گوشت

اگر چه علم ثابت کرده است که گیاه خواری در حفظ سلامت بسیار تأثیرگذار است و به طور چشمگیری احتمال بروز بیماری های قلبی را کاهش می دهد، اما مصرف مقداری گوشت نیز برای سلامت انسان مفید و ضروری است.

‌به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، گوشت قرمز به طور متوسط کلسترول بیشتری نسبت به گوشت مرغ یا ماهی ندارد و منبع مهمی نیز برای آهن است.

طبق آخرین مطالعات انجام شده، مردم عادی می توانند حداکثر ۱۵۰ گرم گوشت قرمز لخم در روز برای ۷-۵ روز در هفته مصرف کنند بدون آنکه نگران عوارض آن باشند.

بر پایه اعلام سازمان بهداشت جهانی از بین ۱۷۰۹ عامل بیماری زای شناخته شده ۴۹  درصد و از بین ۱۵۶ عامل بیماری زای نوپدید شناخته شده در انسان ۱۱۴ مورد یعنی ۷۴ درصد از حیوانات به انسان منتقل می شوند و اگر هنگام خرید گوشت به موارد بهداشتی دقت نکنیم احتمال بیمار شدن ما بالا است

یک متخصص تغذیه درباره مصرف گوشت قرمز یا گوشت سفید می گوید: سالها به گوشتخواران توصیه می شد برای حفظ سلامت خود بیشتر گوشت سفید مصرف کنند، اما حالا کارشناسان معتقدند که اگر شخصی قبلا به این توصیه ها عمل نمی کرده، خیلی هم نباید احساس گناه کند.
 
دکتر مسعود حسامی در گفتگو با ایمنا اظهارمی کند: گوشت بی پوست و استخوان ران مرغ خیلی ارزان تر و لذیذتر از گوشت سینه است، تنها تفاوت آنها این است، که گوشت ران چرب تر و پرکالری تر است اماکارشناسان معتقدند گوشت قرمز علاوه بر طعم لذیذ، مزیت هایی مثل بالا بودن میزان آهن دارد وبه همین دلیل، رنگ آن قرمز است، ولی به هر حال چربی آن بالاست.

وی با تاکید بر اینکه مصرف زیاد گوشت قرمز می تواند عواقب وخیمی به دنبال داشته باشد، اظهارمی کند: یکی از معروف ترین خطرات مصرف زیاد گوشت قرمز، ابتلا به سرطان روده بزرگ است که این مسئله در پژوهش‌های متعدد، به اثبات رسیده است؛ به عنوان مثال، گروهی از پژوهشگران اروپایی پس از بررسی عادات غذایی ۵۰۰ هزار نفر به این نتیجه رسیدند، افرادی که هر روز حداقل ۲وعده ۸۰ گرمی‌ گوشت قرمز یا گوشت فرآوری شده (مثل سوسیس) مصرف می‌ کنند، در مقایسه با افرادی که کمتر از یک بار در هفته گوشت قرمز می‌ خورند، یک سوم بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند.

دانشمندان عوامل متعددی را در ایجاد سرطان به دنبال مصرف گوشت قرمز متهم کرده‌اند.

یکی از این مواد سرطان ‌زا، آمین‌های هتروسیکلیک (HCAs) است که به دنبال کباب کردن یا سرخ کردن گوشت ایجاد می‌شود.

ترکیبات نیتریت سرطان زا هستند

البته این ترکیب در صورت پختن مرغ و ماهی در دمای بالا هم ایجاد می‌ شود، بنابراین نمی‌ تواند متهم اصلی باشد.

متخصص تغذیه تصریح می کند: متهم بعدی که به ویژه در گوشت‌های فرآوری شده دیده می ‌شود، ترکیبات نیتریت است، این ترکیبات که در کارخانجات برای دوام بیشتر مواد غذایی به آنها اضافه می‌ شوند، سرطان ‌زا هستند.

