۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۹
مدیریت شهری و پارادایم

ابوالفضل قربانی عضو شورای شهر اصفهان در آخرین نطق خود در صحن علنی شورای شهر اصفهان مطلبی را در قالب یادداشت ارائه کرده که در ادامه می خوانید.

به گزارش ایمنا،  گرامی می داریم دلاور مردیهای مردم ایران خصوصاً رزمندگان و جانبازان و آزادگان و خانواده معزز شهدا را در هشت سال دفاع مقدس و درود می فرستیم بر روان پاک بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام (ره) و در مقابل رشادت های همه شهدا خصوصاً شهید محسن حججی که با الگو گرفتن از سرور و سالار شهیدان با سر به دیدار معبود و معشوق شتافت سر تعظیم فرود آوریم.

بدیهی است اداره شهرها خصوصاً شهرهای بزرگ نیازمند استفاده از نظریات متخصصین و کارشناسان رشته های مختلف و مرتبط با مدیریت شهری بوده و خواهد بود و دراین ارتباط نقش استاتید محترم دانشگاه ها در تبیین نظریه های مرتبط با موضوعات مدیریت شهری و ایجاد یک گفتمان صحیح علمی نقشی برجسته و غیر قابل انکار است که لازم است از طرف مسئولین مربوطه برای تحقق این موضوع هر نوع اقدامی که لازم باشد به عمل آید.

در این ارتباط جهت نتیجه بهتر و اثر بخشی بیشتر چند نکته اساسی باید مورد توجه قرار گیرد:

۱-  همانگونه که اساتید و همکاران بنده در محیط های دانشگاهی استحضار دارند طرح موضوعات صرفاً علمی باید با رعایت آداب خود و با حضور کارشناسان و صاحبان اندیشه در آن موضوع بوده تا با استفاده از نظرات مربوطه و بهره مندی از نقدهای علمی، پختگی و جامعیت علمی به دست آمده و سپس با حضور مدیران اجرای راهکارهای عملیاتی آن جهت استفاده بهتر در اداره شهرها در اختیار شوراها و شهرداری های دیگر دستگاه های مربوطه قرار گیرد.

۲-  اساتید محترم باید توجه داشته باشند در حال حاضر شهرداری ها با بیش از ۳۰۰ وظیفه در خدمت مردم شهرها هستند لذا طرح مباحث مرتبط با موضوعات شهری و یا پیشنهادهای ارائه شده باید با شناخت کافی خصوصاً قوانین موضوع به ویژه قوانین فرادستی بوده تا قابلیت عملیاتی شدن را داشته باشد.

بدیهی است درخواست هایی که در حیطه و اختیارات وظایف اعضای شورای اسلامی شهرها و مدیران شهری نباشد و مشکلاتی که از این رهگذر ایجاد می شود نتیجه آن تنها بیان مشکل بوده و به راهکاری موثر تبدیل نخواهد شد، مگر آنکه این موضوعات با مراجع تصمیم گیرنده آن بعضی نمایندگان مجلس و مسئولین وزارت خانه های مرتبط و در نهایت دولت مردان مطرح شود و سپس با تغییر در قوانین و مصوبات قابلیت اجرا پیدا کنند.

لازم است به استحضار اساتید محترم رسانده شود هر سال دولت لوایحی را به مجلس ارائه می کند تا از اختیارات شوراها کاسته و حدود و وظایف آن را محدود کند، به طوری که باید گفت در حال حاضر جایگاه شوراها از حد شورای شهرداری ها هم کمتر شده است.

لذا به نظر می رسد اگر قرار است پاردایم شیفت موثری در حوزه مسایل شهری صورت پذیرد. ابتدا باید ضرورت و چگونگی آن برای مدیران دولتی و نمایندگان مجلس تبیین و تصویب و در بیان مصداق ها نیز دقت شود به طوری که با واقعیت های موجود منطبق باشد.

۳- بدیهی است طرح موضوعات علمی با ویژگی های مربوطه و به دور از خطابه و وعظ و با پرهیز از اتهام زنی و ناسزاگویی زمانی می تواند منشا اثر باشد که جامعیت لازم را در خود داشته باشد در غیر این صورت نه اینکه کارکرد مطلوبی نخواهد داشت بلکه می تواند زیانهای زیادی نیز به دنبال داشته و تنها نتیجه آن تحت تاثیر قرار دادن افکار عوام می باشد.

البته داشتن دانش مرتبط با موضوعات شهری برای مدیران شهر و اعضای محترم شوراها امری لازم و ضروری بوده تا در کنار تجربیات آنها بتواند گره گشایی مشکلات شهر و مردم باشد طبیعی است این کار از طریق برگزاری دوره های تخصصی و آموزشی تعریف شده تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت و باید اذعان کرد سخنرانی به تنهایی نمی تواند تاثیر چندانی در تصمیمات این افراد داشته باشد.

