دید و ایرادهای بجایی هم  گرفت. یادم هست آن‌موقع کاغذ براحتی یافت نمی‌شد و من از دکتر شیرازی تقاضا کردم و ایشان گفت بله وظیفه میراث است که کاغذ برایت تهیه کند، بعد که ساعت ۸ شد این موضوع را با همکارانش مطرح کرد و در آخر به من گفت که  برو حتی شده با گدایی کتابت را چاپ کن ولی منتظر نتیجه رای اداره میراث برای دادن کاغذ نباش.

فرهنگسازی در اصفهان برای حفاظت از خانه های تاریخی ضعیف است

اکبر حلّی با وضعیت حفاظت از خانه های تاریخی در کاشان، افزود: فرهنگ مرمت و احیا  تا ۱۰ سال قبل در کاشان مرده بود اما بعد از آن آنقدر خوب توسط مدیران شهرستان درباره فرهنگسازی در این زمینه کارشد که دیگر مردم خانه هایشان را با چنگ و دندان نگهداری می کنند درحالیکه متأسفانه هنوز در اصفهان این فرهنگ شکل نگرفته و فرهنگسازی در این زمینه در اصفهان ضعیف است.

اگر معماران قدیم زنده شوند ما را به گچ سازی هم قبول ندارند!

وی گفت: همایش شیخ بهایی در زمان حیات باقر آیت الله زاده شیرازی با ایده وی در چهلستون اصفهان برگزار شده بود که در آن از ۵ معمار بعنوان مخنتبان ۵ استان تقدیر شد و من نیز بعنوان معمار برتر کشور انتخاب شدم و یادم هست خبرنگاری علت انتخابم را پرسید و من پاسخ دادم که اگر معماران قدیم زنده شوند ما به گچ سازی نیز قبول ندارند، و هنوز هم به این موضوع اعتقاد دارم.

گفتنی است مراسم بزرگداشت باقر آیت الله شیرازی باحضور مدیر اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، مدیر اداره میراث فرهنگی شهرستان برخوار، مدیر اداره میراث فرهنگی شهرستان کاشان، مدیر اداره میراث فرهنگی شهرستان شاهین شهر و میمه، معاون اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، مسئول سمن های میراث فرهنگی استان، نادرقلی نادری رارانی قرآن‌پژوه و مجموعه دار برجسته اصفهان و برخی از علاقمندان حوزه میراث فرهنگی در مسجد جامع اصفهان برگزار شد.

کد خبر 315925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.