به گفته دکتر حسامی اما متهم اصلی به نظر می ‌رسد ترکیب “هم– آهن” باشد؛ “هم” جزء اصلی هموگلوبین است و هموگلوبین هم جزء اصلی ساختار گلبول قرمز خون است.

وی معتقد است ترکیب هم – آهن که در گوشت قرمز دو برابر مرغ و ماهی است، به سلول‌های پوششی روده بزرگ آسیب می‌ رساند و باعث رشد غیر طبیعی و سرطانی شدن آنها می ‌شود.

متخصص تغذیه می افزاید: به غیر از سرطان روده بزرگ، به نظر می‌ رسد که مصرف زیاد گوشت قرمز خطر ابتلا به سرطان پانکراس (لوزالمعده) را هم افزایش می‌ دهد.

سرطان پانکراس یکی از بدخیم ‌ترین سرطان‌هاست و نتایج یک تحقیق که در مجله انستیتو ملی سرطان آمریکا (National Institue of cancer) به چاپ رسیده است نشان می ‌دهد که مصرف فراوان گوشت قرمز، خطر ابتلا به سرطان پانکراس را ۵۰ درصد و مصرف فراوان گوشت فرآوری شده (مانند سوسیس) این خطر را تا ۶۸ درصد افزایش می ‌دهد.


خطرات دیگری هم هست!
دکتر حسامی تاکید می کند: گوشت قرمز علاوه بر موارد فوق، خطرات دیگری هم دارد، مثلاَ گوشت قرمز حاوی اسیدهای چرب اشباع فراوانی است که وجود آنها یک عامل شناخته شده بیماری‌های قلبی به شمار می رود.

وی با بیان اینکه مصرف گوشت قرمز فراوان باعث ابتلا یا تشدید بیماری نقرس می ‌شود، ادامه می دهد: در بیماری نقرس، مقدار اسید اوریک خون بالا می رود و رسوب کریستال‌های اسیداوریک در مفاصل، باعث درد شدید می‌ شود.

علاوه بر موارد فوق، پژوهشگران دانشگاه منچستر انگلستان در مطالعه ‌ای که روی ۲۵ هزار نفر انجام دادند به این نتیجه رسیدند که مصرف زیاد گوشت قرمز باعث افزایش خطر ابتلا به روماتیسم مفصلی می ‌شود.

سرطان غدد لنفاوی، سرطان کیسه ی صفرا وسرطان پروستات هم از جمله بیماری‌هایی هستند که ارتباطی بین آنها و مصرف زیادگوشت قرمز دیده شده است.


گوشت کمتر، زندگی طولانی ‌تر

متخصص تغذیه در ادامه گفتگو با ایمنا خاطرنشان می کند: گوشت بخورید، ولی به اندازه متعادل؛ در واقع مصرف حداکثر ۸۰ تا ۹۰ گرم گوشت در روز مناسب است، ولی مقادیر بیشتر از آن را توصیه نمی شود.

وی یادآور می شود: بیماری‌هایی هم مثل سرطان روده بزرگ، سرطان سینه، نقرس وغیره اغلب مربوط به کسانی است که مقادیر زیادی گوشت در طول روز مصرف می ‌کنند.

البته در کشور ما سرانه مصرف گوشت در روز در حدود همین ۸۰ گرم است و معمولاً بیشتر از آن مصرف نمی ‌شود؛ به همین دلیل بیماری‌هایی که ذکر کردیم، بیشتر در کشورهای غربی که مقادیر بیشتری گوشت قرمز به صورت استیک در طول روز مصرف می ‌کنند، یک معضل عمده بهداشتی به شمار می ‌رود.

فقدان گوشت روند رشد کودک و نوجوان را متوقف می کند
امروزه کودکان و نوجوانان تمایل کمتری به مصرف گوشت، تخم مرغ و شیر نشان می دهند و نسبت به سی سال گذشته تعداد بیشتری از نوجوانان تمایل به رعایت رژیم های گیاهخواری دارند؛ گاهی نیز به دلیل خوش اندام شدن غذای کمی مصرف می کنند.

