۱۰۶۰ ساعت مذاکره برای تراموا با کشورهای مختلف در پسابرجام

شهرهای بزرگ رفت و آمدهای زیادی دارند و برای کاهش استفاده از خودروهای شخصی باید از تمام امکاناتی که به تشویق مردم در جهت عدم استفاده از خودروهای تک سرنشین منجرمی شود، فکر کرد و البته یکی از این تمهیدات تراموا است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تراموا (Trams)، قطار برقی شهری است که بر روی ریل های مخصوص در خیابان ها حرکت میکند. تراموا یا همان واگن برقی قابلیت حمل و نقل افراد و بعضا بار را در درون شهرها و بین شهرها دارد، خطوط تراموا نیز ممکن است بین شهرستانها یا درون شهر باشد.

این واگن های برقی معمولاً متشکل از یک تا ۳ واگن بوده به همین دلیل سبک تر، کوتاه تر و انعطاف پذیرتر از مترو است.

پیدایش تراموا به سال ۱۸۰۷ در جنوب ولز انگلستان برمی گردد که توسط اسب ها کشیده می شد، بعدها با متداول شدن این نوع حمل و نقل، به سایر نقاط دنیا نیز رواج پیدا کرد. سپس در سال ۱۸۳۲ در نیویورک آمریکا بر روی ریل به حرکت درآمد.

با رواج دیگ بخار، در سال ۱۸۷۳ این انرژی جای اسب ها را گرفت و به سرعت در اروپا متداول گردید و پس از لندن و پاریس در شهرهای برلین، بودایست، بیرمنگام، لنینگراد، لیسبون و منچستر از این شیوه در جابجایی های شهری استفاده شد.

هنگامی که برق آمد، آلمانی ها به سرعت نیروی الکتریسیته را جایگزین موتورهای بخار کردند و توانستند گامی بلند در جهت پیشرفت روزافزون ترامواها بردارند.

اوج شکوفایی تراموا در سالهای ۱۹۲۰ میلادی به بعد ثبت گردیده که در قاره اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی و استرالیا در مجموع بیش از ۳هزار شهر به این وسیله نقلیه ریلی مجهز شدند. در قاره آفریقا و آسیا از این وسیله نقلیه عمومی چندان استقبال نگردید.

ابتدای قرن بیستم پای تراموا به آسیا باز شد

تراموا در آسیا در ابتدای قرن بیستم ساخته شد ولی بین اواسط تا اواخر دهه ۱۹۳۰ رو به افول نهاد.

دهه ۱۹۶۰ نقطه پایان غالب بودن این وسیله نقلیه عمومی بود که منجر به بسته شدن بیشتر شبکه های اصلی شد و وسایل، تجهیزات و خطوط ریل بصورت قراضه جهت بازیافت فروخته شدند.

اما هنوز برخی از خطوط اولیه در هنگ کنگ و ژاپن در حال فعالیت می باشند. در سال های اخیر، تمایل جدیدی به تراموا با سیستم های مدرن در ژاپن، چین، کره جنوبی و هندوستان بوجود آمده است.

در بسیاری از شهرهای اروپا بیشتر زیر ساخت های تراموا در نیمه قرن بیستم از دست رفت، اما نه در مقیاس و بزرگی نقاط دیگر جهان مثل امریکای شمالی. بیشتر کشورهای اروپای شرقی سیستم تراموای خود را حفظ کردند. در مقابل، برخی از شهرهای اروپای غربی در حال ترمیم و بازسازی، گسترش و نوسازی خطوط قدیمی تراموای خود می باشند، همچنین بسیاری از شهرهای اروپای غربی در حال ساخت خطوط جدید تراموا هستند.

از نظر ایمنی، میزان سوانح این سیستم تنها به میزان فرهنگ ترافیکی عابرین بومی و دیگر رانندگان ناوگان ترابری شهری بستگی دارد.

همچنین از عمده ترین مزایای استفاده از این سیستم می توان به هزینه احداث و راه اندازی پایین آن اشاره کرد که در مقایسه با سایر سیستم های حمل و نقل دارای برتری نسبی است. ایمنی تراموا در موقع بروز آتش سوزی نسبت به مترو بسیار بالاتر می باشد و دسترسی نیروهای امدادی به مصدومین بسیار آسانتر است.

