مالش چشم؛ عادتی خطرناک

مالش چشم یکی از عادت های خطرناک بدن ما در واکنش به سوزش و خارش چشم است که در اثر فشار وارد شده بر سطح نازک چشم، عواقب جبران ناپذیری را برجای می گذارد.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، شاید برای هر یک از ما پیش آمده زمانی که از شدت خارش می خواهیم چشممان را از حدقه در بیاوریم، آنقدر انگشت سبابه بر چشم می مالیم که هم انگشتمان درد بگیرد و هم چشممان به سرحد سوزش برسد؛ اما شاید هیچگاه به آن فکر نمی کردیم که این مالش شدید لذت بخش چه بلایی می تواند بر سر چشممان بیاورد

 «یکی ازبدترین عارضه های مالیدن چشم، قوزقرنیه است.» و این نظری است که حسین صادقیان جراح و متخصص چشم دارد.

قوز قرینه یک پدیده غیر التهابی است که هر دو چشم را درگیر می کند، در این بیماری قرنیه نازک شده و حالت مخروطی پیدا می کند و نازک شدن و تغییر حالت قرنیه از کروی به مخروطی منجر به ایجاد نزدیک بینی – آستیگماتیسم  نامنظم و در نتیجه کاهش دید می شود.

صادقیان، جراح و متخصص چشم می گوید: قرنیه چشم شبیه به توپ پلاستیکی میماند که وقتی یک قسمتی از آن ها رافشاردهید، طرف دیگر آن به صورت برآمدگی بیرون می زند و نامتوازن می شود؛ با مالیدن چشم و فشار وارد شده بر سطح آن، سطح نازک چشم استحکام خود را از دست می دهد و ناهموار می شود و این ناهمواری قوزقرنیه را به وجودمی آورد.

تاری  و یا انحراف دید، افزایش حساسیت به نورهایی که چشمک می زنند، نداشتن دید کافی فرد در طول شب و تغییر مداوم شماره عینک از علائم قوز قرنیه است.

درمان قوز قرنیه بستگی به شدت بیماری و میزان آن دارد؛ عینک و لنزهای تماسی برای درمان قوز قرنیه خفیف تا متوسط استفاده می شود. قرنیه پس از چند سال در اکثر بیماران پایدار می شود و شانس ایجاد مشکلات بینایی شدید با درمان کمتر خواهد شد. جراحی در بیماران که قوز در چشم آن ها باعث ایجاد زخم قرنیه شده است استفاده می شود.

فصل تابستان و بهار، چشم ما بیشتر از زمان های دیگر در معرض آلرژن هایی مانند گرده گل و گیاه، خاک و حتی آلودگی هوا قرار می گیرد که معمولا اکثر افراد درگیر حساسیت های فصلی، قرمزی چشم و سوزش و خارش تنها راه درمان را در مالیدن چشم می دانند و برخی دیگر بر اثر خشکی چشم، آلودگی‌های گوناگون، تماس دست آلوده و لوازم آرایشی ممکن هست چشم و پلک را مالش دهند که در این صورت دکتر صادقیان بهترین راه درمانی خارش چشم را « استفاده از کمپرس یخ و قطره اشک مصنوعی توصیه می کند.»

بسیاری از مشکلات بینایی به واسطه شکل قرنیه شکل می گیرند. باید به این مساله توجه داشته باشید که مالش چشم نه تنها به نازک شدن قرنیه، بلکه به تغییر شکل آن و با توجه به میزان نیروی وارد شده به آنها می تواند به آسیب رگ های خونی منجر شود و در نتیجه آن، قرمزی شدید چشم ها را تجربه کنید.

از دیگر عوارض مالش چشم می توان به ایجاد چین و چروک اطراف چشم اشاره کرد که به دلیل نازک تر و لطیف تربودن پوست دور چشم از بخش های دیگر بدن، مالش زیاد می تواند به شکل گیری راحت چین و چروک در اطراف چشم ها منجر شود.

این متخصص چشم یادآور شد: محافظت ازچشم دربرابرآلاینده ها، به خصوص نورمستقیم خورشید یکی ازمهمترین مراقبتهای چشم است وباید توجه داشت که هرآنچه بانورخورشیدارتباط مستقیم داشته باشد، منجربه نابودی آن میشود و یکی ازعلت های رایج آب مروارید اشعه UV نورخورشید است و به همین خاطر تعدادبیماران مبتلا به آب مروارید در جنوب کشور و اصفهان بیشتر ازشمال  کشور است.

کد خبر 315915

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.