تقابل زندگی مدرن و سنتی مفهوم خوشبختی را دگرگون کرده است

لنجان_امام جمعه باغبادران گفت: طبیعتا در دنیا همه چیز بر وفق مراد انسان نیست زندگی پر از پیچ وخم ومشکلات است اما انچه مهم است این است که انسان با توجه به فلسفه مشکلات وروزگار صفت رضایت را در همه حالات از دست ندهد.

رضامندی بستر موفقیت و کامیابی است. هیچ انسان موفقی نیست که از هنر «رضایت از زندگی» برخوردار نباشد. انسان های موفق کسانی اند که با زندگی خود مشکلی ندارند. اشتباه نکنید! نمی گویم «در زندگی» خود مشکلی ندارند، بلکه می گویم «با زندگی» خود مشکلی ندارند. مشکل داشتن در زندگی، یک چیز است و مشکل داشتن با زندگی، چیز دیگر. اتفاقاً در بیشتر موارد، انسان های موفق با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده اند، اما احساس نارضایتی از زندگی نداشتند. می توان گفت رضامندی از زندگی، یکی از رازهای ناشناخته ی زندگی انسان های موفق است. بسیاری از افرادی که به امکانات زندگی دست می یابند، احساس خوش بختی را تجربه نمی کنند و برعکس، بسیاری از کسانی که فاقد امکانات زندگی اند، از احساس رضایت از زندگی برخوردارند. به نظر می رسد میان تمکن مالی و رضایت از زندگی، رابطه ی علت و معلول برقرار نیست. گاهی زندگی های مرفه، از احساس رضایت از زندگی محرومند و گاهی زندگی های ساده از رضایت از زندگی برخوردارند. لذا باید گفت رضایت از زندگی یک احساس درونی است و هرچند، جدا از دنیای خارج و واقعیت های بیرونی نیست و می تواند تحت تأثیر آن ها باشد، اما وابسته به آن نیز نیست و این امکان وجود دارد که در بدترین شرایط نیز بتوان از زندگی، احساس رضایت داشت.
حجت الاسلام علیرضا فرهنگ در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان اصل رضایتمندی  در زندگی را یکی از اصول سبک زندگی اسلامی دانست و اظهار کرد: وقتی بحث رضایت را مطرح می کنیم در مقابل وجود مشکلات یا مشکلات احتمالی است و این در حالی است که رضایتمندی در زندگی به معنای استفاده از امکانات وظرفیتهای موجود وکنار امدن با نواقص ومشکلات در زندگی کسانی که از این روحیه بهره می برند در تعامل وزندگی با دیگران  از مدیریت بهتری بهره می برند و رفتارهای خوبی با اطرفیان خود دارند.
وی افزود: طبیعتا در دنیا همه چیز بر وفق مراد انسان نیست زندگی پر از پیچ وخم ومشکلات است اما انچه مهم است این است که انسان با توجه به فلسفه مشکلات وروزگار صفت رضایت را در همه حالات از دست ندهد از این جهت امام صادق علیه السلام میفرماید روزهای زندگی سه قسم است، روزی که گذشته و دیگر به دست نمی آید و آینده که فقط آرزویش هست و روزی که اکنون انسان ها در آن هستند که باید آن را مغنتم شمارند و بهره ی کافی از آن ببرند.
امام جمعه باغبادران با اشاره به راههای کسب رضایت در زندگی، تصریح کرد: راه نخست برای رسیدن به درجه رضایتمندی حس صبر وبردباری در زندگی را باید تقویت کرد از سوی دیگر یکی از عوامل نارضایتی کاستی های زندگی است که یا بخاطرکم کاری خود انسان است یا طبیعت زندگی در هر دو  صورت هر چند گذشته است ولی انسان ها به ان مشغول می شوند و نتیجه ان عدم رضایت وناشکری می شود.
وی ادامه داد: در این صورت باید برای جلوگیری از نارضایتی و شکوه  با تدبیر برخورد کرد و در مقابل مشکلات احتمالی صبور باشیم، تا به رضایتمندی برسیم از این رو  امام صادق علیه السلام می فرمایند اصبروا علی الدّنیا فانّ ما هی ساعةٌ فما مضی منه فلا تجد له الماً و لا سروراً و ما لم یجیء فلا  تدری ما هو و انّ ما هی ساعتک الّتی انت فیها فاصبر علی طاعة الله واصبرفیها عن معصیة الله، دنیا را دست کم بگیرید، و بر آن و مشکل هایش صبور باشید که آن یک ساعت بیشتر نیست؛ زیرا گذشته است؛ نه خوشی آن مانده نه تلخی آن، و آینده نیز هنوز نیامده و نمی دانی چه خواهد شد، پس تو هستی و روزی که در آن قرار گرفتی. بر طاعت خدا محکم باش و از معصیت او دوری کن.