یک دهه از وعده های داده شده برای احداث تراموا در شهر می گذرد

امروزه ترامواها بخش عظیمی از حجم حمل و نقل شهری را انجام می دهند و به دلیل سوخت الکتریسیته ای که دارند به سرعت درحال پیشرفت هستند، لذا جای خالی استفاده از این وسیله حمل و نقل عمومی پاک در اصفهان مدیران شهری را به فکر راه اندازی تراموا در این کلانشهر انداخت.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان اذعان می کند: یک دهه از وعده های داده شده برای احداث تراموا در شهر می گذرد اما با توجه به تحریم ها باید مشارکت کشورهای خارجی را برای تحقق تراموا داشته باشیم.

علیرضا صلواتی در گفتگو با خبرنگار ایمنا از راه اندازی تراموا در شهر اصفهان طی ۳ سال آینده خبر داده و می گوید: جایگزین کردن تراموا با اتوبوس در هسته مرکزی شهر ضروری است.

وی ادامه می دهد: در نظر داریم برای راه اندازی تراموا از سرمایه گذاران بخش خصوصی استفاده کنیم.

صلواتی یادآور می شود: دو سال گذشته مذاکرات جدی را با تعدادی از شرکتهای مختلف از کشورهای چین، فرانسه و ایتالیا و دو شرکت داخلی انجام شده و شرکت ها، پیشنهادات فنی خود را ارایه و در حال ارایه پیشنهادهای مالی هستند تا بتوانیم بهترین گزینه ای که برای قطار سبک شهری اصفهان مطلوب است، را انتخاب کنیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با بیان اینکه ۱۰۶۰ ساعت مذاکره با کشورهای مختلف در پسابرجام برای تراموا انجام شده است، خاطرنشان می کند: مذاکرات فنی تا دو ماه آینده تمام و به سمت انعقاد قرارداد می رویم و۲۴ تا ۳۰ ماه پس از انعقاد قرارداد یعنی تا ۳ سال آینده تراموا را در شهر اصفهان خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه تراموا با توجه به ویژگی هایی که دارد، می تواند روزانه مسافران زیادی را جا به جا کند، تصریح می کند: در حال حاضر خطی که برای تراموا در شهر اصفهان پیشنهاد شده ۱۶ کیلومتر است که از عاشق آباد تا میدان جمهوری، از میدان جمهوری تا میدان شهدا و از میدان جمهوری به سمت میدان آزادی برسد.

تراموا می تواند در همه خیابان های شهر اصفهان گسترش یابد

صلواتی اضافه می کند: گزینه دیگر برای راه اندازی خط تراموا از میدان جمهوری به ایستگاه ابتدایی قطار شهری در شهرک قدس می باشد که البته مطالعات این طرح دردست بررسی است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان راه اندازی تراموا را گزینه جدید حمل و نقلی پاک در شهر اصفهان می داند و ادامه می دهد: ما بر این باور هستیم که تراموا می تواند در همه خیابان های شهر اصفهان گسترش یابد.

وی گزینه تراموا را در تکمیل خطوط بی. آر. تی، اتوبوسرانی، مترو، تاکسیرانی و دوچرخه بسیار ایده آل توصیف می کند و می گوید: بکارگیری این امکانات شبکه حمل و نقلی پاک و مناسبی را برای شهروندان کلانشهر اصفهان ایجاد خواهد کرد.

صلواتی با اشاره به اینکه تحقق هوای پاک یکی از اهداف شهرداری است، اظهارمی کند: با استفاده از حمل و نقل عمومی درصدد تحقق این مهم هستیم و باید گفت که امروزه حجم سفر های شهری بوسیله وسایل نقلیه عمومی ۱۵ درصد است که افزایش این سهم هوای پاک را به همراه خواهد داشت.

وی خاطرنشان می کند: با اقدامات چشمگیر شهرداری اصفهان، تا سال ۱۴۰۰ حجم سفر های شهری بوسیله وسایل نقلیه عمومی به ۴۵ درصد افزایش می یابد.

کد خبر 315809

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد بيگي IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
    0 0
    سلام .... لطفا بررسي بفرماييد ببينيد ايا ميشود از مجتمع بزرگ ابشار اسپادانا(كوي شهيد كشوري) به مسيرهاي ديگر در اينده نزديك تراموا و مترو احداث كرد... باتوجه به جمعيت زياد دراينده و نزديكي به سالنهاي اجلاس...