۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۸
ساعت فرهنگ به وقت شهرضا

شهرضا – وقتی که ذائقه فرهنگی مردم در هر کاری در نظر گرفته شود، نتیجه‌اش موفقیت بی چون و چرا است، ترویج فرهنگ کتابخوانی هم از ان دست کارهایی است که اگر با فرهنگ مردم هر منطقه هماهنگ باشد، موفقیت آن تضمین شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، سکوت همه جا را فراگرفته، صدا تیک تاک ساعت تنها صدایی است که شنیده می‌شود؛ همه کارها انجام شده و همه مرتب سرجایشان نشسته‌اند.

بعضیها ساعتشان را نگاه می‌کنند و زیرچشمی رفتار دیگران را وارسی می‌کنند، انگار حوصله بعضیها سر رفته؛ خوب حق دارند از صبح مشغول کار بودند تا مقدمات این بزم فرهنگی فراهم شود.

خانه‌ای سنتی با نمایی دلفریب که هوش از سرتان می‌برد، اینجا قرار است جمعی به افتخار کتاب جمع شوند. جشنی به عظمت کتاب؛ ناگهان بمب هیاهو و ولوله کودکان منفجر می‌شود، چینی سکوت ترک برداشته و آنهایی که کمک داشتند چُرت می‌زدند سرحال شدند.

خیابان صاحب الزمان شهرضا، کوچه منبر سنگی نرسیده به حسینیه امام رضا(ع) منزل آقای گلابی که بیت الحسین(ع) ایام سوگواری عاشورا و تاسوعا است، امروز میزبان دوستداران کتاب است اما بزم این دوستداران از جنس دیگری است.

جشن دوستداران کتاب که در قالب طرح «ایجاد باشگاه‌های کتابخوان کودک و نوجوان» برگزار شد.

محمدعلی جعفری –رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرضا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، عنوان کرد: نام این طرح «باشگاه کتابیار کوچک» است که تحت عنوان «روزی در خانه مادربزرگ» اجرا شد.

وی ادامه داد: هدف از ارجیا این طرح که برای نخستین بار در شهرضا اجرا شد، ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین کودکان و نوجوان و علاقه مند کردن آنها به کتابخوانی بوده است.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرضا در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: در سومین سال برگزاری «جشنواره انتخاب پایتخت کتاب ایران» شهرستان شهرضا در ردیف ۲۰ شهر برتر کشور برای دریافت این عنوان قرار گرفت.

جعفری اظهار کرد: دستورالعمل این جشنواره از آبانماه سال ۹۴ به ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور ابلاغ شد و به دنبال آن این اداره نیز اقدامات اجرایی در این زمینه را آغاز کرد.

وی بیان کرد: اقدامات اجرایی برای موفقیت در این زمینه قبل از اجرای این دستورالعمل در شهرستان آغاز شد و با انتخاب یک کارشناس مخصوص این کار امور اجرایی در شهرستان پیگیری شد.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرضا ادامه داد: بعد از رایزنیهای انجام شده ۳۱ طرح برای این منظور آماده شد که اجرای این طرحها از فروردین ۹۶ اجرا شد.

جعفری اضافه کرد: این طرحها دارای ویژگیهایی از جمله در نظر گرفتن سلایق و ویژگیهای همه سنین جامه از کودک تا کهنسال، توجه به قصه‌خوانی و قصه‌گویی و توجه ویژه به کودک و نوجوان، است که بخشهای جزئی آن باید به مرور زمان اجرا شود.

وی گفت: سومین جشنواره انتخاب شهر پایتخت کتاب ایران نشان داد که برخورداری یا عدم برخورداری شهرستانهای مختلف، به اندازه همت جمعی مردم آن شهرستانها در ترویج فرهنگ کتابخوانی مهم نیست.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرضا گفت: یکی از ویژگیهای مهم شهرستان شهرضا وجود افراد کتابخوانی از همه اقشار و گروه‌های اجتماعی است که باید شناسایی و در این زمینه تشویق شوند.

جعفری در ادامه افزود: در حال حاضر ۳۶ باشگاه کتابخوانی در شهرضا به ثبت رسید است.

بخش مهمی از رسالت فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان بر عهده کانونهای پرورش فکری است، برای آنکه از اقدامات انجام شده توسط این مرکز در شهرضا در زمینه «طرح ملی پایتخت کتاب» آگاه شویم، به سراغ مسئول این مرکز رفتیم.

سهیلا سامع در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا از وجود کتابخانه‌ای با ۱۸ جلد کتاب در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرضا خبر داد و افزود: در حال حاضر ۵۲۹۸ نفر عضو این کانون از این کتابهای استفاده می‌کنند.

وی اضافه کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرضا تنها مرکز در نوع خود در این شهرستان است که همزمان با احداث مرکز ان در تهران در ۵۱ سال قبل تأسیس شده است.

رییس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرضا اظهار کرد: هر فرد علاقه مندی می‌تواند در طرح ایجاد باشگاه‌های کتابخوانی وارد عمل شود، اما لازم است کدملی صاحبان هر باشگاه در سامانه ویژه آن ثبت شود.

سامع از وجود ۴ باشگاه کتابخوانی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرضا خبر داد و افزود: این مرکز همواره در حوزه فعالیتهای فرهنگی به ویژه کتابخوانی فعالیت داشته و دارد.

مهشید رضوانی - کارشناس ادبیات کودک و نوجوان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، عنوان کرد: آموزش در هر زمینه‌ای یکی از مهمترین مباحث زیربنایی است که باید در آن از نظر اهل فن و متخصصان آن استفاده شود.

وی تصریح کرد: متأسفانه مردم جامعه ما بر اساس تربیت نادرستی که در حوزه فرهنگی داشته‌اند زیاد به کتابخوانی علاقه ندارند، اما در مقابل ساعات زیادی از عمر خود را صرف گشت و گذار اینترنتی و خواندن مطالب غیرمفید کانالهای تلگرامی می‌کنند، البته یک آموزش صحیح می‌تواند این نقیصه را هم جبران کند.

این کارشناس ادبیات کودک و نوجوان، اجرای طرج باشگاه‌های کتابخوانی را گامی مهم در تغییر ذائقه فرهنگی مردم در آینده دانست و افزود: نباید اجازه دهیم فرهنگ بی توجهی به مطالعه کتاب به فرزندان ما نیز منتقل شود به همین منظور اجرای طرحهایی از این نوع می‌تواند زمینه ساز اینجاد این نگرش در آینده سازان جامعه باشد.

رضوای گفت: کتابخوانی به زبان کودک او را در فهم دقیق مطالب کمک می‌کند، به او می‌فهماند که باید بداند تا خوب زندگی کند اما همانطور که گفتیم این کار باید با نظر یک کارشناس و با زبانی کودکانی و در محیطی کودکانه انجام شود.

تحولی نو در عرصه کتابخوانی شهرضا ایجاد شده است که قطعاً نگرشی نوین را نیز به دنبال دارد؛ شهرضا برای نخستین بار در طرح ملی انتخاب پایتخت ایران شرکت کرد و توانست نام خود را در ردیف ۲۰ شهر برتر کشور ثبت کند، پس قطعاً همتی همه جانبه از سوی مردم و مسئولان آن می‌توان نام این شهر را بار دیگر در زمره شهرهای ملی ایران جای دهد.

کد خبر 315867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.