فرهنگ اضافه کرد: باید توجه داشت که قلب ودل را نباید مشغول گذشته زندگی کرد و امام علی علیه السلام می فرمایند لا تشعر قلبک الهمّش علی مافات فیشغلک عن الاستعداد عمّا هواتٍ، غصه های گذشته را بر قلب خود باز نکن، زیرا تو را از آینده و آماده شدن برای زندگی نو مشغول می سازد.
وی عنوان کرد: حضرت علی علیه السلاممی فرمایند ما فاتک منها فلا تأس علیه جزعاًT برگذشته و خبرهای از دست رفته غصه نخور و ناله مکن، و نیز میفرمایند فلا تحمل همّ سنتک علی همّ یومک کفاک کلّ یومٍ ما فیه، غصه ی سال را اضافه بر روزت مکن، غصه ی هر روز تو را بس است. این بیانات باعث می شود انسان نسبت به مشکلات گدشته واینده صبور باشد و در سپری کردن زندگی با برنامه باشد.
امام جمعه باغبادران با اشاره به اینکه تقابل زندگی مدرن و سنتی مفهوم خوشبختی را دگرگون ساخته است، بیان کرد: راه دوم برای رسیدن به درجه رضایتمندی، دوری از چشم وهم چشمی در زندگی باعث ایجاد حس رضایت می شود متاسفانه یکی از مسائل مهمی که باعث عدم رضایت در زندگی وقانع نبودن خانواده ها می شود چشم وهم چشمی است.
وی خاطرنشان کرد: مقایسه زندگی خودمان با دیگران واحساس کمبود وغبطه وغصه خوردن با دیدن وضعیت زندگی دیگران باعث نارضایتی شده و منشا بسیاری از اختلافات زن وشوهرها است یعنی به انچه دارند راضی نیستند وچشم طمع به مال ودنیای دیگران دوخته وبرای رسیدن ان رقابت می کنند.
فرهنگ اذعان کرد: باید توجه داشت که چشم ما در رقابت به معنویت باشد نه مادیات از این رو خداوند متعال در ایه ۲۱ سوره حدید می فرمانید سبقت شما باید در رسیدن به معنویات باشد سابِقُوا إِلی‌ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَ جَنَّةٍ عَرْضُها کَعَرْضِ السَّماءِ وَ الْأَرْض...  یعنی در مادیات به پایین دست ودر معنویات به بالادست نگاه کن.
وی متذکر شد: امروز چشم وهم چشمی مثل خوره به جان زندگی ها افتاده است لذا باید قناعت ورضایتمندی را بسیار کم کرد چراکه همین امر باعث مشکلاتی از جمله اختلاف بین زن ووشوهر، عوض شدن ارزشهای زندگی یعنی ارزش را در مادیات دیدن و سبقت گرفتن در میدان مادیات و غافل شدن از عوامل شکوفایی وپیشرفت انسان و بی توجهی به شخصیت انسانها و تحقیر کردن یکدیگر بخاطر فراهم نکردن خواسته های مادی شده است.
امام جمعه باغبادران تاکید کرد: حضرت علی علیه السلام در این خصوص می فرمایند لا تنافسوا فی عز الدنیا وفخرها ولاتعجبوا بزینتها ونعیمها ولاتجزئوامن ضرائها وبوءسها الی نفادوان ضرهاوبوءسها الی نفاد وکل مده منها الی منتهی وکل حی منها الی فناء وبلاء، در کسب عزت وافتخارات دنیوی با هم به رقابت برنخزید وبه زیور ونعمت ان سرخوش نشوید وبر سختی ومشقات دنیا بی تابی نکنید زیرا عزت وافتخارات دنیا به سر می اید وزیور ونعمت ان زوال می گیرد وسختی ومشقتش به پایان می رسد وهرزمانی از دنیا پایانی دارد وهر زنده ای از ان به نیستی وپوسیدگی می انجامد.
وی در پایان گفت: لذا باید از این کلام امیر المومنین علی علیه السلام درس بگیریم چراکه ما ادعای شیعه علی را داریم و باید نسبت به دنیا بی رغبت باشیم تا صفت رضایت درزندگی برای ما فراهم شود و جلوی بسیاری از اختلافات که منشا ان مادیات است گرفته شود.

کد خبر 315844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.