۴-  همانگونه که اساتید معزز استحضار دارند مفهوم «الگوی سرمشق یا همان پاردایم» قدر مشترک نگرشها و ارزش های پایه ای است به طوری که اشتراک ارزش هایی که جامعه متخصصین آن را قبول کنند می تواند یک پارادایم را تعریف و ایجاد کند لذا به نظر می رسد آنچه که این روزها با تکیه بر دیدگاههای سیاسی خاص و در قالب ایده ای خاص مطرح می شود جعل اندیشه توماس کوهن بوده که در بین صاحب نظران و اندیشمندان فاقد ویژگی های علمی است.

آنچه که از منظر علمای علم مدیریت، جامعه شناسی، اقتصاد و دیگر علوم مرتبط مورد قبول واقع شده این است که هر گاه یک پارادایم نتواند سوالات جدید را در آن حوزه پاسخ دهد آنگاه باید پاردایمی نو تعریف و ایجاد کرد به طوری که آن الگوی جامع بتواند در حل مشکلات به وجود آمده موثر واقع شود.

لازمه این اقدام که به آن پاردایم مثبت گفته می شود حصول اطمینان از تاثیرگذاری مثبت و قطعی آن الگو است. با این نگاه پاردایم مثبت به خودی خود نه مثبت نه منفی تلقی نمی شود، مگر آنکه پس از به مرحله اجرا درآمدن معلوم شود این تغییر توانسته مشکلات قبلی را برطرف و اقدامی در بهبود کارآئی سازمان باشد.

همچنین باید توجه کرد هر پارادیمی که بخواهد در جامعه اسلامی مورد استفاده قرار گیرد باید ویژگی های لام را نیز از این حیث دارا بوده و هماهنگی لازم را با ارزشهای مربوطه داشته و در بطن خود فاقد هرگونه اندیشه سکولار باشد.

به عنوان مثال اینکه گفته شود مسئولین در ابتدا باید اجازه دهند مردم هر کاری را که صلاح می دانند انجام دهند و سپس با نگاه به رفتار مردم پارادایمی غیر مکانیک مناسب با آن رفتار تعریف و به مرحله اجرا درآوریم ممکن است کلامی زیبا و مردم پسند باشد ولی باید دید این ایده اولاً از ناحیه صاحب نظران و ثانیاً در عمل چگونه ارزیابی می شود و مرز آن با آنارشیسم و هرج و مرج طلبی چگونه جدا شده و تمیز داده می شود.

سوال دیگر این است که چگونه می توان شهرها و به ویژه شهرهای بزرگ را که در آن بی نهایت متغیر تاثیرگذار با عقاید مختلف وجود دارد را با یک محیط کوچک از خواص جامعه مقایسه کرد و اگر این اقدامی صحیح باشد با چه ساز و کاری از حقوق افراد قانون مند در مقابل رفتار زیاده خواهان مراقبت به عمل خواهد آمد و دهها سوال دیگر که در این فرصت کوتاه مجال بیان آنها نیست.

لذا بنده به عنوان عضوی کوچک از جامعه دانشگاهی از تمام صاحب نظران و اندیشمندان دعوت می کنم تا در یک نشست علمی نسبت به ابعاد و زوایای پیدا و پنهان این ایده به بحث و بررسی پرداختنه تا از این رهگذر گام موثری در بهبود وضعیت مدیریت شهری برداشته شود.

در پایان و در این فرجام بر خود لازم می دانم از خداوند متعال که توفیق خدمت گذاری به مردم مومن و شریف اصفهان را در دو دوره متوالی شورای اسلامی به این حقیر عطا نمود شکرگزاری کرده و امید آن دارم مانند همیشه با لطف و مرحمت خود از قصورهای خواسته و ناخواسته این بنده عاصی در گذرد.

چگونه سر زخجالت بر آوردم بر دوست                       که خدمتی به سزا بر نیامد از دستم

همچنین از مردم عزیز اصفهان به ویژه خانواده معزز شهدا و جانبازان و آزادگان سرافراز و همه اقشار محترم و کارکنان و مدیران شهرداری اصفهان عاجزانه و ملتمسانه درخواست دارم با بزرگواری کوتاهی اینجانب را در خدمت عفو کرده و معذرت این خادم کوچک خود را پذیرا باشند و در این مدت اگر خدای ناکرده باعث رنجش فرد و یا افرادی شده ام طلب بخشش و گذشت را دارم.

ای برتر از خیال و قیاس و گمان و وهم                 وز هرچه گفته اند و شنیدیم و خوانده ایم

مجلس تمام گشت و به آخر رسید کار                      ما همچنان در اول صف تو مانده ایم 

کد خبر 315916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.