دکتر حسامی اظهارمی کند: فقدان گوشت و محصولات حیوانی روند رشد کودک و نوجوان را متوقف می کند و رشد مغزی و فیزیکی را کُند می سازد؛ از این رو لازم است والدین و مربیان نسبت به برنامه غذایی و کیفیت غذای کودکان توجه کافی داشته باشند.

 وی تصریح می کند: اینکه چرا کودکان کمتر گوشت مصرف می کنند، دلایل متعددی دارد که یکی از آنها تمایل بسیار زیاد دختران نوجوان به لاغری و تناسب اندام است؛ آنها برای جلوگیری از چاق شدن، گوشت و شیر کمتری مصرف می کنند، چون از چربی موجود در این مواد می ترسند؛ در صورتی که می توانند از نوع کم چربی آنها استفاده کنند.

متخصص تغذیه در مورد جایگزین های گوشت، می افزاید: ۱ تا ۵/۱ لیوان حبوبات پخته یا یک چهارم تا یک سوم فنجان کره بادام زمینی معادل با یک واحد گوشت است.

۶۰ درصد دختران نوجوان الگوهای غذایی نادرست دارند

دکتر حسامی با اعلام اینکه ۶۰ درصد دختران نوجوان الگوهای غذایی نادرست دارند، می گوید: آنها بعضی وعده های غذایی را حذف می کنند، در نتیجه دچار کمبود تغذیه ای می شوند و به جای یک غذای پر قوت و سالم (مثل یک ساندویچ گوشت یا یک تخم مرغ با نان) شیرینی جات، نوشابه و تنقلاتی را مصرف می کنند که فقط کالری دارند و هیچ فایده تغذیه ای برای بدنشان ندارند.

وی تاکید می کند: نوجوانانی که ورزش می کنند و برنامه غذایی درستی را رعایت نمی کنند، باید توجه کنند که هم در تمریناتشان کم می آورند، هم پس از مدتی دچار مشکل می شوند؛ خصوصاً دختران در معرض ابتلا به پوکی استخوان، قطع عادت ماهیانه و مشکلات گوارشی هستند.

متخصص تغذیه ادامه می دهد: بزرگسالان نباید به دلیل ترس از افزایش کلسترول و چربی اشباع، مانع از مصرف گوشت در نوجوانان شوند، زیرا مصرف گوشت برای رشد مناسب نوجوان لازم است.
این مسأله به خوبی ثابت شده که مصرف گوشت برای ارتقای سلامتی، افزایش سطح ایمنی و رشد و نمو مناسب لازم است و برای اطمینان از عملکرد مناسب ذهن و یادگیری درست، مصرف آن ضرورت دارد.

اکنون لزوم توجه به این مسأله کاملاً احساس می شود، زیرا اخیراً متخصصان، موارد روز افزون کوتاه قدی، کمبود رشد و و شکستگی استخوان ها را در نوجوانانی که گوشت و سایر محصولات پروتئینی را مصرف نمی کنند، بیان کرده اند. کودکانی که گوشت نمی خورند و مصرف غذاهای دیگر را هم محدود می کنند، بیشتر احساس خستگی می کنند، نسبت به محیط بی تفاوت می شوند و قدرت تمرکزشان پائین می آید، بیشتر اوقات مریض هستند و گهگاه احساس افسردگی می کنند و در معرض کوتاه قدی و عدم رشد مناسب قرار می گیرند.

مصرف گوشت و مواد پروتئینی به طور منظم نوجوان را قوی، قد بلند و سالم می سازد و به رشد مناسب فرد کمک می کند، همانطور که در جوانان اروپایی و آمریکایی با اجرای تمهیدات مناسب این تغییرات دیده می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =